بلاگران قرآنی استاندارهای فنی و محتوايی را برای جذب مخاطب رعايت كنند

اسلیمییادداشت: مخاطب فعال فضای مجازی همواره به دنبال استفاده از منابعی است كه با نيازهای و سلايق او هم‌جهت باشد، همين رويكرد توجه بلاگران دينی و قرآنی را به رعايت استاندارهای فنی و محتوايی و رفع نيازهای مخاطب ضروری می‌سازد.

استفاده از فن‌آوری و تكنولوژی‌های نوين يكی از جلوه‌های آشكار دنيای پيش روست. اينترنت نيز به عنوان يكی از ابعاد نوپای اين فن‌آوری‌های جديد جهان معاصر، نقش به سزايی درتغيير و تحول زندگی افراد جامعه دارد.

طی سال‌های گذشته همراه با رشد روزافزون كاربری اينترنت، اشتياق و توجه جوانان و اقشار تحصيلكرده جامعه، به اين شبكه افزايش يافته است. يكی از نمودهای بسيار روشن اين استقبال و توجه، رشد روزافزون و كم نظير پديده وبلاگ‌نويسی در ميان ايرانيان داخل و خارج از كشور است. اين توجه و علاقه به گونه‌ای بوده كه وبلاگ‌نويسی ايران در جهان همواره بين رتبه‌های ابتدايی قرار داشته است.

بلاگران ايرانی در زمينه‌‌های مختلف سياسی، اجتماعی و مذهبی وبلاگ را به عنوان رسانه نخستين خود انتخاب كرده و از اين فضا برای بيان اعتقادات خود بهره گرفته‌اند.

بلاگران قرآنی نيز در كنار ساير وبلاگ‌نويسان سعی كرده‌اند تا از قابليت‌های وبلاگ برای ترويج و گسترش عقايد دينی خود استفاده كنند. تكثر وبلاگ‌های دينی در فضای مجازی موجب می‌شود تا مخاطبان با توجه به ميزان نيازهايی كه از آنان برطرف می‌كنند به وبلاگ مراجعه كنند. نظريه استفاده و خشنودی به عنوان يكی از نظريه‌های ارتباطات از منظر مخاطب به رسانه نگاه می‌كند.

فرض اصلی الگوی استفاده و خشنودی اين است كه افراد مخاطب، كم و بيش به صورت فعال، به دنبال محتوايی هستند كه بيشترين خشنودی را فراهم كند. درجه اين خشنودی بستگی به نيازها و (علائق) فرد دارد. افراد هر قدر بيشتر احساس كنند كه رسانه محتوای واقعی نياز آنان را برآورده می‌كند، احتمال اين كه آن محتوا را انتخاب كنند بيشتر است.

نظريه خشنودی متذكر می‌شود كه فرستنده و گيرنده ممكن است با چشم اندازهای مختلفی وارد فراگرد ارتباط شوند. آنچه را فرستنده اطلاعات جدی تلقی می‌كند، گيرنده ممكن است به عنوان يك سرگرمی كم ارزش به كار برد، يا اصلاً از آن استفاده نكند.

با توجه به اين نظريه بايد گفت بلاگران قرآنی و دينی بايد به نياز‌های كاربران خود توجه ويژه‌ای مبذول دارند، چراكه مخاطب فعال فضای مجازی به دليل تكثرگرايی موجود دراين فضا به دنبال منابعی است كه با نيازهای او هم‌جهت باشد.

همين رويكرد است كه توجه بلاگران را به رعايت استاندارهای فنی و محتوايی در وبلاگ‌های دينی و قرآنی ضروری می‌سازد. استفاده از قالب‌های مطابق با شأن وبلاگ قرآنی، تعاملی كردن وبلاگ‌ها با استفاده از امكاناتی در همين راستا، به كارگيری جذابيت‌های بصری در وبلاگ، پرهيز از اطاله‌نويسی در وبلاگ‌های قرآنی و مستند كردن مطالب موجود در وبلاگ‌های قرآنی به منابع صحيح و معتبر از جمله استاندارهای فنی و محتوايی است كه می‌تواند سبب افزايش تاثيرگذاری وبلاگ‌های قرآنی شود.

منابع:
– مك كوايل، دنيس، درآمدی برنظريه ارتباط جمعی، ترجمه برويز اجلالی، تهران، مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها،1382
انتهای پیام/.

خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول