بلاگران دينی در ساختار سنتی نمانند

رسانه وبلاگ- به اعتقاد يك بلاگر و فعال فضای مجازی ماندن بلاگران دينی در ساختار سنتی از نقاط ضعف اين حوزه محسوب می‌شود و بلاگران بايد با تبديل منابع دينی به زبان و ادبيات فضای مجازی و خلاصه‌نويسی، مخاطبان خود را جذب كنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، كبری آسوپار عضو هيئت داوری دومين سوگواره‌ وبلاگ‌نويسان عاشورايی و فعال رسانه‌ای، در گفت‌وگو با ايكنا به ارائه تعريف از وبلاگ‌نويسی دينی پرداخت و گفت: بسياری از كاربرانی كه وارد فضای مجازی می‌شوند صرف نظر از جنبه‌های سرگرمی اين فضا؛ مانند وبگردی و… به دنبال مباحث تخصصی نيز هستند؛ بنابراين با توجه به اين‌كه در فضای مجازی مخاطبان خاصی وجود دارند كه به دنبال مطالب دينی هستند، ضرورت وبلاگ‌های تخصصی دينی نيز احساس می‌شود.

وی ادامه داد: با اين رويكرد ما نيازمند وبلاگ‌ها و فضاهايی هستيم كه به صورت تخصصی به ارائه اطلاعات و مفاهيم دينی بپردازند، بايد در اين فضا وبلاگ‌هايی با لوگوی دينی وجود داشته باشند به گونه‌ای كه صرفاً كار خود را روی ارائه اطلاعات دينی و قرآنی به مخاطب متمركز كنند.

اين تحصيل‌كرده حوزوی در ادامه به دلايل ركود وبلاگستان دينی و قرآنی اشاره كرد و گفت: اين ركود بيشتر متأثر از شرايط اجتماعی است؛ بويژه در سال 88 علی رغم اين‌كه حضور در فضای مجازی افزايش يافته بود، اما دغدغه كاربران تغيير پيدا كرد بدين معنی كه بيشتر وقت كاربران در فضای مجازی به بحث و جدل‌ها در شبكه‌های اجتماعی منحصر می‌‌شد و وقت كاربران در اين حوزه صرف شد.

وی يادآورشد: بنابراين انگيزه برای وبلاگ‌نويسی دينی پايين آمد و تحت تأثير اين فضا وبلاگ‌ها رويكرد سياسی پيدا كرد تا مخاطب نيز داشته باشد، متأسفانه در سال 88 ما از اين نظر دچار ركود فكری شديم و درجا زديم.

اين روزنامه‌نگار حوزه دفاع مقدس تلاش پايين بلاگران دينی را برای توليد محتوا از اصلی‌ترين نقاط ضعف وبلاگ‌نويسی دينی دانست و اضافه كرد: بلاگران سعی نمی‌كنند محتوا را به شكلی جذاب ارائه كنند؛ وقتی محرم آغاز می‌شود فضای بلاگستان رنگ و بوی محرم می‌گيرد، ولی كمتر پستی را می‌بينيم كه با ادبيات فضای مجازی هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: از طرفی كپی پيست كردن در وبلاگ‌های دينی ما رايج است و از طرف ديگر ما عادت كرده‌ايم كه با همان ساختار سنتی وارد فضای مجازی شويم؛ به طور مثال بلاگر دينی مطلب بلندی را از شهيد مطهری و… در وبلاگ‌ خود می‌گذارد فارغ از اين‌گه اگر مخاطب علاقه‌مند به خواندن چنين مطالبی باشد كتاب‌های اين افراد را می‌خواند و ديگر زحمت خواندن پست‌های طولانی را به خود نمی‌دهد!

وی تصريح كرد: خلاصه‌نويسی در پست‌های دينی وجود ندارد؛ در جشنواره وبلاگ‌های دينی نيز ديده می‌شود كه كسانی كه در اين مسابقات شركت می‌كنند باز هم سطح كار بسيار پايين است و به جرأت می‌توان گفت از ميان 80 پست بلاگی 2 تا پست شايسته شركت در مسابقه هستند.

آسوپار با بيان اين‌كه بزرگترهای وبلاگی به لحاظ تجربی و سطح سواد بايد در فكر تأسيس يك تشكل باشند، گفت: شايد لازم است تا انجمنی راه‌اندازی شود و به لحاظ كمی و كيفی وبلاگ‌های دينی را توسعه دهد؛ بايد مباحثه‌ای شبيه آنچه كه در حوزه‌های علميه وجود دارد در اين حلقه‌ها و در ميان اعضای انجمن راه بيافتد تا قوه تحليل بلاگرها تقويت شود.

اين بلاگر در ادامه اظهار كرد: هر انجمن و دفتری می‌تواند مفيد باشد، اگر ما بخواهيم؛ اگر قرار است اين انجمن به صورت شورايی اداره شود بايد در شورای مركزی آن افرادی خلاق و باسواد بالای مجازی و دينی قرار گيرند؛ ما بايد بتوانيم در فضای نت با جريان‌سازی ‌های جبهه مقابل روبرو شويم و بعضاً آن‌ها را با به چالش كشيدن مواضعشان در جايگاه دفاع قرار دهيم.

اين فعال رسانه‌ای متذكر شد: وبلاگ‌های دينی نيازمند ساماندهی است تا به لحاظ كمی و كيفی رشد كند؛ بلاگران دينی مطالعه كمی دارند و صرف موجود بودن منابع غنی كفايت نمی‌كند، بايد اين منابع خوانده شود و به ادبيات مجازی تبديل شود.

وی با بيان اين‌كه بلاگران دينی بايد قدرت تحليل و توليد پيدا كنند، افزود: بلاگران بايد با افزايش سطح مطالعه خود قدرت توليد داشته باشند اگر اين اتفاق نيافتد اين‌گونه می‌شود كه وقتی می‌خواهيم از امام حسين(ع) بنويسيم جز روضه خواندن كار ديگری نمی‌توانيم بكنيم!

آسوپار تعداد زياد وبلاگ‌های دينی را نقطه قوتی در اين عرصه دانست و گفت: البته جوان‌پسندی و جذاب بودن برخی از پست‌های وبلاگ‌های دينی از ديگر نقاط قوت اين عرصه است و از طرف ديگر در برخی بلاگران دينی نيز نوعی اخلاص در انجام كار وجود دارد كه بر تأثيرگذاری نوشته شان می‌افزايد.

اين داور وبلاگ‌های عاشورايی در ارزيابی خود از جشنواره‌ای ‌شدن وبلاگ‌های دينی گفت: جشنواره برگزار كردن خوب است، اما اگر جشنواره‌ها موجب شوند كه تعدادی از وبلاگ‌ها در همان موقع ايجاد ‌شوند و مقطعی كار كرده و بعد متوقف شوند، يك نقص و آسيب است؛ بنابراين بايد در انتخاب وبلاگ‌های برتر ميزان فعاليت وبلاگ‌های دينی در نظر گرفته شود.

وی قانونمند شدن انجمن وبلاگ‌نويسان دينی را در اين عرصه مؤثر عنوان كرد و گفت: قانونمند شدن وبلاگ‌های دينی توسط همان انجمن‌هايی كه در بخش پيش گفته شد، می‌تواند به استمرار فعاليت بلاگ‌های دينی كمك كرده و آن‌ها را جهت‌دهی كند.

اين فعال رسانه‌ای در پايان تصريح كرد: دولتی كه با شعار فرهنگی كار خود را آغاز كرده بهتر است توسعه وبلاگ‌های دينی را در راستای فرهنگ‌سازی در دستور كار قرار دهد و وزارت ارشاد جدا از محدودسازی و فيلترينگ فضا كه كار سلبی و البته لازم است، فعاليت‌های ايجابی نيز داشته باشد و از وبلاگ‌های دينی حمايت كند.

وی در عين حال با تأكيد بر اين‌كه نبايد منتظر ورود دولت به اين مباحث ماند، تصريح كرد: بايد ديد در اين عرصه حلقه‌هايی مانند دفتر توسعه وبلاگ‌های دينی چه كارهايی برای توسعه وبلاگ‌ها انجام داده است؟ ما در حال حاضر متولی‌ داريم، ولی همين متوليان نيز وظايف مشخصی ندارند كه بايد ساماندهی شوند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول