فضای فیلترینگ برچسب اهل گفتگو نبودن را به دولت می زند

مجید بذرافکنرسانه وبلاگ- به اعتقاد یک وبلاگ نویس ایجاد کدورت در فضای گفتمان بین وبلاگ نویسان ناخواسته بوده و چندان قابل کنترل نیست.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “مجید بذرافکن”، نویسنده وبلاگ “تاملات” در گفت و گو با خبرنگار طلبه بلاگ، دیگر دلایل ایجاد کدورت در فضای گفتمان بین وبلاگ نویسان را برشمرد و گفت: علت دیگر ضعیف عمل کردن نخبگان و روشنفکران است که؛ چندان در فضای بحث و گفتگوظاهر نمی شوند و یا اساتید ما راجع به مسائل کلان و سبک ها و نگرش های مختلف موجود در جامعه گفت و گونمی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ضعف طبقات تاثیر گذار جامعه منطقاً نمی توان از وبلاگ نویسان و بازنشرها و مترجم های حوزه وبلاگ نویسی انتظار زیادی داشت هر چند این مقایسه، تکلیف وبلاگ نویسان ما را از تلاش برای ارتقاء فضای گفتمانی باز نمی دارد.

وی درباره فضای بعد از انتخابات و نقش روزنامه نگاران حرفه ای در ایجاد فضای ملتهب بیان کرد: فضای بعد از انتخابات نسبت به قبل از آن رادیکال تر ظاهر شد و ملتهب تر عمل کرد و یکی از عوامل ایجاد کننده این فضای ملتهب؛ ماهیت ژورنالیست حرفه ای در جامعه ما است که به دنبال کشف حقیقت نبود و بیشتر به دنبال فضاسازی روانی بود، تا واقعیت را آنطور که دوست داشت بازتاب دهد.

این فعال فضای مجازی در ادامه تاکید کرد: ژورنالیسم حرفه ای دغدغه اش اصلاح و انتقاد نیست و بیشتر در پی ایجاد هجمه روانی و تخریب است، فارغ از اینکه ماهیت وقایع چیست و با نوشتن مطالب شلاقی و دندان شکن خواننده را مات می کند.

بذرافکن متذکر شد: بعد از انتخابات فضا به شدت دوقطبی شد و این ناشی از نحوه بحث سران بود که افراد جامعه را واداشت تا در این جریان هویت سازی کنند و بحث جنبه حیثیتی پیدا کرد، که اگر از آن کوتاه می آمدند هویت خود را از دست می دادند و موجودیت افراد زیر سووال می رفت.

وی در ادامه به بسته شدن فضای بحث توسط اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: وقایع پس از انتخابات نهضت بلاک شدن را به راه انداخت که افراد را از بحث کردن بازمیدارد و کسانی که معتقد به تقلب کردن بودند در پاسخ می گفتند ما با شما بحثی نداریم و در واقع اصلاح طلب ها فضای بحث را بستند و از طرف دیگر فضا به سمت پاسخ های دندان شکن پیش رفت که در ایجاد فضای ملتهب به لحاظ روانی موثر عمل کرد.

مدیر وبلاگ «تاملات»، تعامل وگفتگوی منطقی بین وبلاگ نویسان را در کشف حقایق موثر دانست و بیان کرد: در صورت ایجاد یک گفتگوی منطقی حقایق بیشتر مکشوف می شود، یعنی فضای بحث حقیقت را روشن می کند و در صورت وجود چنین فضای منطقی، دیگر به راحتی نمی شود فقط یک طرف را مقصر دانست.

وی درباره نقش رسانه های داخلی و خارجی در انتشار شایعات و خط دهی به وبلاگ ها اذعان کرد: خط دهی و الویت بندی ها برای هجمه ها، عمدتاً از سوی رسانه ها شروع می شود و سپس در وبلاگ ها و سایت ها منتشر می شود، و در اصل می توان گفت؛ چگونگی مواجه شدن با وقایع را رسانه ها تعیین می کنند که همان خط دهی محسوب می شود.

مجید بذرافکن تصریح کرد: وقتی بنگاه های خبری مانند بی بی سی خط دهی می کنند، هدفشان در یک چرخه و تعامل بازتولید می شود و در وبلاگ ها و سایت ها ظاهر می شود، «بی بی سی» و «دویچه ووله» به عنوان پدر خوانده های اصلاح طلبان، این رسالت را برای جریان اصلاح طلبی انجام می دهد و همچنین وبلاگ نویسان و نویسندگان را حمایت مالی، روانی و آموزشی می کنند.

وی افزود: ولی در حوزه اصولگرا چنین چیزی دیده نمی شود، و تنها سرویس هایی مانند «فارس نیوز» و «الف» مطالب اثر بخش در اختیار هواداران فکری خود قرار می دهد.

وی در پایان خارج شدن اینترنت از حوزه فیلترینگ را راهی ثمربخش برای رسیدن به فضای تعامل و گفتگو دانست و گفت: اگر فضای اینترنت از حوزه فیلترینگ خارج شود و فضا و مجال بیشتری به کاربران داده شود، همچنین حضور چنین وبلاگ ها و سایت ها یی را به رسمیت بشناسند قطعاً قدرت وبلاگ نویسی بالا می رود و مدافعان و نویسندگان طیف اصولگرا خودشان از پس هجمه ها بر می آیند.

مجید بذرافکن رویکرد «امنیتی صلبی» را مضر دانسته و اشاره کرد: فضای فیلترینگ، برچسب اهل گفتگو نبودن را به دولت و حامیانش می زند، پس بهتر آن است رویکردامنیتی صلبی، جای خود را به سیاست گذاری ها و هزینه های ایجابی بدهد، زیرا تیغه فیلترینگ دامنگیر گروه های حزب اللهی را هم گرفته و این بزرگترین اشتباه است بهتر است که این فضا قانونمند شود، و هزینه ها در جهت ایجاد باشد و همه نوع نظر و فکری در این فضا منعکس شود.
انتهای پیام/.

  • یه نفر

    سلام
    دوستان وبلاگ نیوز چرا انقدر یکی به نعل یکی به میخ می زنید دولت غیر از ادعای اهل گفتگو بودن کی عملکردی در این حوزه داشت
    بعد هم کی گفتگو کرده و به کار گرفته
    برای فیلتر نشدن و حمایت لازم نیست به هر چیز دست بیازید
    موفق و آزاده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول