برگزاری نشست شبکه های اجتماعی و دیدگاه دکتر شکرخواه

یادداشت: دکتر یونس شکرخواه رییس موسسه مطالعات امریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران در نخستین سمینار انجمن جامعه اطلاعاتی اظهار داشت: نشست شبکه های اجتماعی (social networking) یکی از نشست های سطح بالا (HL) روز سه شنبه 11 می 2010 اجلاس سران جامعه اطلاعاتی WSIS 2010  است.

شکرخواه در تعریف شبکه های اجتماعی می گوید: این شبکه ها شامل ویکی ها، وبلاگ ها، خبرخوان ها(RSS) و سایر ابزارهای وب 2 است.

وی در خصوص دلایل اصلی برگزاری این نشست در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی گفت:  بازسازی سیاست مشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، وضعیت حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی، تاثیر رسانه ها و روزنامه نگاری شهروندی در این شبکه ها و چگونگی درگیری جوانان و مردم توسط شبکه های اجتماعی در اهداف جامعه اطلاعاتی از جمله دلایل برگزاری این نشست است.

وی با بیان اینکه فیس بوک در آوریل 2009، 200 میلیون کاربر فعال داشت، گفت: در این شبکه اجتماعی در آغاز سال 2010، بیش از 360 میلیون کاربر فعال وجود داشت.

وی با بیان اینکه Qzone (QQ.com) شبکه اجتماعی چینی در 5 مارس 2010 اعلام کرد که هم اکنون بش از 100 میلیون کاربر به طور همزمان در این وب سایت مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: اکثر وب سایت های ایرانی از  5 یا 6 هزار کاربر همزمان ترس دارند.

قاعدتا نبود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مناسب یکی از دلایلی است که وب سایت های ایرانی ترس افزایش کاربر همزمان را دارد لذا این طور به نظر می رسد که بهتر است مسوولان امر در این زمینه کمی مشغول شوند، البته اگر می خواهند اجباری در کار نیست و صاحب اختیارند.

حال تعاریف و تاریخچه شبکه های اجتماعی که بخشی از مقاله “شبکه های اجتماعی، یکپارچه سازی خدمات در روابط عمومی الکترونیک” را که در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک (تهران: 27 اردیبهشت. هتل المپیک) ارایه کردم را در زیر اضافه می کنم تا دید بهتری نسبت به این شبکه ها داشته باشید، زیرا اعتقاد دارم که شبکه های اجتماعی عامل تحولات عصر جدید (عصر رسانه های اجتماعی) خواهند بود.

یک شبکه اجتماعی، یک وب سایت اجتماعی است  و کاربران می توانند علاقه مندی ها ، افکار، فعالیتهای خودشان را در قالب متن، عکس، صوت و یا فیلم با دیگر به اشتراک بگذارند.

شبكه‌هاي اجتماعي، به‌خصوص آن‌هايي كه كاربردهاي معمولي و غيرتجاري دارند، مكان‌هايي در دنياي مجازي هستند كه مردم خود را به‌طور خلاصه معرفي مي‌كنند و امكان برقراري ارتباط بين خود و همفكرانشان را در زمينه‌هاي مختلف مورد علاقه فراهم مي‌كنند.

این حقیقت را باید گفت، زمانی که فیس بوک در ایران از فیلتر خارج شد، رتبه سوم را بعد از گوگل و یاهو از نظر تعداد بازدیدکننده داشت و کاربران ایرانی به طور فعال در آن فعالیت داشتند.

نخستین بار مبحثی با عنوان شبکه های اجتماعی در سال1960 در دانشگاه ایلی نیوز در ایالت متحده امریکا امریکا مطرح شد که بعد از آن در 1997 نخستین سایت شبکه اجتماعی به آدرس اینترنتی SixDegrees.com  راه اندازی شد.

اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وب سایت های شبکه اجتماعی مانند Friendster, Orkut, LinkedIn و … باعث تحول عظیمی در این عرصه شد و شکوفایی شبکه های اجتماعی در این زمان آغاز شد.

اما در سال 2004، سایت های شبکه اجتماعی فرینداستر با 7 میلیون یوزر، مای اسپیس با 2 میلیون یوزر مقام های اول را داشتند، در این سال همچنین سایت فیس بوک نیز راه اندازی شد اما برای عموم باز نشد.

سال 2005، سال ظهور قوانین برای شبکه های اجتماعی عنوان کرده اند زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبکه ها بود که قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباطات ایجاد شد.

بالاخره سال 2006 سال گسترش روز افزون کاربران  و بازدیدکنندگان وب سایت های شبکه اجتماعی و همچنین سایر سایتهای دیگر به شبکه اجتماعی تاکنون بوده است و فیس بوکی که هم اکنون 470 میلیون یوزر دارد در این سال تازه برای عموم باز شد.

به هر حال آنچه در پایان می توانم بگویم این است، امروز همه درگیر شبکه ها و رسانه های اجتماعی شده اند لذا این طور به نظر می رسد سیاست مانیتورینگ (رفتار شناسی یا پایش) باید جایگزین فیلترینگ شود، زیرا با بستن چشم ها چیزی از آن ما نخواهد شد بلکه به قول سهراب، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.
انتهای پیام/.

جواد افتاده، وبلاگ مجراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول