عرضه آی.فون و ناآرامی های اخیر تهران؛ از رخدادهای اینترنتی قرن

پس از انتخابات دهمرسانه وبلاگ- ناآرامی های پس از انتخابات در چند کلان شهر ایران، به عنوان دهمین رخداد اینترنتی بزرگ قرن نام گرفت.

به گزارش «وبلاگ نیوز» آکادمی بین المللی هنرهای دیجیتالی با ارایه لیستی از 10 رخداد اینترنتی قرن 21، آشوب ها و ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عنوان بزرگترین رویداد اینترنتی در سال 2009 و هم رده با اتفاقاتی چون عرضه گوشی تلفن همراه آی فون معرفی کرده است.

در این لیست نام 9 رویداد اینترنتی دیگر قرن که از آنها با عنوان تاثیر اینترنت بر زندگی مردم و رویدادهای جاری نام بوده شده است برشمرده شده که عبارتند از :

1- وب سایت ” کریج لیست = Craigslist ” در سال 2000؛ به دلیل ضریب نفوذ بالا و گسترش سریع آن از سال 1995 تا 2000 سراسر ایالات متحده . کریج لیست یک سایت ارتباطی گسترده است که در آن از آگهی فروش تا کاریابی تا ” فروم ” های چت و ارتباط آنلاین وجود دارد .

2- ” گوگل اد ورد = Google Adword ” در سال 2001 ؛ که امکان تبلیغات کالا یا خدمات را برای کاربران فراهم می کند ، به این صورت که وقتیکه یک نفر واژه ای را در گوگل جستجو می کند سایت کسی که در گوگل ادورد آکانت دارد و سایت یا خدمات خود را ثبت کرده به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو قرار می گیرد وبا کادری زرد رنگ دور آن نمایش داده می شود.

3- دانشنامه اینترنتی ” ویکیپدیا = Wikipedia ” در سال 2001 ؛ که با فراهم آوردن امکان دسترسی به 14 میلیون مقاله در 271 زبان مختلف دنیا تبدیل به دانشنامه ای بزرگ شده است که به کاربران امکان می دهد تا نسخه های مقالات موجود در این دانشنامه را اصلاح کرده و دانسته های خود را به آن بیفزایند.

4- سایت ” نپستر = Napster ” در سال 2001 ؛ نپستر نرم افزاری بود كه به كاربران مختلف اجازه ثبت نام و سپس Login می‌داد. پس از آن هر كاربر می‌توانست مجموعه فايل‌های موسيقی مورد نظر خود را كه روی هارد ديسك رايانه خود دارد با ديگران به اشتراك بگذارد. همچنين اين امكان وجود داشت كه كاربران عضو اين نرم افزار به گفت‌وگو با يكديگر نيز بپردازند. پس از مسدود شدن سايت “نپستر” به حکم دادگاه ، شرکت “راکسيو” در سال ۲۰۰۲ اين شرکت ورشکست شده را خريدارى کرد و آن را به يک مرکز دانلود قانونى و پولى ترانه هاى موسيقى از اينترنت بدل نمود.

5- سرویس ” گوگل ایپو = Google Ipo ” در سال 2004 ؛ این سرویس توانست انقلابی در موتور جستجوی گوگل به وجود بیاورد و بعدها سایت هایی چون جی میل ، یوتیوب ، گوگل ارث ، گوگل مپ و… توانستند از این امکان موتور جستجوی گوگل استفاده کنند.

6- انقلاب ویدئویی آنلاین شبکه ” یوتیوب = Youtube ” در سال 2006 ؛ که این امکان را به کاربران اینترنت در سراسر جهان داد که فایل های تصویری و یدئوهای خود را روی شبکه یوتیوب قرار دهند.

7- انقلاب بزرگ در شبکه ارتباطات اجتماعی با شبکه ” فیس بوک = Facebook ” به همراه توییتر = Twitter در سال 2006 ، این شبکه ارتباط اینترنتی امروزه بیش از صدها میلیون عضو در سرتاسر جهان دارد.

8- عرضه گوشی های تلفن همراه ” آی فون = I Phone ” در سال 2007 ؛ آی‌فون یک گوشی هوشمند تلفن همراه است که در ژانویه ۲۰۰۷توسط شرکت اپل، معرفی شد.آی‌فون صفحه‌کلید ندارد و از صفحهٔ حساس لمسی بهره می‌گیرد، که می‌توان با آن تایپ کرد، شماره گرفت و برنامه‌های گوناگون مبتنی بر وب و سیستم عامل را اجرا کرد.

9- انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008؛ که کمپین پرزیدنت اوباما در آن با به کارگیری اینترنت توانست شیوه ای جدید از تبلیغات و جمع آوری اعانه های اینترنتی از هواداران و به نمایش گذاردن ویدئوهای آنلاین و… ضریب نفوذ و ارتباط کمپین انتخاباتی اوباما با هواداران را گسترش دهد.

10 – اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 ؛ که در آن معترضان به نتایج انتخابات توانستند با توجه به عدم بهره مندی از رسانه با ارتباطات اینترنتی و استفاده از شبکه های ارتباط اینترنتی همچون فیس بوک و توییتر ، برای تظاهرات اعتراضی خود هماهنگی کرده و اخبار و اطلاعات خود را مبادله کنند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول