تا به حال ندیده ام نظام، وبلاگ نویسان را به رسمیت بشناسد

سیدمحمدرضا فخریرسانه وبلاگ- مدیر پارسی بلاگ درباره نقش وبلاگ‌ها در حوادث پس از انتخابات گفت: وبلاگهایی که در زمان انتخابات و بعد از آن به این موضوع پرداختند به دو صورت فعالیت می‌کردند؛ اول اطلاع رسانی و سپس ارائه‌ تحلیل.

به گزارش «وبلاگ نیوز» سید محمد رضا فخری در تشریح این دو مورد به خبرنگار “طلبه بلاگ” اظهار داشت: در بخش اطلاع رسانی، وبلاگ‌ها خبرهای غیررسمی در موضوعات مختلف را به صورت زنده منتشر می‌کردند و همچنین با توجه به سهولت دسترسی به موبایل‌های دوربین دار، فیلم و عکس‌های بسیاری مربوط به وقایع مختلف را انتشار می‌دادند. در بعد تحلیل هم وبلاگ‌نویسان زیادی بودند که برای اولین به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در مورد وقایع سیاسی اجتماعی روز، تحلیل‌های خودشان را ارائه می دادند و به گفتگو و تبادل نظر اینترنتی با خوانندگان‌شان می‌پرداختند.

وی نقاط قوت وبلاگ‌های انتخاباتی را تهیه به موقع عکس، خبر و تحلیل‌های متنوع از جریانات سیاسی اجتماعی، دانست و در مقابل بی دقتی، عدم رعایت اصول خبرنگاری در تهیه خبرها، تولید و انتشار شایعات بی اساس و همچنین عدم رعایت اصول اخلاقی در خبرها و تحلیل‌ها را از نقاط ضعف این وبلاگ‌ها برشمرد.

فخری در پاسخ به سوالی پیرامون فضای کدورت و دلگیری که پس از انتخابات در بین وبلاگ‌نویسان به وجود آمده گفت: امروز فضای ناپایدار و نابهنجار سیاسی بر عرصه‌های اجتماعی سایه افکنده و شاهد بداخلاقی‌ها و نابهنجاری‌ها در خیلی از تعاملات اجتماعی هستیم که سرچشمه‌اش همان نابهنجاری‌های سیاسی هست.

وی در ادامه‌ توضیح نابهنجاری‌های پس از انتخابات تصریح کرد: نمونه بارز آن در ورزش است که حجم حاشیه‌ها، بی انضباطی‌ها و بداخلاقی‌ها در بین مربیان، بازیکنان و تماشاچیان زیادتر شده است.

همچنین در روابط اجتماعی هم تاثیرات منفی داشته؛ مانند تاثیر منفی در بین دوستی‌ها و حتی روابط خویشاوندی. این تاثیر منفی در بین وبلاگ‌ها نیز چشمگیر بوده است؛ چون در تماس بیشتری با این لایه‌ی نابهنجار هستند و بالطبع این مسئله نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مدیر پارسی بلاگ درباره‌ی چگونگی رفع این کدورت در بین وبلاگ‌نویسان اظهار کرد: راه حل سریع و فوری نمی‌شناسم. تا وقتی سرمنشا، مشکل هست نتایج و ثمرات منفی‌اش هم ادامه خواهد داشت. باید فضای سیاسی- اجتماعی از کینه و کدورت‌ها خالی شود و سرچشمه ها با هم دست مودت دهند تا در بین طبقات پایین تر جامعه نیز کدورت‌ها برطرف گردد. ” الناس علی دین ملوکهم”.

فخری در ادامه گفت: باید مقداری فضای سیاسی اجتماعی باز شود. رسانه ها خصوصا صدا و سیما در تلطیف فضا نقش بسیار موثری دارند. باید به مشکل، واقع بینانه و نه خوش بینانه و کوتاه انگارانه نگریست و با تدبیر و تعامل مثبت به اصلاح فضا پرداخت. اگر از بالا مسئله حل و فصل شود در همه‌ی مراتب و سطوح جامعه تاثیر خود را خواهد گذاشت و تا وقتی این حالت تهاجمی و کینه توزانه روز به روز توسط رسانه ها به جامعه تزریق می‌شود، ثمره اش همین بداخلاقی هاست.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌ها پیرامون کنترل بحران پس از انتخابات گفت: معمولا وقتی بحرانی پیش می‌آید به دنبال آن ستاد بحرانی برای رفع معضل تشکیل می گردد. آیا حرکت و برنامه‌ای برای رفع این معضل انجام شده است یا باید منتظر بنشینیم تا روابط سیاسی در جامعه بهبود پیدا کند و تاثیر خود را در جامعه‌ وبلاگ نویسان نیز نشان بدهد؟

سید محمدرضا فخری در رابطه با وظیفه‌ نظام در برابر وبلاگ‌نویسان بیان کرد: تا به حال ندیده ام نظام، وبلاگ نویسان را بعنوان یک جمع قابل توجه و تاثیرگذار، به رسمیت بشناسد. حداکثر کاری که شده برگزاری جشنواره های وبلاگی و دادن جایزه بوده بنابراین قبل از اینکه نظام به فکر وظیفه اش نسبت به وبلاگ نویسان باشد، باید اول به رسمیت‌شان بشناسد.

مدیر پارسی بلاگ همچنین با انتقاد از برگزاری برخی جشنواره‌ها، آنها را کارهای موردی، موضعی و کم تاثیر دانست و تصریح کرد: برگزاری این جشنواره‌ها لزوما به معنای توجه حاکمیت به وبلاگ‌ها نیست. جشنواره یک مد فرهنگی و البته کلیشه شده برای بسیاری از مدیران شده که معمولا از روی چشم و هم چشمی برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: الان در هیچ نهاد حکومتی، رسما به وبلاگ و وبلاگ نویسی پرداخته نمی‌شود. نه به وبلاگ، حتی به سایت‌های اینترنتی هم پرداخته نمی‌شود؛ جز بخش فیلترینگ. ساماندهی‌ سایت‌ها هم اقدامی بود که به علت کار ضعیف کارشناسی شکست خورد. محتوای اینترنت هنوز برای حاکمیت رسمیت ندارد چرا که هیچ متولی برای آن الان وجود ندارد. فقط فیلترینگ تنها کار جدی است که حاکمیت در قبال محتوای اینترنت دارد.

فخری همچنین در رابطه با وظیفه‌ وبلاگ نویسان در برابر نظام نیز گفت: وظیفه‌ وبلاگ نویسان هم تفاوتی با بقیه مردم ندارد و هر کس، با هر ابزار و هر امکانی که می‌تواند باید در راستای منافع ملی و دینی و انقلابی نظام تلاش کند و دلش برای موفقیت و سربلندی ایران بتپد. وبلاگ نویسان هم در حد استعداد و کشش رسانه‌ی وبلاگ و در حد توان و شرایط خودشان در این وظیفه مهم سهیم هستند.

سید محمدرضا فخری در پایان در مورد فیلتر شدن برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها در جریان انتخابات و پس از آن اذعان کرد: بخش فیلترینگ ضوابط و مقررات خاص خودش را دارد و تا به حال هم ندیده ایم هیچ نهادی نسبت به عملکرد این فیلترها به صورت منسجم و اصولی و دقیق، پاسخگو باشند. بارها گفته ایم که کسی منکر اصل نظارت و ضابطه‌مند بودن فضا نیست اما باید ساز و کار مناسب برای استناد و پاسخگویی دقیق و شفاف وجود داشته باشد و این محترم دانستن کاربران و مدیران سایت‌ها و پاسخگویی دقیق و سریع به آنها بسیاری از مشکلات فیلترینگ را میتواند حل کند و امیدواریم که به این سمت بروند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول