بخش‌های مردم‌نهاد توفيق بيشتری در وبلاگ‌نويسی دينی دارند

يك كارشناس ارشد علوم ارتباطات معتقد است كه در ايران بخش‌های مردم‌نهاد بيشتر می‌توانند در وبلاگ‌نويسی دينی به توفيق برسند و دولت نبايد مستقيماً وارد اين عرصه شود؛ بنابراين متولی وبلاگ‌نويسان دينی بهتر است خود بلاگران باشند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “عليرضا بشيری”، دانش‌آموخته حوزه علميه قم و كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، در گفت‌وگو با ايكنا، عدم شناخت صحيح بلاگران دينی از مخاطب، وسيله ارتباطی و پيام را از مهم‌ترين نقاط ضعف ما در مقايسه با بلاگران دينی ساير اديان عنوان كرد.

وی نقطه قوت وبلاگستان دينی را روحيه دين‌مداری بلاگران دانست و افزود: متن‌ها بسيار زلال و از منتهای دل است و آماده برای پذيرش مخاطب است، اما مشكلاتی دارد كه اگر آن‌ها اصلاح شود قابليت بيشتری برای پذيرش دارد.

وی ادامه داد: شور و هيجان نيز عامل بسيار مهمی برای اين وبلاگ‌هاست، از طرفی من خوشحالم كه وبلاگ‌نويسی دينی در دو سال اخير رشد خوب داشته است و ما در سال 87 می‌توانستيم بگوييم كه جريانی به نام وبلاگ‌نويسی دينی داريم؛ بنابراين همين تعدد و تكثر، موجب شور و هيجان در فضای بلاگستان می‌شود و اين در حالی است كه در سال‌ها‌ی قبل مثل 85 ما كمتر می‌ديدم كه مطلبی در اينترنت درباره دين باشد.

اين بلاگر در ارزيابی خود از عملكرد وبلاگ‌های دينی گفت: عملكرد بلاگران ما خوب است، ولی ظرفيت بسيار بيشتر از اين است، كاربرانی را می‌بينم كه مخاطب وبلاگ‌ من هستند و در اين تعامل مشاهده می‌كنم افرادی با تحصيلات بالا و البته مشغله فراوان از جمله پزشك، مهندس و غيره برای وبلاگ‌های دينی خود زمان می‌گذارند و بعضاً متن‌های زيبا و جامعی را در اين‌باره می‌نويسند؛ بنابراين اين‌ها اتفاقات جالبی است كه در فضای وبلاگستان می‌افتد، اما ظرفيت‌ها بيشتر از اين است، در كشورهای ديگر اگر ظرفيت 10 باشد 2 تا كار شده، اما در ايران شايد 5 باشد و ظرفيتمان 100 است.

اين كارشناس ارشد ارتباطات تأكيد كرد: درست است كه ما در وبلاگ‌نويسی حرفه‌ای كار می‌كنيم، ولی ظرفيت‌های بيشتری داريم و بها دادن به وبلاگ‌های دينی می‌تواند اهداف جامعه اسلامی را تأمين كند.

ما در وبلاگ‌نويسی حرفه‌ای كار می‌كنيم ولی ظرفيت‌های بيشتری داريم و بها دادن به وبلاگ‌های دينی می‌تواند اهداف جامعه اسلامی را تأمين كند.

بشيری درباه دلايل ركود وبلاگ‌نويسی دينی در ماه‌های اخير گفت: ركود اخير در بلاگستان دينی و مهم‌تر از همه، فضای كلی بلاگستان به دليل خستگی بود كه در اثر كشمكش‌های سياسی اخير پديد آمد و متأسفانه طی اين مدت در فضای اينترنت و مهم‌تر، شبكه‌های اجتماعی بين دو طيف پديد آمد كه موجب بی‌انگيزگی و خستگی كاربران شد.

وی عدم ورود دولت به عرصه وبلاگ را توصيه كرد و گفت: در ايران سازمان‌های مردم‌نهاد بيشتر می‌توانند به توفيق برسند، دولت نبايد مستقيماً وارد اين عرصه شود و انجمن وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی هم اگر قرار است تشكيل شود، اگرچه اتفاق خوبی است، ولی به نظر می‌آيد چنانچه بخواهد تنها برای ارائه گزارش كار باشد، كوتاه مدت می‌تواند مفيد باشد، اما نمی‌تواند موفق باشد؛ بنابراين بايد متولی وبلاگ‌نويسان دينی خود بلاگران باشند.

وی تصريح كرد: معتقدم هيچ حمايت مالی هم نبايد از بلاگران دينی انجام شود كه وابستگی ايجاد نشود تا فضای وبلاگستان دينی فارغ از انگيزه‌های مادی باشد، از طرف ديگر دولت‌ها عوض می‌شوند و متصدی‌ها هم تغيير می‌كنند به همين دليل هم می‌گويم كه نبايد اين وابستگی وجود داشته باشد.

اين دانش‌آموخته حوزه يادآوری كرد: اگر حتی انسجامی هم بين بلاگران دينی شكل بگيرد، ولی وابستگی مالی به جريانی يا سازمانی وجود داشته باشد، ممكن است بلاگران هم تحت تأثير اين موضوع قرار گرفته و انسجامشان موقتی باشد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول