محتوای وبلاگ‌‌های قرآنی بر اساس نياز مخاطب بازنويسی شود

محمدهاشم نعمت اللهیرسانه وبلاگ- به اعتقاد يك بلاگر روحانی بايد با استفاده از امكانات موجود نياز مخاطبان در اينترنت ـ به ويژه نياز نسل جوان كه بيشترين كاربری را دارند ـ را شناخت و سپس بر اساس اين نياز با زبان مناسب محتوا را بازنويسی كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، “محمدهاشم نعمت اللهی” در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اشاره به اين‌كه در وبلاگ‌نويسی قرآنی همانند ساير حوزه‌های ديگر وبلاگ‌نويسی‌ دچار نوعی ركود و خمودی هستيم، گفت: اگر به وبلاگ‌نويسی حسينی يا مهدوی نگاه كنيد، می‌بينيد كه اين‌گونه است، ضمن اين‌كه منظور از خمود می‌تواند به نوعی كپی پيست كردن و درج مطالب تكراری از جمله استفاده از مداحی و… باشد، در حقيقت اگر خمود را عدم توليد علم و مطلب و محتوای جديد در نظر بگيريم، وبلاگ‌های مذهبی اين‌گونه هستند.

وی تأكيد كرد: يك وبلاگ‌نويس در وهله اول بايد به چند نكته توجه كند؛ هدفش از وبلاگ‌نويسی چيست؟، مخاطبانش چه كسانی هستند؟ و در كدام سرويس و فضا می‌خواهد مطلب بنويسد؟ و در نهايت بر اساس اين سه آيتم به توليد محتوا بپردازد.

نعمت اللهی يادآور شد: چنانچه بلاگری اين سه آيتم را رعايت نكند؛ در نتيجه بازديد وبلاگش كم می‌شود و در نهايت باعث ركود و سرخوردگی وبلاگ‌نويس می‌شود.

وی با تأكيد بر اين‌كه منابع دينی برای توليد محتوا موجود است، ولی پاسخ‌گوی نياز مخاطبان نيست، گفت: ما نياز به كسانی داريم كه از منابع قرآنی ما با توجه به زبان و نياز مخاطب محتوا را توليد كنند.

وی اظهار كرد: پژوهشگران و جوانان علاقه‌مند به وبلاگ‌نويسی قرآنی كه با زبان و نياز جوانان آشنا باشند، می‌توانند اين كار را انجام دهند.

نعمت اللهی برای دولت و وزارت ارشاد در اين زمينه نقش حمايتی و پشتيبانی قائل شد و تشريح كرد: دولت بايد نقش حمايتی داشته باشد، اگر می‌خواهد كاری بكند در زمينه قالب و در اختيار گذاشتن فضای مناسب برای بلاگران باشد.

وی ادامه داد: سرعت اينترنت در كشوری كه می‌خواهد مهد تمدن اسلامی باشد، بايد فراهم شود، مطمئناً چنانچه زيرساخت‌ها ايجاد شود، فهم درستی از قرآن و نياز‌های مخاطبان به وجود می‌آيد، اما اصولاً چنانچه ورود دولت در اين مباحث به صورت كم‌رنگ باشد، ضربه می‌زند.

وی تأكيد كرد: ما بايد فهم درست و صحيحی از اينترنت داشته باشيم به اين معنا كه اينترنت را يك فضای تاريك، حرام و يا تابو تلقی نكنيم.

اين فعال فضای مجازی در ادامه به توليد محتوای دينی توسط مراكز دولتی و غير دولتی اشاره كرد و گفت: اين مراكز وجود دارد و اين محتواها نيز در دسترس است؛ مركز فرهنگ و معارف قرآن ساليان سال است كه بهترين محتوا را توليد می‌كند، منتهی متأسفانه به زبانی نيست كه برای جوانان قابل درك باشد؛ كتاب‌های پرسمان قرآنی نمونه‌ای از اين محتواست.

وی عدم شناخت مخاطب را اصلی‌ترين دليل ركود وبلاگ‌نويسی قرآنی دانست و افزود: بايد با استفاده از امكانات موجود، نيازهای مخاطبان در اينترنت را ـ به ويژه نيازهای نسل جوان كه بيشترين كاربری را دارند ـ شناخت، سپس بر اساس اين نيازها با زبان مناسب اين نسل محتوا را بازنويسی و در اختيار اين قشر گذاشت.

اين فعال فضای مجازی به روش‌های نيازسنجی مخاطب در اين فضا اشاره كرد و گفت: نيازسنجی به صورت مستقيم و با طرح نظرسنجی‌های علمی در سايت‌ها و كلوب‌های پر طرفدار و مورد مراجعه جوانان و به صورت غير مستقيم با بازخوردگيری از موتورهای جستجوگر می‌تواند صورت گيرد.

اين بلاگر متذكر شد: به نظر می‌رسد انجمن وبلاگ‌نويسان قرآنی می‌تواند مركزی برای اين مناسبات باشد، مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور اين انجمن را تأسيس كرده است و اگر بنا باشد جايی متولی اين كار بشود، انجمن وبلاگ‌نويسان قرآنی است، البته با ساز و كار سازمان مردم نهاد!

نعمت‌اللهی با بيان اين‌كه حمايت مالی دولت در اين زمينه جنبه فرمايشی پيدا می‌كند، افزود: اين‌گونه حمايت فضا را برای عده‌ای فراهم و برای عده‌ای ديگر محدود می‌كند، البته می‌شود با تشكيل انجمن وبلاگ‌نويسان قرآنی حمايت‌های مالی و… را انجام داد. به اين معنا كه يك تشكيلات غير دولتی با حضور جوانان علاقه‌مند و اساتيد خبره علمی و قرآنی گرد هم آورد و بعد از آن‌ها حمايت كرد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول