وبلاگ نویسی هنوز در بین روحانیون و قشر مذهبی ما رایج نشده است

رسانه وبلاگ- يك بلاگر دينی ضمن اشاره به ركود وبلاگ‌نويسی دينی كشور معتقد است: وبلاگ‌نويسان دينی گرايش‌های سياسی خود را وارد متن وبلاگ‌ها كرده‌اند و مطالب دينی وبلاگ آنان به حاشيه رفته است و اين امر عامل ركود عرصه وبلاگ‌نويسی دينی شده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “مجيد پناهی” بلاگر دينی در گفت‌وگو با ايكنا، ضمن اين‌كه وبلاگ‌نويسی دينی ايران را غير پويا ارزيابی كرد، گفت: در حال حاضر وبلاگ‌نويسی دينی در فضای پويايی قرار ندارد و كم‌كاری وبلاگ‌نويسان از عوامل اين عدم پويايی است، علاوه بر اين امروزه متأسفانه بلاگران دينی بيشتر به كپی برداری می‌پردازند و توليد و خلاقيت فردی ندارند.

وی در ادامه افزود: وبلاگ‌های غيردينی در هر زمينه‌ای، بيشتر از ما فعال هستند و به همين نسبت هم مطالبی مانند بازی يا لطيفه و طنز در وبلاگ‌ها بازديد كننده بيشتری دارد، اگر مقايسه‌ای بين بازديد كننده‌های وبلاگ‌های دينی با وبلاگ‌های ديگر انجام دهيم به ضعف اين ژانر از وبلاگ‌نويسی و وضعيت نامطلوب آن در كشور پی می‌بريم، در ضمن وبلاگ‌نويسان دينی هم در به‌روز كردن وبلاگ خود تعلل می‌كنند.

پناهی يادآور شد: به عنوان مثال در وبلاگ‌های دينی، همواره به معرفی و نوشتن درباره تنها چند تن از امامان پرداخته می‌شود و از ساير معصومان غافل بوده‌ايم، در مورد اكثر شخصيت‌های دينی نيز با ضعف در زمينه توليد متن وبلاگی مواجه هستيم، در مناسبت‌های مذهبی نيز وبلاگ‌های دينی در حد مطلوبی نبوده‌اند، در دوران خاصی مانند ايام محرم آمادگی ذهنی و علاقه بيشتری در مخاطبان برای وبلاگ‌نويسی دينی وجود دارد كه هنوز از اين قابليت استفاده نكرده‌ايم، می‌توان با ايجاد يك فضای جذاب در وبلاگ‌نويسی در ايام مذهبی خاص، به پويايی عرصه وبلاگ‌نويسی دينی افزود.

وی علت ركود در فضای دينی وبلاگستان را عدم آگاهی افراد مذهبی از قابليت‌های اين ابزار يا كم‌كاری فعالان مذهبی در وبلاگستان دانسته و ادامه داد: به عنوان مثال هيأت‌های مذهبی شهرستان‌های مختلف می‌توانند وبلاگ راه‌اندازی كرده و در آن به اطلاع‌رسانی درباره فعاليت‌های خود و برنامه‌های هيأت‌های مذهبی در وبلاگستان بپردازند، البته اين وبلاگ‌ها نبايد محدود به انعكاس فعاليت‌های خود شوند، بلكه بايد به آگاهی رسانی در زمينه‌های مذهبی پرداخته، به اطلاعات دينی كاربران اينترنتی بيفزايند.

اين بلاگر دينی و گرداننده وبلاگ مذهبی گلچين بيان كرد: بيشتر وبلاگ‌های دينی از نظر قالب يا مطالب و محتوا شبيه به هم و يا كپی هم‌ هستند و اين از جذابيت برای كاربران كاسته و كاربر تمايلی به خواندن وبلاگ نخواهد داشت، همچنين تكراری بودن، كسل كننده بودن مطالب و عدم ايده‌پردازی از ضعف‌های اصلی اين حيطه است.

پناهی عدم دسترسی به اينترنت پرسرعت در ايران را يكی از عوامل كم‌كاری وبلاگ‌نويسان دانسته و يادآور شد: هزينه‌های خريد و استفاده از اينترنت پرسرعت به وبلاگ‌نويسان فشار وارد می‌كند، علاوه بر اين حتی استفاده از ADSL و خطوط پرسرعت هم پاسخ‌گوی كار جدی در محيط اينترنت در كشور ما نيست و اين امر مانع تلاش جدی وبلاگ‌نويس در حوزه‌های مختلف به ويژه مباحث دينی شده است.

اين بلاگر دينی افزود: حتی اگر بهترين مطالب را هم در وبلاگ خود بگذاريم چون دسترسی به اينترنت پرسرعت در كشور ما وجود ندارد مخاطب لازم را جذب نخواهد كرد، در روستاها و شهرستان‌های كوچك اين امر حادتر است و دسترسی به اينترنت و استفاده از محتوای دينی بسيار محدود است.

اين وبلاگ‌نويس دينی كه هم‌زمان چهار وبلاگ دينی را اداره و به روز می‌كند خاطرنشان كرد: عدم توجه به شخصيت‌های مذهبی زنده و كسانی كه در دسترس ما هستند، باعث شده كه دست به كارهای تكراری در وبلاگ نويسی بزنيم، بايد در توليد محتوای وبلاگ دينی شخصيت‌ها يا عالمان دينی زنده را معرفی كرده و از تعليمات و نظرات آنان برای توليد محتوا استفاده كنيم، لازم است در وبلاگ‌نويسی دينی به جنبه‌های نهفته و ناشناخته زندگی و انديشه‌های ائمه و معصومين(ع) و بزرگان دين بپردازيم، ابعاد مختلف زندگی بزرگان دين و همچنين فلسفه دين بايد به وبلاگ‌های دينی آورده شود.

پناهی ضمن تأكيد بر لزوم اسلامی كردن قالب‌ وبلاگ‌های دينی، يادآور شد: در اين بخش با خلأ مواجه‌ايم، طراحی قالب اسلامی متناسب با مطالب دينی يكی از اموری است كه بايد به آن پرداخته شود، وبلاگ‌نويسان می‌توانند قالب مورد نظر خود را به طراح قالب اينترنتی پيشنهاد داده و از او بخواهند كه متناسب با فضاهای دينی برای آنان به طراحی قالب بپردازند.

وی اضافه كرد: برخی از سايت‌های پشتيبانی ‌كننده قالب‌های وبلاگی به طراحی قالب‌های متنوع و جذاب می‌پردازند، كسانی كه در رشته كامپيوتر تخصص دارند، می‌توانند در اين زمينه به وبلاگ‌نويس كمك كنند و با طراحی قالب‌های جديد و به‌روز بر جذابيت‌های اين نوع وبلاگ‌نويسی بيفزايند، همچنين تلاش وبلاگ‌نويس دينی در يادگيری تخصص‌های مورد نياز مانند طراحی قالب، می‌تواند به او در طراحی قالب مورد نظر و جذاب سازی وبلاگ كمك كند.

وی در اين رابطه افزود: متأسفانه در اين زمينه كار نشده وگرنه قابليت اسلامی كردن قالب وجود دارد، همچنين وبلاگ‌نويسی و استفاده از فضای مجازی در بين روحانيون و قشر مذهبی ما رايج نشده كه می‌تواند گام بلندی در تبليغ دين باشد، البته برخی از اعضای حوزه علميه قم كارهای خوبی در زمينه وبلاگ‌نويسی دينی انجام داده‌اند، ولی متأسفانه سياست به متن وبلاگ آن‌ها آمده و مطالب دينی وبلاگ آنان به حاشيه رفته است و اين عامل ركود اين عرصه شده است.

اين بلاگر دينی بيان كرد: وجود يك انجمن وبلاگ‌نويسان دينی برای ساماندهی به فعاليت وبلاگ‌نويسان اين عرصه می‌تواند بسيار كمك كننده باشد، در اين انجمن گروه‌های مختلف اجتماعی، مذهبی و مانند آن می‌تواند وجود داشته باشد، اين طرح از سوی من در فضای بلاگستان مطرح شد ولی متأسفانه جواب نداد، در اين زمينه علاوه بر وبلاگ‌نويسان، مسئولان هم كم‌كاری كرده‌اند.

وی وجود امكانات تعاملی را از جمله مهم‌ترين عوامل جذابيت وبلاگ دانسته و گفت: ارتباط ميان وبلاگ‌نويس و كاربر بسيار مهم است و بلاگر بايد بتواند از اين امكان بيشترين استفاده را بكند.

پناهی آينده وبلاگ‌نويسی دينی در ايران را خوب ارزيابی كرد و ادامه داد: ولی اين آينده به تلاش ما وبلاگ‌نويسان بستگی دارد، البته خود ما و مسئولان بايد همكاری كنيم، مثلا از مسئولان امر انتظار می‌رود شبكه‌های اينترنت قوی‌تری در اختيار ما قرار دهند.
انتهای پیام/.

  • اميد

    با سلام لطفا آدرس بلاگ را معرفي كنيد(گلچين).خودتان با ايشان صحبت كنيد.مطالبي خوبي گفتند حرف دل ما را زده اند.ايول اله.تيتر اولش كنيد.(يك خواننده بلاگهاي ديني)

  • سلام عليكم.
    بنده یک وبلاگ نویس دینی هستم و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیلم. با بسیاری از دیدگاه های آقای پناهی موافقم.
    البته به نظرم یکی از مهمترین رسالتهای یک وبلاگ نویس دینی این است که به موقع مواضع درست و اصولی سیاسی را هم به مخاطبانش عرض کند و در فضایی که فتنه بر کشور حاکم شده است، به جبهه حق کمک کند و بر جبهه باطل قیام کند. این وظیفه ای است که دین بر عهده ما گذاشته است بنابراین وارد شدن در مسائل سیاسی، مثل فاش کردن نقشه دشمن، تفسیر و تحلیل مواضع رهبر، فاش کردن وجهه برخی منافقین، تشویق مردم به اطاعت از رهبر و… از وظایف وبلاگ نویسان دینی است.

  • بلاگر

    واقعا حرف دل ما رو زدي گلچين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول