نقطه آرماني وبلاگ‌نويسي: تخصصي شدن، انتشار واقعيت‌ها و نگاه انتقادی

رسانه وبلاگ- يك مدرس دانشگاه معتقد است: تخصصي شدن، انتشار واقعيت‌ها و نگاه انتقادي، وبلاگ‌ها را به نقطه آرماني نزديك مي‌كند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» دكتر اميدعلي مسعودي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: گاهي نويسندگان و صاحبان وبلاگ‌ها مشخص و گاهي نيست. در اين ميان فضاي وبلاگ‌نويسي شامل دو بخش تخصصي و غير تخصصي و وب نوشته‌هاي روزانه و درددل‌هاي شخصي مي‌شود.

وي افزود: وبلاگ‌هاي تخصصي غالبا محدوديت‌هاي قانوني و هنجارهاي اجتماعي را رعايت و معمولا در همان حوزه تخصصي به جذب مخاطب و ارسال پيام توجه مي‌كنند. وب نوشته‌هايي كه نويسندگان آن‌ها مشخص و در داخل كشور فعاليت دارند، غالبا حد و مرزهاي قانوني و اخلاقي جامعه را رعايت مي‌كنند. اما برخي از وبلاگ‌هايي كه صاحبان آن ها مشخص است، اما در خارج از كشور منتشر مي‌شوند، برخي از محدوديت‌هاي قانوني را رعايت نمي‌كنند.

وي ادامه داد: وبلاگ‌هايي كه نويسندگان و صاحبان آن‌ها مشخص نيست، عمدتا مرزهاي قانوني و اخلاقي را مي‌شكنند و كمترين اعتماد كاربران اينترنتي معمولا به همين وبلاگ‌هاست.

اين مدرس ارتباطات گفت: با توجه به اينكه معمولا نويسندگان ناشناس وبلاگ‌ها حريم شخصي افراد را مي‌شكنند و حتي گاهي به برخي توهين مي‌كنند، طبيعتا آفاتي كه اين گونه وبلاگ‌ها دچار آن مي‌شوند، قانون گريزي، قانون شكني و هنجارشكني اخلاقي است كه طبعا پيامدهاي منفي را به دنبال دارد، بخصوص اگر مرزهاي اخلاقي جامعه را بشكنند.

به گفته وي، ‌قله آرماني وبلاگ نويسي در ايران آن است كه به سمت تخصصي شدن برود و حتي اگر وبلاگ‌نويسان روز نوشت‌هاي شخصي خود را منتشر مي‌كنند، ‌راه‌حل‌هايي را براي مسائل زندگي روزمره و مسائل اساسي جامعه ارائه دهند و بيشتر مساله‌گشا و راهگشا باشند.

مسعودي تصريح كرد: يكي ديگر از شاخص‌هايي كه وبلاگ‌ها را به قله آرماني خود نزديك مي‌كند، نوشتن مطالب انتقادي در آن‌هاست. بنابراين قله آرماني وبلاگ‌نويسي آنجاست كه واقعيت‌ها و انتقادها اصولي و تخصصي منتشر شود.

وي خاطرنشان كرد: وبلاگ‌نويساني كه مي‌خواهند اعتماد مخاطبان خود را جلب كنند بايد به نيازهاي آن‌ها توجه كنند. يكي از اين نيازها شفافيت و رعايت مرزهاي اخلاقي است. وبلاگ‌نويسان ايراني بايد بدانند جامعه در چه سطحي از توقعات قرار دارد تا مطابق با آن‌ها حركت كند.

اين مدرس دانشگاه يادآور شد: با وجود قوانيني كه در وبلاگ‌سرويس‌ها اعمال مي‌شود، وبلاگ‌ها هيچ گاه نمي‌توانند قانون گريزي را به حد اعلاي خود برسانند. اما خواست‌ها و نيازهاي نويسندگان وبلاگ و آرمان‌هاي آن‌ها ممكن است باعث عبور از موانع و محدوديت‌هاي قانوني و ايجاد آفت‌ها شود.
انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول