لازم است بسیج 20میلیونی در فضای سایبر بازتولید شود

محمدصادق افراسیابیمجامع وبلاگی- یکی از خلاهایی که در حوزه وبلاگ مطرح است نبود شبکه ای از بلاگران ديني است که مانع بهره برداری از امکانات هم افزایی و سينرژی مي شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» محمد صادق افراسیابی، مشاور پژوهشي دفتر توسعه وبلاگ ديني و کارشناس ارشد فرهنگ و ارتباطات با اشاره به نقش رسانه هاي ديجيتال در شكل گيري افكار عمومي به خبرنگار روزنامه “هموطن سلام” گفت: در این دوره كه شاهد شكل گيري یک جنگ نرم عليه مباني اسلامي نظام هستیم و مقام معظم رهبری تاكيد فرمودند كه اساتيد دانشگاه ها و دانشجويان در صحنه جنگ نرم هوشيار باشند، لازم است بسيج ميليوني با حمايت ارگانهاي فرهنگي نظام در فضاي سايبر بازتوليد شود.

معاون برنامه ريزي و توسعه ارتباطات موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران در نشريات ايران زمين تشكيل شبكه اجتماعي وبلاگ نويسان ديني را امري مهم در راستاي تقويت نيروهاي خودي در جنگ نرم دانست و خاطر نشان ساخت: هر وبلاگ در حقیقت یک رسانه است، و هر وبلاگ نویسی در حقیقت یک نوع فرستنده یا ارتباط گر است، با این نگاه بر اساس آموزه هاي علم ارتباطات معتقد هستم زمانی وبلاگ نويس ديني مي تواند رسالت خود را به درستي انجام دهد كه موفق شود معاني مد نظر خود را در ذهن مخاطبين وبلاگش ايجاد نمايد.

وی در ادامه بحث خود به اهمیت مخاطب شناسی اشاره کرد و افزود: ارتباطات کامل زمانی اتفاق مي افتد كه ارتباط گر (communicator) ، در رساندن پیام به هدف خود نائل شود و بر اساس فرهنگ و بینش مخاطب بتواند معانی مد نظر خود را در ذهن مخاطب خود ايجاد نمايد، با توجه به این توضیح وبلاگ نویس دینی هم زمانی موفق عمل خواهد کرد که نیازها و اقتضائات فرهنگي مخاطب خود را به خوبي بشناسد و بر اساس ذائقه مخاطب اقدام به توليد محتوا نمايد. سردبير سابق نشريات انتشارات الكترونيك سروش درباره اهمیت مختصر گویی در وبلاگ ها بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه در شناسايي ذائقه مخاطب، شناسایی زبان مورد پسند مخاطب است و بر اين اساس آنچه امروزه از لوازم عصر ارتباطات و نتیجه استفاده از ابزارهاي مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است بحث مختصر گویی و ساده نویسی است.

محمد صادق افراسیابی ادامه داد: اگر زمانی بود که مسائل دینی در قالب های کمی پیچیده تر مانند کتاب ها براي نخبگان جامعه نوشته می شد امروزه اين مفاهيم با زبان ساده تر در وبلاگ هاي ديني در قالب داستان ها، خاطرات روزمره، و … باز توليد شده و به مخاطب منتقل مي شوند.

این کارشناس ارشد ارتباطات درباره بهره گیری از هنر در وبلاگ نویسی اظهار کرد: مسئله قابل توجه دیگر در بحث وبلاگ نویسی استفاده از هنر ديني به جای استفاده از برخي روش هاي پيچيده است. البته نبايد فراموش كنيم كه اگر مخاطب ما افراد خاص و نخبگان باشند استفاده از مهارتهاي كلامي و فلسفي در كنار استفاده از هنر ديني ضرورت دارد، اما اگر وبلاگ نويسي در جایگاهی انجام مي شود که مخاطب ما عموم جامعه است در اين صورت عامه پسند بودن موضوعيت پيدا خواهد كرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مخاطب ما عام باشد می توان از خلاقیت هایی مانند خاطره دل نوشته و یا عکس، فیلم، فیلم کوتاه و نماهنگ استفاده کرد چرا که بهره گیری از این قابلیت ها می تواند مخاطب بیشتری را جلب کند. افراسیابی یادآور شد: انچه که در حوزه هنر اتفاق می افتد در حوزه وبلاگ هم می تواند بروز پیدا کند مثلاً به جای کلمات مکتوب می توان از زبان تصاویر استفاده کرد.

این فعال فضای مجازی به اهمیت بازخوردها در وبلاگ ها اشاره کرد و گفت: در عین حال هر وبلاگی فرصتی است برای دریافت نظر مخاطب نسبت به مطالب ارائه شده و این به عنوان بازخورد مخاطب برای ارتباط گر می تواند مفید باشد. وی افزود: بازخورد در فضای وبلاگ ها تحت عنوان کامنت ها و آمار مراجعه روزانه مطرح است و نتایجی که این بازخوردها و کامنت ها برای وبلاگ نویس یا ارتباط گر همراه دارد به وی کمک می کند تا مطالب را با زبان بهتری به مخاطب خود منتقل کند.

مشاور سابق شبكه خبري برنا درباره خلا های موجود حوزه وبلاگ نویسی ديني بیان کرد: یکی از خلا هایی که در حوزه وبلاگ مطرح است نبود شبکه ای از بلاگران ديني است که مانع بهره برداری از امکانات هم افزایی و سينرژی مي شود.

وی ادامه داد: حوزه های علمی ما می توانند از پتانسيل شبكه هاي اجتماعي ديني استفاده کنند و از این طریق موجب گسترش گفتمان هاي ديني و تعمیق آنها شوند.

وی همچنین افزود: طلبه هایی که در حوزه وبلاگ فعالیت می کنند نیز می توانند از طريق عضويت در شبكه هاي اجتماعي با یکدیگر و همچنين جامعه وبلاگ نويسان كشور هم اندیشی داشته باشند و شکل گیری این هم اندیشی ها باعث رشد جامعه می شود چرا که وقتی يك وبلاگ ديني به تنهايي در محيط سایبر متولد مي شود در میان حجم انبوه محتوا گم می شود ولی دستاوردهاي تشكيل شبكه اجتماعي وبلاگ نويسان ديني مانع از به هدر رفتن پتانسيل هاي شبكه دين مداران فضاي مجازي مي گردد.

مشاور پژوهشي دفتر توسعه وبلاگ ديني درباره آینده وبلاگ های دینی به نقش دولت اشاره کرد و گفت: دولت باید از حرکت های خود جوش ديني در فضای سایبر حمایت کند مانند آنچه که دولت نهم در فضای واقعی نسبت به موسسات فرهنگی و مردم-نهاد ها انجام داد برای این منظور بهتر است تشکل هایی در فضای سایبر شکل بگیرد و از آنها حمایت شود.

وی اذعان کرد: در این دوره كه شاهد شكل گيري یک جنگ نرم عليه مباني اسلامي نظام هستیم و مقام معظم رهبری تاكيد فرمودند كه اساتيد دانشگاه ها و دانشجويان در صحنه جنگ نرم هوشيار باشند، لازم است بسيج ميليوني با حمايت ارگانهاي فرهنگي نظام در فضاي سايبر بازتوليد شود كه انشائ الله با درايت وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس نيروي مقاومت بسيج، و مدير رسانه ملي اين جنگ نرم نيز در سايه الطاف حضرت ولي عصر (عج) به نفع دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران مديريت خواهد شد.

کارشناس ارشد ارتباطات در زمینه گسترش گفتمان وبلاگ های دینی اظهار کرد: ما باید علاوه بر وبلاگ های داخلی به وبلاگ های برون مرزی که به زبان ها عربی و انگلیسی و ساير زبان نوشته می شوند نیز توجه کنیم و با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و با همكاري معاونت برون مرزي رسانه ملی به معرفی این وبلاگ ها بپردازیم تا از پتانسیل های موجود در خارج از کشور نیز بهره برداري كنيم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول