تغيير از وضعيت دفاعی به چالشی؛ راهی برای مقابله با جنگ نرم در فضای مجازی

رسانه وبلاگ- يك مبلغ دينی، با توجه به نقش موثر رسانه‌های ارتباط جمعی در ايجاد جنگ نرم مخالفان بالاخص وهابيت عليه اسلام، موضع‌گيری و دفاع كردن را از نقاط ضعف كنونی فضای مجازی كشور عنوان كرد و استحاله از اين حالت و به چالش كشيدن مخالفان را بهترين راه مقابله با هجمه‌ گسترده مخالفان دانست.

به گزارش «وبلاگ نیوز» حجت‌الاسلام عليرضا ميرجليلی، مبلغ و مشاور فرهنگی مؤسسه نرم‌افزاری ابرا تهران، در گفت‌و‌گو با ايكنا، يكی از اهداف جنگ نرم را القای ارزش‌های مخالف فرهنگ و نظام توسط مخالفان دانست و گفت: با اينكه جنگ نظامی و تسليحاتی اكنون جوابگوی مقابله نيست، مخالفان و معاندان مجبور به استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی همچون ماهواره، اينترنت و .. برای القای نظرات و اهداف خود شده‌اند.

وی ادامه داد: اولين فعاليت آنها برای نفوذ و اجرايی كردن اهدافشان، تسلط بر افكار است و در اين زمينه ارزش‌ها و اعتقادات مسلمانان بالاخص شيعيان را نشانه می‌روند و با استفاده از ابزارهای تكنولوژيك و جذاب به افكار جوانان رخنه می‌كنند.

اين مبلغ در تشريح شاخصه‌های جنگ نرم‌ يادآور شد: اين فعاليت‌ها مخصوصاً در برابر جوانانی كه در اعتقاد خود راسخ نيستند، منجر به شكوفايی اهداف مخالفان در بين جوامع می‌شود؛ اين مباحث شالوده‌ای از جنگ نرم‌ است بدين معنا آنها با القاء اهداف خود می‌خواهند مطابق با تفكرات آنها حركت كنيم.

ميرجليلی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی ظهور جنگ نرم‌ در فضای مجازی بيان كرد: ظهور جنگ نرم با نشان دادن بطالت حق در ميان جوامع مخصوصاً جوامع اسلامی آغاز می‌شود و اتفاقات مربوط به يك حادثه را با طرح و ايجاد بعدهای حاشيه‌ای و جانبی پنهان كرده و سعی در مخفی نگه‌داشتن حقيقت می‌كنند.

وی تصريح كرد: با چنين عملكردی يك‌سری امور خلاف واقع را بگونه‌ای نمايان می‌كنند كه صددرصد واقعيت‌نگر شود؛ بنابراين با ترفندهايی همچون استفاده از ابزارهای تبليغی، سانسور و توليد فيلم‌های جديد خلاف واقع را واقع نشان می‌دهند، به عنوان مثال اتفاق پيش نيامده را حقيقی و واقعی جلوه‌گر می‌كنند.

مشاور فرهنگی مؤسسه نرم‌افزاری ابرا تهران در ارزيابی هجه بيگانگان عليه اسلام بالاخص وهابيت گفت: ما در مقابله با وهابيت با تفكرات وهابيت و معرفی اسلام توسط اديان و فرق مختلف با مشكل مواجهيم، زيرا آنها تشيع ناب را تعريف نمی‌كنند و حتی در طول تاريخ نيز با غلوی كه برخی درباره تشيع داشته‌اند، روبرو بوده‌ايم.

وی دلايل غلو درباره تشيع در طول تاريخ را برشمرد و گفت: جهل، عقده‌های درونی و دسيسه‌های سياستمداران بيگانه در طول تاريخ باعث طرح تفكرات غلوآميز در مورد تشيع بوده است و در برخی موارد با نگاه‌های خاص و سوء به ائمه اطهار و خصومت با آموزه‌های دينی و فقهی به تشيع، با نگاهی غلوآميز برخورد كردند و اكنون بدون بازنگری و تجديدنظر تفكرات غاليان را به تمام تشيع نسبت می‌دهند.

ميرجليلی تصريح كرد: با اين وجود، نگرش خاص وهابيت به مسائلی همچون شفاعت، زيارت قبور، تمسك به قرآن و ائمه اطهار(ع) منجر به كفر دانستن اين مفاهيم می‌دانند و بدين ترتيب اقدام به تبليغات گسترده عليه اسلام در فضای سايبر و جنگ نرم كرده‌اند.

اين مبلغ ادامه داد: اين اختلاف تفكرات در تمام فرقه‌های دينی وجود دارد اما وهابيت دايره اختلافات را نه تنها از حوزه تفكرات و انديشه‌ها بلكه در اقدامات جنايت‌كارانه‌ای همچون ترور، حبس و … كشانده و معتقدند كسی كه خلاف آنها به تفكر و تعمق بپردازند بايد از ريشه نابودشان كرد كه اين خلاف ايده تمام اديان جهان است.

اين مبلغ با انتقاد از اين‌كه ما در مقابل هجمه‌ها كاری نتوانستيم انجام دهيم، تصريح كرد: ما بايد با استفاده از حربه آنها حضور گسترده خود را در اين چرخه نمايان كنيم و با نظارت سايت‌ها، وبلاگ‌ها و مراكز مجازی پاسخگويی به شبهات در مقام پاسخگويی قدالم كنيم و از مقام دفاع و پاسخگويی كه بزرگترين نقطه ضعف ما محسوب می‌شود، پا را فراتر بگذاريم.

ميرجليلی با بيان اينكه استقرار در مقام دفاع اين مشكلات را برای مسلمانان به همراه دارد، گفت: در زمينه IT و در مقابله با جنگ نرم آن فردی پيروز است كه سخنان حق را بازگو و مشكلات فرق ديگر را نمايان و به چالش بكشد؛ اما متأسفانه تاكنون در موضع دفاع قرار گرفتيم و اين امر روز به روز باعث پيشرفت هجمه و تبليغات گسترده عليه تشيع می‌شود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول