Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the ztjalali domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/majazist96/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
بخش عمده محتوای وبلاگستان دینی تولیدی نیست – مجازیست

بخش عمده محتوای وبلاگستان دینی تولیدی نیست

رسانه وبلاگ-دبير جشنواره وبلاگ‌نويسی «بوی سيب» با انتقاد از توليد كم بلاگران دينی و قرآنی در فضای مجازی گفت: بسياری از مطالب در وبلاگستان دينی محصول خود وبلاگ‌نويسان نيست و متأسفانه اين نوع مطالب نمی‌تواند اثرگذاری كافی روی مخاطبان داشته باشد، بنابراين بايد جرأت نوشتن را در بلاگران قرآنی تقويت كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از ایکنا،«علی‌اصغر جوشقانی‌نژاد»، دبير جشنواره وبلاگ‌نويسی «بوی سيب» ، درباره عملكرد وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی در كشور گفت: در حال حاضر وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی در ايران نيازمند مطالعه بيشتر در اين حوزه هستند؛ بسياری از مطالب در وبلاگستان دينی محصول خود وبلاگ‌نويسان نيست و متأسفانه اين نوع مطالب نمی‌تواند اثرگذاری كافی روی مخاطبان داشته باشد.
وی ادامه داد: وبلاگ‌نويسان بايد به اين توانايی برسند كه خود توليد‌كننده اثر باشند، البته اين مشكل به نوعی آسيب وبلاگ‌نويسی دينی نيز محسوب می‌شود.
وی اضافه كرد: منابع برای وبلاگ‌نويسی دينی خوب است ولی بايد از اين منابع استفاده شود، اين منابع بايد به كار گرفته شود، ممكن است در وبلاگ‌ها به نقل از اين منابع مطلبی آورده شود اما اين نبايد روال معمول شود و بلاگر قرآنی بايد براساس نيازهای مخاطب امروزی خود محتوا توليد كند.
دبير مسابقه وبلاگ‌نويسی بوی سيب با تأكيد بر اينكه اين موضوع نيازمند شجاعت وبلاگ‌نويسان قرآنی در نوشتن است، افزود: وبلاگ دل‌نوشته است و ما می‌توانيم بدون هيچ هزينه‌ای مطالب خود را در معرض نمايش و نقد بگذاريم، البته ممكن است ما از نقد ديگران بترسيم و اين باور را نداشته باشيم كه می‌توانيم بنويسيم، اگرچه بايد اين جرأت را به وجود بياوريم و شهامت نقدپذيری را نيز داشته باشيم، اين حركت نيازمند تلنگر به بلاگران برای حركت است.

وی ارتباط وبلاگ‌نويسان قرآنی را با مخاطبان مطلوب توصيف كرد و گفت: برخی از وبلاگ‌ها به موضوعات كاملاً تخصصی تعلق دارد كه ممكن است تعداد مخاطبانش كمتر باشد اما ساير وبلاگ‌های دينی بر خلاف اين فكر كه گفته می‌شود وبلاگ‌های دينی خواننده‌ای ندارد، با استقبال خوبی مواجه است و اين وبلاگ‌ها توانسته‌اند با مخاطبان ارتباط برقرار كنند.

اين فعال فضای مجازی با بيان اينكه وبلاگ‌ها می‌تواند مكمل خوبی برای سايت‌های دينی و قرآنی باشند، گفت: وبلاگ‌ها می‌توانند نواقص سايت را برطرف كنند، گاهی وبلاگ‌های دينی از سايت‌های پرهزينه دينی موفق‌تر هستند، از سوی ديگر حركت‌های وبلاگی كه در اين فضا رخ می‌دهد حركت شايسته‌ای در اين حوزه است.
جوشقانی‌نژاد به استقبال از وبلاگ‌نويسی به عنوان نقطه قوت اين حوزه اشاره كرد و گفت: استقبال از وبلاگ‌نويسی در ايران فرصتی برای ماست كه اگر از آن استفاده نكنيم به تهديد تبديل می‌شود، وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی ما اين فرصت را شناخته‌اند و از آن به خوبی استفاده می‌كنند و اكنون بسياری از اين وبلاگ‌ها در حوزه خصوصی بهتر از سايت‌های دينی در حوزه دولتی عمل می‌كنند.
وی تصريح كرد: بايد به وبلا‌گ‌نويسی دينی به عنوان وظيفه دينی نگاه شود و اين می‌تواند موتور محرك قوی در اين حوزه به شمار آيد.
وی نظارت و ساماندهی بر وبلاگ‌‌های دينی و قرآنی را به دليل ماهيت كنترل‌ناپذير فضای مجازی مشكل دانست و افزود: اين فضا مجازی است و به صورت حقيقی نمی‌توان آن را كنترل كردف اما اين فضا نيازمند سياست‌گذاری و حمايت است بدين صورت كه افراد مستعد در اين حوزه شناسايی و حمايت شوند.
وی ادامه داد: دشمنان ما در حال حاضر دارند از وبلاگ‌‌های غير دينی و بعضاً مستهجن حمايت می‌كنند ما بايد زمينه حمايت از وبلاگ‌های قرآنی را به وجود آوريم، اما نظارت نبايد به معنای كنترل نوشته‌های ديگران باشد چون امكان‌پذير نيست.
اين كارشناس فضای مجازی اظهار كرد: حمايت‌‌های مالی دولتی نيز در اين حوزه نبايد مستقيم باشد مثلاً بلاگر نبايد برای نوشتن پست قرآنی پولی دريافت كند چراكه اين موجب فساد در اين حوزه می‌شود، بايد جنبه دينی در اين حوزه پررنگ‌تر شود چراكه مانند خيلی از بخش‌های ديگر نبايد به صرف ارائه دادن بيلان كاری توليد محتوا كنند.
وی دولتی شدن فضای وبلاگستان قرآنی را مشكلی بزرگ عنوان كرد و گفت: می‌توان مانند هر صنف ديگری وبلاگ‌نويسان نيز صنف داشته باشند.
جوشقانی‌نژاد به تشكيل اجتماعات وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی در فضای واقعی اشاره كرد و گفت: تشكيل اين اجتماعات می‌تواند به تشخيص نيازهای جديد مخاطبان و جريان‌سازی آنان كمك كند، علاوه بر اين موسسات دولتی و غير دولتی نيز برای تقويت اين حوزه می‌توانند به صورت هدف‌داری مسابقاتی را برگزار كنند؛ به طور مثال در جشنواره وبلاگ‌نويسی «بوی سيب» ما از كاربران خواستيم تا صرفاً خودشان توليد محتوا كنند.
وی در پايان افزود: بايد بحث نوشتن را در وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی جدی كرد و بايد اين شجاعت را در آنها تقويت كرد، علاوه بر اين دولت می‌توانند اجتماعات وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی را در فضای واقعی به صورت مادی و معنوی حمايت كنند تا بتوانند اين اجتماع را حمايت كرده و از اين طريق دايره وبلاگ‌نويسان قرآنی را گسترده‌تر كنند.

انتهای خبر/.

۴ comments

  • با اين نظر موافق نيستم،شايد بخش عمده ي وبلاگهاي مسابقه ي بوي سيب اينطور بوده باشه ولي همه ي بلاگستان ديني اينطور نيست،اتفاقا اغلب توليدي هست و بخصوص تعميم مسائل دين به مسائل روز.

    • مسعود

      سلام
      با نظر شما موافقم
      فقط اونايي كه برا مسابقه وبلاگ مينويسن توليد محتوا نميكنن
      واقعا كارشون شرم آوره

      بوي سيب براي مقابله با اين كار بايد به طور ناگهاني يك وبلاگ نويسي رو جايزه بده نه اينكه بگن مسابقه است ملت جايزه مي ديما بياين در مورد امام حسين بنويسيد

      • حسين

        سر چي بحث مي كنين؟
        وبلاگستان يه تعداد كمي نخبه داره كه از خودشون مي نويسند و بقيه عوام الناس هم از اونا يا از جاهاي ديگه تقليد مي كنن.
        ديني و غير ديني هم نداره

        حالا كه اين موضوع در مسابقه ي وبلاگ نويسي بوي سيب مشخص شده، ربطي به برگزاري و عدم برگزاري بوي سيب نداره.

        البته ملاك هاي داوري بوي سيب ميتونه اين دو دسته از وبلاگ نويس ها رو از هم جدا كنه.

        اميدوارم واقعا بتونه اين كار رو بكنه.

  • رهگذر

    ولی من هم معتقدم بیشتر بر و بچ وبلاگی کپی کاری می کنن. شما به چند تا وبلاگ شاخص نگاه نکنید. کل وبلاگ ها رو در نظر بگیرید.
    اتفاقا برای مسابقه ای مثل بوی سیب، همونطور که مسعود گفته اگه بگن جایزه می دیم، ملت می رن می نویسن. اما مشکل توی اینه که به طور معمول اکثر بر و بچ در اکثر موارد کپی کاری می کنن. مگر اینکه چی بشه یه چیزی -که ارزشمند باشه- از خودشون بنویسن.
    می گی نه؟ برو توی یه سرویس وبلاگ، آخرین وبلاگ های به روز شده رو کلیک کن ببین چندتاشون مطلب به درد بخور (نه اینکه آه چقدر دلم گرفته و این حرفا) از خودشون نوشتن و چقدر دیگه کپی کردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول