تعطیلی وبلاگ های دینی ارتباطی به دینی بودن آن ها ندارد

حسن عابدینیرسانه وبلاگ- به اعتقاد حسن عابدینی، وبلاگ یا فضای سایبر، فضایی است که افراد می توانند در عین حال که گیرنده پیام باشند در نقش فرستنده نیز ظاهر شوند، وبلاگ فضایی بسیار شخصی است یعنی هر یک نفر می تواند فرستنده پیام مورد نظر خود باشد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “حسن عابدینی”، مدیر کل سابق بخش خبر شبکه العالم، کارشناس رسانه و وبلاگ نویس در گفت و گو با خبرنگار «طلبه بلاگ» در ابتدای گفتگوی خویش به تعریفی از وبلاگ و فضای سایبر اشاره کرد و  در ادامه به تعریف از وبلاگ های دینی اشاره کرد و افزود: وبلاگ دینی فضای کسانی است که دغدغه های دینی خود را در فضای سایبر منتشر می کنند و این می تواند برای مخاطبان علاقمند این حوزه مفید باشد، بنابراین وجود وبلاگ های دینی هم لازم است و هم می تواند بحثی حرفه ای باشد.

این کارشناس رسانه به کارایی تجارب شخصی بلاگران دینی اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی و سایبر، وبلاگ انعکاس دهنده تجارب شخصی و دانسته های افراد است که در محیط وبلاگ منتشر می شود و این تجارب می توانند برای مخاطبانی که دغدغه های دینی دارند و در فضایی غیر از فضای سایبر پاسخی برای آن نمی یابند مفید باشد.

وی تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد وجود و حضور وبلاگ های دینی هم لازم است و هم موثر، همچنین علاوه بر وبلاگ هایی که دغدغه های دینی دارند سایت های متعددی نیز با زبانهای ژاپنی، آلمانی، ایتالیایی و بیشتر زبان عربی به دلیل اینکه مهد پیدایش و توسعه اسلام کشورهای خاورمیانه محسوب می شوند در این زمینه بطور جدی وارد شده اند.

مدیر کل سابق شبکه خبر العالم درباره استقبال از وبلاگ های دینی اظهار کرد: اساساً به لحاظ علمی تحقیقی برای پاسخ به شمارش کاربران وبلاگهای دینی به منظور سنجش میزان استقبال از وبلاگ های دینی صورت نگرفته است ولی به نظر می رسد استقبال از این ژانر در وبلاگ ها بسیار زیاد است .

عابدینی در مورد دینی نوشتن در وبلاگ های دینی گفت: وبلاگ دینی لزوماً به این معنا نیست که راجع به دین نوشته شده باشد چرا که یک انسان دین مدار حتماً با ارائه موضوعات مربوط به ارزش های دینی در واقع از روش های غیر مستقیم بهره می برد که از کارایی بیشتری نیز برخورداراست.

وی ادامه داد: بدون شک روش غیر مستقیم اثر بخشی بیشتری دارد تا روشهای مستقیم، بنابراین بهره گیری از این قابلیت در این فضا علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان حوزه گسترده تری را نیز به لحاظ پتانسیل موجود در آن در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد.

این وبلاگ نویس به تلفیق اندیشه های دینی و دین مدار بودن وبلاگ های دینی اشاره و اظهار کرد: وبلاگ های دینی دو دسته هستند؛ وبلاگ هایی که ویژه اندیشه های دینی هستند و وبلاگ هایی که دین مدارند، وبلاگ های دین مدار راجع به زندگی شخصی و موضوعات تخصصی دینی است و وبلاگ هایی که از اندیشه های دینی بهره برده اند به ارزش های دینی می پردازند.

وی تاکید کرد: مطمئناً اگر وبلاگهای دینی که بتوانند از تلفیق دو حوزه دین مداربودن و حضور اندیشه های دینی بهره ببرند می توانند از حجم وسیع مخاطبان برخوردارشوند، و همچنین کارایی آن در سطح جامعه و در عملکرد افراد جامعه نیز می تواند نمود داشته باشد و اخلاق افراد جامعه را به سمت اخلاق دینی سوق دهد.

این فعال مسائل رسانه ای یادآوری کرد: هر چند به نظر بسیاری از کارشناسان ارتباطات، رسانه دینی رسانه است که صرفاً موضوع دین را در دستور کار خود قرار داده است ولی برخی نگاه گسترده تری به این حوزه دارند و به حضور اندیشه های دینی و روشهای غیر مستقیم کاربرد دین اصرار می ورزند.

عابدینی درباره ادعای عمر کوتاه مدت وبلاگ های دینی گفت: تعطیلی زود هنگام وبلاگ های دینی ارتباط چندانی به ژانر و موضوعیت دینی آنها ندارد به این دلیل که اساساً در حوزه ارتباطات تعطیلی زود هنگام وبلاگ ها به یک نوع مد تبدیل شده است.

وی در پایان ادامه داد: در حوزه ارتباطات، موضوعی دغدغه افراد می شود و گرایش پیدا می کنند تا افکار خود را بیان کنند ولی پس از مدتی این شور و شوق فروکش می کند، حتی اساتید ارتباطات مدتها قبل که تب وبلاگ نویسی بالا گرفته بود اقدام به وبلاگ نویسی کردند ولی پس از مدتی تعطیل شد، بنابراین تعطیلی وبلاگ های دینی ارتباطی به دینی بودن آنها ندارد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول