خصوصيات فضاي مجازي در ايران در حال تغيير است

رسانه وبلاگ- يك مدرس دانشگاه معتقد است: خصوصيات فضاي مجازي در ايران و نوع و نگاه كاربران در حال تغيير است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» دكتر علي گرانمايه‌پور در گفت‌و گو با ايسنا، با بيان اينكه در كشور ما نشريات چاپي به عنوان ارگان احزاب هستند، اظهار كرد: مشكلي كه در كشور با آن مواجه هستيم اين است كه به جاي آنكه احزاب به دنبال مطالبه‌ي حق و حقوق خود به طور قانوني باشند، متاسفانه به دليل ضعف ساختار احزاب و زيرزميني يا خاكستري بودن برخي از آن‌ها، مطبوعات به نوعي جور آنها را مي‌كشيدند. در اين ميان يكي از چالش‌هاي بزرگ اين است كه هر گروه و هر جناحي كه مي‌خواهد به دنبال گرفتن امتياز باشد، به سرعت از نشريات استفاده مي‌كند و آن‌ها را تحت فشار قرار مي‌دهد. تمام اين شرايط بار سنگيني را بر روي فضاي مجازي مي‌گذارد.

وي يادآور شد: مطبوعات تا زماني كه به دنبال نگاه جناحي به مطالبات و موضوعات اجتماعي باشند، مشخصا يك طيف خاص از اخبار يا مجموعه‌ خاصي از اخبار يا خودسانسوري‌ در آن‌ها ايجاد مي‌شود. بنابراين بخش ديگري از اخبار كه مخاطبان به دنبال آن هستند حذف مي‌شود و از بين مي‌رود.

وي تصريح كرد: بخش زيادي از فشاري كه بر روي فضاي مجازي، اطلاع رساني و فضاي انتقال اطلاعات است،‌ به وضعيت فعلي نشريات چاپي برمي‌گردد كه به هر بهانه و دليلي دچار محدوديت ها و مشكلاتي مي‌شوند.

گرانمايه‌پور همچنين گفت: در دوره‌اي همنشيني و توافق نانوشته‌اي بين فضاي اطلاع رساني مجازي و چاپي وجود داشت. اما اكنون به سمتي حركت مي‌كنيم كه يك نوع تفاوت بين فضاي چاپي يا اطلاع‌رساني نشريات و فضاي مجازي وجود دارد و اين خوانندگان و كاربران را دچار نوعي تضاد مي‌كند. اما اكنون خصوصيات فضاي مجازي در ايران و نوع و نگاه كاربران در حال تغيير است.
انتهای خبر/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول