وبلاگ نویسان باید اخلاق اجتماعی را رعایت کنند

رسانه وبلاگ- يك مدرس دانشگاه تاكيد كرد: زماني كه يك وبلاگ در معرض ديد بقيه قرار مي‌گيرد، ديگران صرفا اجازه استفاده از آن را دارند، نه اجازه دخل و تصرف، امر و نهي يا ورود به حيطه شخصي افراد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» دكتر اكبر نعمت‌اللهي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه وبلاگ يك دست‌نوشته‌ي شخصي و دفتر خاطرات روزانه اشخاص است، اظهار كرد: وبلاگ يك رسانه شخصي و مربوط به انديشه‌ها و افكار و نظرات صاحبان آن است.

وي تصريح كرد: نمي‌توان براي انديشه‌ها، افكار و نظرات مردم قانوني تدوين كرد. نظرات شخصي افراد بايد محفوظ و مورد احترام قرار گيرد؛ بويژه در كشورهايي كه مردم‌سالاري و دموكراسي حاكم است ورود به حيطه‌ي شخصي افراد گناه و جرم است.

به گفته وي، هيچ قاعده‌اي نمي‌توان براي افراد گذاشت كه چگونه بينديشند، فكر كنند و بنويسند؛ بويژه تا زماني كه در محوطه و محيط شخصي خود فعاليت مي‌كنند. اما اگر از حيطه‌ي شخصي خارج و وارد رسانه‌هاي عمومي كشور شوند، بايد با هنجارهاي جامعه، قوانين و خط قرمزها هماهنگ و آشنا باشند.

وي ادامه داد: تا زماني كه وبلاگ‌ها وارد حيطه‌ي رسانه‌هاي عمومي نشوند، فضاي كاملا شخصي است و كسي حق ورود به حيطه‌ي آن‌ها را ندارد.

نعمت‌اللهي با بيان اينكه بايد فرهنگ و بينش استفاده از وبلاگ وجود داشته باشد، گفت: افراد در گذشته انديشه‌هاي خود را روي كاغذ مي‌نوشتند و در صندوق خانه پنهان مي‌كردند، اما امروز انديشه‌هاي خود را در وبلاگ‌ و فضاي مجازي قرار مي‌دهند و تمام دنيا مي‌تواند از آن‌ها استفاده كنند. در اين وضعيت شخص وبلاگ نويس و صاحب وبلاگ بايد هنجارهاي اخلاقي و اجتماعي جامعه و فرهنگي كه در آن زندگي مي‌كند را رعايت كند.

وي همچنين گفت: وبلاگ يك فضاي آزاد و شخصي است، اما همين ويژگي باعث مي‌شود هر كار غيراخلاقي و غير فرهنگي را بتوان در آن انجام داد و هر تهمت، دروغ و انتقاد غير اصولي را در آن نوشت.

او افزود: همان‌طور كه فرد در جامعه بايد يك سري قوانين را رعايت كند، در وبلاگ‌ خود هم بايد ارزش‌هايي را رعايت كند. چون وبلاگ نيز بخشي از حيطه‌ي اجتماعي و جامعه ماست. در مقابل هيچ كس حق ورود به حيطه‌ي شخصي وبلاگ‌نويس را ندارد. بنابراين در اين وضعيت بايد فراتر از قانون، اخلاقيات اجتماعي بر اين حيطه‌ها نظارت داشته باشد و آن‌ها را بازسازي كند و در عين حال اجازه ندهد نيروهاي رسمي وارد حيطه‌هاي شخصي افراد شود.

نعمت‌اللهي تاكيد كرد: وبلاگ‌نويسان بايد اخلاق اجتماعي را رعايت كنند چراكه وبلاگ آن‌ها در معرض ديد عموم قرار دارد.

وي يادآور شد: در تمام جوامع هنجارهايي تعريف شده است و وبلاگ‌نويس بايد اين هنجارها را به عنوان يك فرد اجتماعي رعايت ‌كند تا در نهايت مشكلي براي فرد و جامعه ايجاد نشود.

او با بيان اينكه همزمان با ورود وبلاگ، فرهنگ آن در جامعه هنوز ايجاد نشده است، گفت: اخلاق و فرهنگ وبلاگ‌نويسي هنوز در جامعه ايجاد نشده است. از اين جهت دست به قانون، امر و نهي و ايجاد محدوديت‌ مي‌زنيم و اين خلاف عرف فرهنگ وبلاگ نويسي و دموكراسي در جوامع است.

اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: زماني كه فرهنگ جريان آزاد اطلاعات ايجاد نشود، با امر و نهي و قوانين مختلف اين عرصه محدود مي‌شود و نهايتا جريان آزاد لطمه مي‌خورد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول