وبلاگ‌نويسی دينی و قرآنی در مراكز اسلامی فراموش شده است

رسانه وبلاگ- يك فعال فضای مجازی معتقد است كه وبلاگ‌نويسی دينی و قرآنی در مراكز پژوهشی و اسلامی ما فراموش شده و فعالان حاضر در اين مراكز از اين ابزار استفاده نمی‌كنند، اين در حاليست كه وبلاگ‌های غير دينی در اين فضا بسيار فعال هستند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» حجت‌الاسلام “محمود حبيب‌اللهی”، مسئول بخش مديريت پايگاه‌‌های اينترنتی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگو با ايكنا، درباره دلايل ركود وبلاگ‌نويسی دينی و قرآنی در ماه‌های اخير، گفت: ما پيش از اين زمانی كه هنوز بحث وبلاگ داغ بود، جواد محدثی را دعوت كرديم و از وبلاگ ايشان پشتيبانی كرديم، در همين مدت تعداد زيادی از دانشجويان و طلبه‌ها از اين وبلاگ استقبال كردند.

وی ادامه داد: اما به مرور به دليل ميزان ارتباط زياد مخاطبان با اين وبلاگ، ايشان قادر به ادامه اداره وبلاگ نبودند و متأسفانه اين وبلاگ نتوانست به كار خود ادامه دهد؛ اصولاً وبلاگ‌‌های دينی حمايت مالی و معنوی نمی‌شوند و از طرف ديگر افرادی كه می‌توانند وبلاگ‌های دينی را به خوبی اداره كنند نتوانسته‌اند وارد اين فضا شوند.

مسئول بخش مديريت پايگاه‌‌های اينترنتی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی اضافه كرد: ما برای اينترنت و قابليت‌های آن ارزش زيادی قائل نيستيم، ساختار سازمان‌های دينی ما نيز برای اينترنت اهميت قائل نيستند، در حالی كه فردی كه می‌خواهد در اين حوزه بنويسد بايد از سوی مراكز مربوطه حمايت شود.

اين كارشناس فضای مجازی تصريح كرد: ما در فروم‌ها (انجمن‌های اينترنتی) سعی كرديم از وجود افراد متخصص استفاده كنيم تا اين كارشناسان بتوانند به صورت جامع و تخصصی به سؤالات و شبهات كاربران پاسخ دهند؛ در وبلا‌گ‌های دينی نيز بايد همين كار را كرد اگرچه وبلاگ‌‌های اسلامی محققان كارآمد، هنوز وارد اين فضا نشده است.

وی ادامه داد: بسياری از كاربران به دليل اين‌كه يك وبلاگ دينی و قرآنی نياز آن‌ها را تأمين نكرده و به سؤال او پاسخ نداده، ديگر از وبلاگ ديدن نمی‌كنند، بسياری از متخخصان ما نيز كه به دلايل گرفتاری‌‌های زياد وارد اين فضا نشده‌ا‌ند، می‌توانند با حمايت‌هايی وارد اين فضا شده و وبلاگ داشته باشند.

حبيب‌اللهی با بيان اين‌كه ما بايد برای فعالان مراكز پژوهشی خود تعريف می‌كرديم كه می‌توانيم با تأسيس وبلاگ‌های دينی و قرآنی در اينترنت اين فضا را عوض كنيم، تأكيد كرد: می‌توانستيم با تأسيس اين وبلاگ‌ها نتيجه جستجوی محتوای دينی در اينترنت را تغيير دهيم.

وی يادآور شد: متأسفانه وبلاگ‌نويسی در مراكز پژوهشی و اسلامی فراموش شده و فعالان اين مراكز از اين ابزار استفاده نمی‌كنند، اين در حاليست كه وبلاگ‌های غير دينی در اين فضا بسيار فعال هستند.

اين فعال فضای مجازی ادامه داد: همچنين می‌توان از نويسندگان و پژوهشگران خواست تا به جای انتشار آثار خود در فضای واقعی، در فضای مجازی با وبلاگ‌نويسی كار خود را ادامه دهند و در مقابل نيز از آن‌ها حمايت شود تا بتوانند به جای فعاليت در فضای واقعی در اين فضا كار كنند.

وی سطحی و قشری بودن را نقطه ضعف وبلاگ‌نويسی دينی دانست و افزود: متأسفانه وبلاگ‌های دينی به طور عمقی به مفاهيم نمی‌پردازند، بيشتر مطالب وبلاگ‌‌های دينی به نوعی كوچه و بازاری است و كمتر مطالبی را می‌توان در اين وبلاگ‌ها ديد كه به منابع علمی مستند باشد و انسان را به تفكر وادارد.

حبيب‌اللهی ادامه داد: بلاگرها در اين راه سستی نشان می‌دهند؛ چراكه بلاگر بايد مطالعات خود را عميق كرده تا بتواند مسائل دينی را تحليل كند.

مسئول بخش مديريت پايگاه‌‌های اينترنتی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی با اشاره به اين‌كه هرچه نهادهای مردمی در تقويت اين حوزه سستی به خرج دهند، دولت بيشتر وارد اين عرصه می‌‌شود، گفت: اگر ما كوتاهی كنيم و اجازه ندهيم دولت هم وارد شود، به نوعی ظلم كرديم؛ البته من مخالفم كه اين فضا دولتی شود، ولی می‌گويم اگر ما كاری نكنيم و دولت هم كاری نكند، اين فضا از بين می‌رود.

وی در پايان تأسيس انجمن وبلاگ‌نويسان قرآنی را اقدامی راهگشا برای تقويت وبلاگ‌نويسی دينی و قرآنی عنوان كرد و افزود: نسل ديندار ما می‌تواند از طريق چنين انجمنی نيازهای خود را تأمين كند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول