زمينه حضور بلاگران برای پرداخت به موضوع حج در وبلاگستان فراهم شود

حجرسانه وبلاگ- وبلاگ‌ به عنوان رسانه‌ای ارتباط جمعی، در فرهنگسازی مباحث دينی مؤثر است، در حالی كه اكنون با خلأ پرداختن به موضوع حج در وبلاگستان‌ مواجه‌ايم و برای رفع اين معضل نيازمند بسترسازی مناسب، در اختيار قرار دادن اينترنت رايگان و اقدامات زيرساختی ديگر توسط سازمان‌ها و نهادهای متولی هستيم.

اطلاع‏رسانى در مقوله دين و معارف اسلامى از امورى است كه از ديرباز ذهن متصديان اين امر را به خود مشغول كرده و در اين راستا، استفاده از ابزار نوين و محتواى مفيد، بيش از هر چيز ديگرى مورد توجه قرار گرفته است؛ در حال حاضر نيز به مناسبت فرارسيدن ايام حج پرداختن به اين امر در فضای سايبر مورد ارزيابی قرار می‌گيرد و اين مسئله مطرح است كه اين فضا چه ظرفيت‌هايی برای انعكاس اين فريضه الهی دارد و برای رفع خلأ پرداختن به موضوع حج چه بايد كرد.

حوزه علميه به عنوان متولی توليد علوم اسلامى و اطلاع‏رسانى در عرصه دين، در سنوات گذشته با استفاده از ابزارهاى ساده و در محدوده خاص به تبيلغ معارف الهى و آموزه‌های دينی می‌پرداخت، اما اكنون با پيشرفت علوم و با استفاده از ابزارهای تكنولوژيك و ارتباط نزديك ميان جوامع و اديان گوناگون اين مركز می‌تواند به اطلاع‌رسانی و معرفی مسائلی چون حج، با اين ابزار جديد بپردازد، به اين ترتيب در عصر اطلاعات ضرورت همراهى و يا جايگزينى ابزارهاى نوين با ابزارهاى سنتى محسوس است.

از ابزارهاى اطلاع‏رسانى نوين می‌توانيم از وبلاگ‏نويسى در اينترنت نام ببريم، كه در ميان اقشار مختلف اشاعه يافته و از سوى ديگر، پديده‏اى بسيار مفيد براى مبلغان دين به شما مى‏رود، اما در اين فضا با هجمه گسترده‌ای از وبلاگ‌ها با موضوعات مختلف مواجهيم در حالی كه خلأ پرداختن به موضوع حج؛ اين فريضه الهی در وبلاگستان‌ به شدت احساس می‌شود.

اكنون بيشترين درصد جامعه ما را جوانان تشكيل مى‏دهند و دسترسی اغلب آنان به اطلاعات دينى و آموزش‌های صحيح در اين زمينه چندان مديريت شده نيست، به گونه‏اى كه از محتوا و ماهيت اسلام ناب آگاهى درستى ندارند و بسياری از آن‌ها زمان زيادی در اينترنت وب‏گردى مى‏كنند و به گستره وسيعی از مطالب صحيح و ناصحيح دسترسی دارند.

اگرچه عده‏اى از متوليان امور دينی در اين امر از هيچ‏گونه تلاشى مضايقه نكرده‏اند، اما نياز به تلاش‌های بهتر و گسترده‌تری احساس می‌شود؛ فضای كنونی غالباً با مطالب الحادى و مبتذل همراه است و دغدغه غرب چيزى فراتر از فرهنگ ابتذال است و امروز ترويج بى‏دينى و انحراف در اولويت دستور كار دشمنان قرار گرفته است و بايد بلاگران را در پرداخت و تمركز به موضوعات اسلامی و همچنين حج ترغيب كرد.

در وبلاگ‌نويسی دينی كه مجالی گسترده‌ برای پرداختن به فلسفه و ريشه‌های حج است، هنوز نتوانستيم جايگاه شايسته‌ و مطلوبی را در اين حوزه پيدا كنيم و حق معنوی‌ را به مسئله حج، ادا كنيم.

بنابراين بهره‏مندى از وبلاگ‏ها در ميان مبلغان و اهل قلم و گسترش آن می‌تواند زمينه هدايت جامعه انسانى را به مسير صحيح فراهم كند؛ در اين راستا، در ميان طلاب، افرادى كه در اين وادى از مهارت‏هاى ويژه برخوردار هستند، كم نيستند؛ از اين‏رو، بايد همگان را در اشاعه اين امر بسيج كرد.

البته عده‏اى در اين فضا مخلصانه و با هزينه شخصى خود برای اشاعه فرهنگ اسلامی و ترويج حج و مناسك آن اقداماتى انجام داده‏اند؛ اما مسئولان سازمان‌ها و نهادها مى‏توانند با بسترسازی مناسب و در اختيار قرار گذاشتن اينترنت رايگان و اقدامات زيرساختی ديگر بلاگران را در اين مسير به نحوى شايسته و مفيد همراهی كنند.
انتهای پیام/.

خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول