خلأ پرداختن به “حج” در وبلاگ‌‌‌نويسی دينی به شدت احساس می‌شود

حجرسانه وبلاگ- وبلاگ‌نويسی اختصاصی در زمينه حج، معرفی حج و مناسك آن، آداب و احكام ضروری برای حجاج، بايدها و نبايدهای دينی و اجتماعی اين آيين اسلامی و اخبار مربوط به سفر حج در موسم برگزاری آن، از سوی بلاگرهای دينی به طور جدی دنبال نمی‌شود و تنها چند سايت اختصاصی برای اين امر وجود دارد و خلأ پرداختن به موضوع حج در وبلاگستان به شدت احساس می‌شود.

حج‌ نمايشی‌ از برابری و وحدت‌ و تمرينی‌ برای‌ غلبه بر خواهش‌های‌ نفسانی انسان‌هاست و با شكوه‌ترين اجتماع مسلمانان جهان و نمايش وحدت جامعه اسلامی، در موسم حج رخ می‌دهد.

از آنجا كه عصر حاضر، عصر اطلاعات و فناوری‌های نوين است و اطلاع و آگاهی و دسترسی به اخبار جديد و به روز از نيازهای ضروری انسا‌ن‌های اين عصر است، موسم عظيم حج به عنوان يك رويداد عظيم، شايسته توجه، پيگيری و دقت در زمينه اخبار و اطلاع‌رسانی بوده و فضای سايبر يكی از راه‌های مناسب برای به تصوير كشيدن موضوعات حج و رويدادهای مرتبط با آن است.

جمهوری اسلامی ايران به عنوان يكی از كشورهای شاخص از نظر داشتن جمعيت جوان در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ ميلادی دارای ۱۲۸۰ درصد رشد استفاده از اينترنت است، بر طبق آخرين آمار موجود نزديك به ۱۳درصد از مردم ايران كاربران اينترنت‌ هستند و بالاترين نرخ جمعيتی كاربران اينترنت خاورميانه نيز با ۳۱ درصد مربوط به ايران است. (نشريه الكترونيك فصل آگاهی، 1388)

اگر با توجه به اين آمار، نگاهی به سايت‌ها و وبلاگ‌های تخصصی حج كه توسط بلاگرهای ايرانی پشتيبانی و نوشته می‌شود داشته باشيم، به نتايج اميدوار كننده‌ای ـ در زمينه وبلاگ ـ دست پيدا نمی‌كنيم.

وبلاگ‌نويسی اختصاصی در زمينه حج، معرفی حج و مناسك آن، آداب و احكام ضروری برای حجاج، بايدها و نبايدهای دينی و اجتماعی اين آيين اسلامی و اخبار مربوط به سفر حج در موسم برگزاری آن، از سوی بلاگرهای دينی به طور جدی دنبال نمی‌شود و تنها چند سايت اختصاصی برای اين امر وجود دارد كه مهم‌ترين اين سايت‌ها، پايگاه اينترنتی بعثه مقام معظم رهبری و خبرگزاری حج هستند، همچنين دفتر حج و زيارت هر استان كشور نيز دارای يك پايگاه تخصصی حج است؛ اما با وجود اين سايت‌های تخصصی، نياز پرداختن به موضوع مهم حج برطرف نشده است و خلأ پرداختن به موضوع حج در وبلاگستان به شدت احساس می‌شود.

وبلاگ‌نويسی دينی كه مجالی گسترده‌تر برای پرداختن به فلسفه و ريشه‌های حج، خاطرات حجاج، حاشيه‌های مهم حج و بحث‌های روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه در اين حوزه است، هنوز نتوانسته جايگاه شايسته‌ خود را در اين حوزه گسترده يافته و حق معنوی‌ خود را به حج، به عنوان زيباترين حركت جمعی اسلامی ادا كند.

بلاگر دينی بايد بتواند از نمادها و ظواهر دينی متناسب با ذائقه مخاطب استفاده كرده و محتوای مطالبش را عميق‌تر و برجسته‌تر كند و موضوع حج می‌تواند بستری مناسب و گسترده برای عرضه قابليت‌های يك بلاگر دينی باشد.

نبود وبلاگ‌های تخصصی در اين حوزه، نپرداختن جامع و كامل به موضوع حج در يك وبلاگ اختصاصی و وجود تعداد اندكی پست مربوط به حج در برخی وبلاگ‌های دينی، عدم به‌روز‌رسانی وبلاگ‌‌های حج، تمركز بر خاطره و دل‌نوشته در موضوع حج در وبلاگ‌ها و عدم توجه به ساير ابعاد اين موضوع، از جمله نتايج گشت‌وگذار در اينترنت با موضوع وبلاگ‌های حج يا وبلاگ‌هايی كه به حج پرداخته‌اند، است.

با توجه به آنچه درباره آمار وبلاگ‌نويسی در ايران گفته شد، عدم پرداخت جدی به موضوع حج در بلاگستان از ضعف‌های حوزه وبلاگ‌نويسی و به ويژه وبلاگ‌نويسی دينی به حساب می‌آيد، لازم است كه با تبليغات مناسب، آشناسازی وبلاگ‌نويسان با جاذبه‌ها و ابعاد گسترده حج و تشويق آنان برای پرداختن به حج در نوشته‌های خود، بسترسازی لازم برای انعكاس حج در فضای مجازی صورت گيرد.

توجه وبلاگ‌نويسان به سمت اختصاص دادن موضوعات وبلاگ خود به حج و ابعاد آن بايد در پايگاه‌های تخصصی كه در حوزه حج به اطلاع‌رسانی می‌پردازند، مورد توجه قرار گيرد و به حركت‌های وبلاگی با موضع حج از سوی اين پايگا‌ه‌های تخصصی جهت داده شود و با برگزاری مسابقات وبلاگ‌نويسی با موضوع حج و ساير مسابقات در اين زمينه به وبلاگ‌نويسان انگيزه لازم برای ورود به اين عرصه داده شود.
انتهای پیام/.

خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول