بازار آشفته ای به نام فیلترینگ

در وبلاگ ها- وضعیت نابسامان مسدود سازی وبلاگ ها و به اصطلاح “فیلترینگ” باعث شده است که حتی بخشی از وبلاگ نویسان برجسته در ماه های اخیر در عرصه روشنگری، نسبت به این موضوع اعتراض کنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» موج این اعتراض ها با فیلتر شدن وبلاگ “حمید داودآبادی”، وبلاگ نویس دفاع مقدس آغاز شد که با اعلام فیلتر اشتباهی این وبلاگ، حمید داودآبادی از اتهام مسدود شدن گریخت.

با این حال پس از اعتراض نویسندگان وبلاگ “مدرسه ما” به تغییر نام مدرسه عالی شهید مطهری به دانشگاه شهید مطهری، وبلاگ آن ها نیز مسدود شد که امید حسینی، نویسنده وبلاگ آهستان نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد. اما چند روزی نگذشت که وبلاگ خود او هم مسدود شد.

حسینی در نوشته مرتبط خود با این موضوع نوشت:

نمي‌دانم مسئولان كميته فيلترينگ براساس چه منطقي، به فعاليت شبانه روزي مشغولند؟! من اگر جاي آنها بودم، دقت بيشتري مي‌كردم و قطعا مصلحت را بيشتر رعايت مي‌كردم. همين چند روز پيش بود كه آقاي لاريجاني رييس محترم قوه قضائيه در جواب اعتراض دانشجويان، گفتند مبناي ما در قوه قضائيه براي برخورد با فتنه گران، مصلحت است! من حرف ايشان را قبول دارم. اما كاش يكي به آقاي لاريجاني مي‌گفت كه در زير مجموعه خود ايشان، آدم‌هايي هستند كه اصلا و ابدا كاري به مصلحت و اين جور چيزها ندارند و خيالشان تخت تخت است! اين را مي‌شود از «صدور حكم زندان 5 ساله و شلاق» به خاطر چند يادداشت يك وبلاگ فهميد!

نویسنده وبلاگ آهستان، در این مطلب از وبلاگ نویسان خواسته است نسبت به این وضعیت اعتراض کرده و یک پیشنهاد هم به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه داده است:

به هرحال من از همه دوستان وبلاگ نويس خواهش مي‌كنم كه به اين وضعيت اعتراض كنند و صداي اعتراض خودشان را به هر ترتيب به گوش مسئولان كميته فيلترينگ برسانند. همچنين به كميته فيلترينگ هم پيشنهاد مي‌كنم لينك وبلاگ «مدرسه ما» را به صفحه پيشنهاد سايت‌هاي مفيد كه اخيرا جايگزين «مشترك گرامي …» شده، اضافه كنند!

در نوشته ای دیگر اسماعیل، نویسنده وبلاگ “اسماعیل نیوز” که چندی است وبلاگش به دلایل نامعلومی مسدود است، ضمن اعلام اعتقاد به موضوع فیلترینگ، به شیوه اجرای آن در ایران انتقاد می کند و می نویسد:

من عقیده دارم باید فضای اینترنت را باز گذاشت. نمی‌توان با وبلاگ‌ها و سایت‌ها مانند مطبوعات رفتار کرد که با یک تخلف درش را تخته کنیم. البته خوب است به این تفاوت نیز دقت کنیم که با تخته کردن در یک وبلاگ، دقیقا بر خلاف روزنامه و مجله، آن را از میان برنداشته‌ایم؛ بلکه یک گام به تشویق کاربر اینترنت به استفاده از فـیلتـر‌شکن پیش رفته‌ایم. چون وبلاگ به کار خود و نوشتن خود ادامه می‌دهد و مخاطبانی که با آن در ارتباط بوده‌اند به خواندن آن. بالا رفتن بازدیدش هم از آن جا ناشی می‌شود که عده‌ای تحریک می‌شوند ببینند چه چیزی در آن نوشته شده است که فـیلتـر شده! لذا فیلترینگ باید راه نهایی باشد.

با این حال به نظر می رسد لزوم بازنگری به شیوه اجرای این مقوله، موضوعی است که باید از سوی مسئولین مورد توجه قرار بگیرد.

لازم به ذکر است وبلاگ نیوز به دلیل جرم بودن لینک دادن به وبلاگ فیلتر شده، از لینک دادن به وبلاگ های مذکور معذور است!
انتهای خبر/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول