فيلترينگ و روباه پير

یادداشت: به تازگي و پس از درج گزارشي در سايت خبري رجانيوز، مبني بر فيلترينگ وبلاگهاي ارزشي، سايت بي بي سي فارسي در اقدامي مزورانه و فتنه انگيز، مطلبي با عنوان “فيلترينگ گريبان وبلاگ هاي حامي دولت ايران را هم گرفت” عرضه نمود که در آن، با استناد به گزارش رجانيوز، سعي کرد مسئله فيلترشدن چند وبلاگ ارزشي را به گريبان گيري از حاميان دولت، مرتبط سازد.

آنچه انگيزه ي اين نوشتار شد، نقل قولي از بنده در گزارش رجا نيوز بود که در آن از نوعي “اعمال سليقه شخصي در فيلترينگ”  نام برده شده بود. دو نکته در اين موضوع، قابل ذکر است:

اول اينکه، روباه پير بداند نويسندگان وبلاگهايي چون آهستان، مدرسه ما، اسماعيل نيوز و خاطرات جبهه، اگر از سوي کميته فيلترينگ و يا هر نهاد قانوني ديگر در داخل نظام، مسدودسازي وبلاگ که سهل است، حتي به حبس يا هر مجازات ديگري به حق يا ناحق، محکوم بشوند، يک تار موي اعضاي همين کميته را به سر تا پاي  جبروت پوشالي بريتانياي کبير نمي دهند.

اگر وبلاگهاي ارزشي مسئله يا مشکلي با کميته فيلترينگ و يا هر نهاد ديگر داشته باشند، اين يک مسئله داخلي و خانوادگي بين برادران است. من از جانب تک تک اين عزيزان، که مي شناسمشان، شهادت مي دهم که آنها هيچ نيازي به دلسوزي و جانبداري  بي بي سي و امثال آن که خنجر خيانتشان، دهها سال است در اعماق سينه ملت ما نشسته، ندارند. هنوز هم پدربزرگهاي ما انگليس را منشا همه فتنه ها مي دانند و ما نيز اين حکمت را به نوه هامان منتقل خواهيم کرد. بنابراين روباه پير ساکت بشود.

دوم اينکه، سخن از “اعمال سليقه شخصي” برداشت شخصي بنده و برگرفته از چندين مورد فيلترينگ از جمله موارد فوق الذکر بوده است. آنطور که يکي از اعضاي محترم کميته ابراز داشته اند، گويا ساز و کار کميته فيلترينگ به گونه ايست که اينگونه تصميمات بصورت گروهي اتخاذ مي گردد و در اين صورت، احتمال اعمال سليقه شخصي عملاً منتفي است.

بي گمان تعبير و تفسير موسع يا ضيق از قانون، توجه به مصالح عمومي و مقتضيات فضاي وبلاگستان و سايتهاي فارسي و نيز توجه به ظرفيت فعلي بستر وب فارسي براي اجراي اين قانون، مي تواند در جرح و تعديل و تصميمات نهايي کميته تاثير تعيين کننده داشته باشد. اميد که روز به روز شاهد بهتر شدن روند توقيف و بازگشايي سايتها و وبلاگها باشيم.
انتهای پیام/.

سیدمحمدرضا فخری، وبلاگ مدیر پارسی بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول