نقدی بر سرویس دهنده پرشین بلاگ

پرشين بلاگسرویس دهنده ها- فکر می کنم بدیهی باشد که کسی که سال ها از یک محصول استفاده کند، بتواند آن محصول یا سرویس را مورد نقد قرار دهد. بماند که نقد باید سازنده و به دور از تخریب باشد، اما مساله ی مهمتر این است که نقد شنیده و یا خوانده شود و در صورتی که واقعا مفید بود، در مورد آن اقدام شود.

شخص بنده 7 سال است که در پرشین بلاگ وبلاگی دارم و تقریبا هر چند روز یک بار نیز آن را به روز می کنم. در این سال ها، پرشین بلاگ حادثه های مختلفی را از سر گذراند، اما بنده فارغ از این مسائل ،همچنان در آن مینویسم. همیشه هم سعی کردم موارد ضعف سیستم را به مسئولان وقت سایت اطلاع دهم. از آقای رضا هاشمی در اون اوایل بگیر (اگر اشتباه نکنم) یا آقای بوترابی و این اواخر هم خانم پولاد زاد.

در همین راستا، بنده یک سالی می شود که ضعفی جدی به سیستم نظر دهی پرشین بلاگ وارد میبینم و بار ها هم آن را اعلام کردم. حتی تقریبا یک سال پیش ایمیلی با محتوای زیر به خانم اقلیما که تازه مدیر شده بودند ارسال کردم:

سلام خانم پولاد زاده،
با عرض خسته نباشید و تشکر بابت تمام زحمت هایی که برای وب سایت پرشین بلاگ می کشید.
به عنوان یکی از کاربران شما، می خواستم خواهشی از شما کنم.
سرویس نظر دهی پرشین بلاگ کمی ضعیف عمل می کند. در واقع هیچ سرویسی برای کنترل نظرات اسپم وجود ندارد و این خیلی بد است. وبلاگ بنده سالی یک عدد نظر درست و حسابی ندارد، اما سالی چند صد تا نظرات اسپم دارد.
امیدوارم ترتیبی اتخاذ کنید تا این مشکل حل شود.
با تشکر فراوان

متاسف شدم واقعا که یک سال به هر طریق ممکن قصد ارتباط با این سیستم را دارم، اما حتی به ایمیل بنده پاسخ هم داده نمی شود. سعی هم کردم قبل از اینکه بخواهم در این وبلاگ مطلبی پیرامون این موضوع بنویسم، به اندازه ی کافی هم تذکر دهم و هم صبر کنم شاید اقدامی صورت بگیرد.

این رفتار ها به این معنی است که افرادی که حتی در سرویس پرشین بلاگ مطلب هم نمی نویسند اما مثلا در جشن های آن شرکت می کنند، بر اشخاصی مثل من با هر تعداد سال وبلاگ نویسی در پرشین بلاگ، که وقت و شرایط حضور در مراسمات پرشین بلاگ یا قرار هایی که برگزار می شود را ندارند، ارجحیت دارند و این واقعا نا امید کننده است.

زیاد مساله را نمی خواهم وارد بُعد احساسات کنم. بنابراین بار دیگر و این بار از این تریبون انتقاد خودم نسبت به سیستم نظر دهی را مطرح می کنم.

ابتدا بهتر است اعلام کنم که وبلاگ پرشین بلاگ بنده روزی 10 بازدید کننده هم ندارد (و نمی خواهم که داشته باشد) و تعداد نظرات هم طبیعتا نباید در هر پست بیشتر از یکی دو تا شود. اما اگر 100 نظر آخر را در نظر بگیریم، بدون شک 95 درصد از آنها اسپم است.

برای رفع این مشکل راه های زیادی وجود دارد که حتما تیم رشین بلاگ از آنها آگاهی دارند. اما پیشنهاد بنده این است که:

1- پرشین بلاگ حتما باید از یک سیستم کپچا برای ارسال نظرات استفاده کنند. توضیح دادن در مورد مزایای این روش فکر کنم کمی مسخره باشد.

2- راه دیگری که وجود دارد این است که پرشین بلاگ یک سیستم داخلی تشخیص اسپم طراحی کند و یک دکمه ی “اسپم” هم در قسمت نظرات وبلاگ ها قرار دهد. به این صورت می توانند ایمیل و یا آی پی کسانی که مدیران وبلاگ ها ، آنها را به عنوان اسپم شناسایی کردند، مسدود کنند. (مثلا بعد از 5 بار اسپم اعلام شدن یک ایمیل یا آی پی، آن کاربر را مسدود کنند)

طبیعتا روش های دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد. اما مهمترین موضوع این است که بالاخره باید یکی از روش های موجود هر چه زودتر بر سایت اعمال شود تا کاربران ان از شر نظرات اسپم خلاص شوند.

امیدوارم مدیران پرشین بلاگ، محتوای این نقد را درک کرده باشند و در صورتی که حس کردند این تذکر به جا هست، در مورد آن اقدام کنند.
انتهای پیام/.

دهکده آی.تی

مطالب مرتبط

0 دیدگاه در “نقدی بر سرویس دهنده پرشین بلاگ

  1. سلام. صحبت شما درست ولی شرکتی که سیستم با این قدمت داره و امکانات رو داره مطمئنن همچین راههای پیش پا افتاده رو بلده. ولی شما به تاثیرات منفی کپچا هم فکر کنید. البته من خودم تست کردم که اگه یه دامین زیاد توی نظرات پرشین بلاگ وارد بشه اون مشخصات بلوکه میشن ولی خیلی ضعیف عمل کردن حتی کپچا هم من گاهی دیدم که واسه ارسال نظر توی پرشین بلاگ بیاد. مهم اینه که بهترین راه انتخاب بشه که به قول معروف نه سیخ بسوزه نه جیگر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.