غرب را در وبلاگ نویسی دینی موفق تر می دانم

رسانه وبلاگ- يك بلاگر دينی با اشاره به استعدادهای بالقوه دين برای بروز در قالب وبلاگ، گفت: اگر برای شخص بلاگر، دين موضوعيت داشته و جزء نگاه و سبك زندگی او باشد، هميشه حرفی برای گفتن دارد؛ يعنی دين به طور بالقوه خوراك و ماده اوليه به وبلاگ‌نويس دينی می‌دهد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، “مهدی نوری“، بلاگر دينی و فعال فضای مجازی، در گفت‌وگو با ايكنا، بلاگستان دينی را فضايی فعال و پويا ارزيابی كرده و گفت: دين يك فرايند پوياست و هر روز جلوه‌های جديدی از آن در زندگی افراد جامعه بروز پيدا می‌كند و هر روز مسائل جديدی در اين حوزه پيدا می‌شود كه می‌توان آن‌ها را در وبلاگ‌ها مطرح كرد.

نوری ادامه داد: البته در اين زمينه حكم كلی و علمی نمی‌توان صادر كرد؛ چون دامنه اين فضا بسيار وسيع است، حتی برخی وبلاگ‌ها كه شايد دينی هم محسوب نشوند مطلب دينی می‌نويسند يا با رويكرد دينی مطلب ضد دينی می‌نويسند، علاوه بر وبلاگ‌های دينی، وبلاگ‌های مسيحی، زرتشتی و… هم در اين فضا هستند و وبلاگ دينی به حساب می‌آيند و با نگاهی به كل اين وبلاگ‌ها، می‌توان گفت در اين حوزه پويايی خوبی وجود دارد.

وی در توضيح دلايل پويا ارزيابی كردن فضای بلاگستان دينی تصريح كرد: وبلاگ يك رسانه شخصی محسوب می‌شود، بلاگر می‌تواند بر اساس نگاه دينی و سبك زندگی دينی خود طرح موضوع كند، اگر شخص به اين رسانه شخصی، نگاه دائمی دينی داشته باشد، هميشه مطلب برای توليد كردن در اين فضا وجود دارد، از يك اتفاق ساده و پيش پا افتاده گرفته تا يك اتفاق معنوی می‌تواند خوراك وبلاگ‌نويسی دينی را تشكيل ‌دهد.

نوری ضمن اشاره به موج تازه‌ای از حضور مذهب در بلاگستان، اضافه كرد: امروزه حتی كشيش‌ها نيز به اين رسانه روی آورده‌اند، در كشور ما هم در حال حاضر برخی طلبه‌ها يا روحانيون در حوزه وبلاگ‌نويسی خيلی فعال هستند و وبلاگ آن‌ها از حد يك ابزار شخصی فراتر رفته، هرچند هنوز سبك وبلاگ‌نويسی را دنبال می‌كنند.

اين بلاگر دينی خاطرنشان كرد: اگر برای شخص بلاگر، دين موضوعيت داشته و جزء نگاه و سبك زندگی او باشد، هميشه حرفی برای گفتن دارد؛ يعنی دين به طور بالقوه خوراك و ماده اوليه به وبلاگ‌نويس دينی می‌دهد كه گاه اين اتفاق مستقيم و گاه غير مستقيم است، البته امروزه حرف زدن غير مستقيم با مخاطب، مشتری بهتری دارد.

نوری وبلاگ‌نويسی را خاص كشورهای اسلامی ندانسته و يادآور شد: اين ژانر وبلاگ‌نويسی مخصوص دين اسلام يا وبلاگ‌های فارسی زبان نيست، اين امر يك پديده جهان‌شمول است؛ زيرا دين خواسته‌ای جدی‌ در همه افراد بشر است، افراد بشر دانسته يا ندانسته يك نياز كليدی برای بيان اين مفاهيم در خود احساس می‌كنند، البته گاهی يك مطلب غير دينی در يك وبلاگ يا يك سايت گذاشته می‌شود كه آن هم جزء وبلاگ‌های دينی قرار می‌گيرد و اين مسئله مضر است.

وی با اشاره به وجود وبلاگ‌های دينی در كشورهای غير فارسی زبان گفت: در كشورهای ديگر هم وبلاگ‌های دينی و مذهبی فعالی وجود دارد كه به تبليغ عرفان يا دين‌های خود می‌پردازند، غرب را در وبلاگ‌نويسی دينی موفق‌تر می‌دانم، وبلاگ رسانه‌ای است كه طراح و مبدع آن ما نبوده‌ايم، سابقه غربی‌ها حتی در وبلاگ‌نويسی دينی و استفاده از وبلاگ به عنوان يك ابزار تبليغی بيشتر و درخشان‌تر از ما بوده است و پربيراه نيست اگر بگوييم غرب در اين زمينه نسبت به ما پيشتاز بوده است.

اين فعال فضای مجازی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم اسلامی كردن قالب و منوهای وبلاگ دينی اظهار كرد: وبلاگ‌نويسی دينی خيلی وابسته به صورت و فرم ظاهری نبوده و مستلزم دينی كردن فرم وبلاگ نيست، نيازی نيست كه بخواهيم همه چيز يك وبلاگ را دينی كنيم، اين امر گاهی اتفاق افتاده و نمونه‌هايی در اين زمينه وجود دارد، ولی اگر كسی سبك زندگی دينی را در اين روزگار خوب تجربه كرده و ياد بگيرد، با هر بار نگاهش به زندگی، می‌تواند يك پست جداگانه تشكيل دهد، زندگی دينی و اهل دين بودن خود بلاگر در محتوای وبلاگش هم مؤثر خواهد بود و می‌تواند ايجاد سبك كند؛ يعنی ممكن است حتی مطلب او دينی هم نباشد، اما جزء وبلاگ‌نويسی دينی قرار بگيرد.

نوری ضمن اين‌كه وجود جشنواره‌ها يا مسابقات وبلاگ‌نويسی در كشور را در تقويت بنيه وبلاگ‌نويسی دينی مفيد دانست، اظهار كرد: اين مسابقات تنها بهانه‌هايی برای تقويت وبلاگ‌نويسی دينی است و شايد برای يك طيف سنی از فعالان وبلاگستان مؤثر باشد، اما تأثير اين جوايز را ماندگار نمی‌دانم.

اين بلاگر دينی در اين رابطه يادآور شد: هرچند وجود اين جشنواره‌ها مغتنم است و هر رسانه‌ای برای اين‌كه مخاطب خود را پيدا كرده و جذابيت‌های ادبی برای مخاطب خود ايجاد كند، لازم است چنين كارهايی انجام دهد، ولی اين‌ها فقط بهانه است و هدف‌گذاری و الگوسازی‌های خيلی دقيق‌تری از سوی وبلاگ‌نويسان و مسئولان امر نياز است.
انتهای خبر/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول