خواستم این وبلاگ آرشیوی برای همیشه باشد

خیلی زودتر از هر وبلاگی سر زبان ها آمد و با این که کارش را از 14 اردیبهشت ماه شروع کرده است، توانسته است بازدیدهای روزانه بالای هزار را در آمارهایش ثبت کند. عنوان وبلاگ “یک‌سال پیش، همین روزها” است و در توضیح وبلاگش نوشته است: «مروری بر مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی تا قبل از اعلام نتایج انتخابات 88». حالا دیگر خیلی ها این وبلاگ را می شناسند و منتظرند تا ببینند نوشته بعدی اش قرار است کدام موضع 2 شخص یاد شده را بازنشر کند.

گرچه پیدا کردن این وبلاگ نویس کار خیلی راحتی نبود، اما صمیمیت حرف های «محمدحسن مقدم»، دانشجوی سال سوم مکانیک، باعث شد گفتگوی من با او در GTalk کمی خواندنی تر از هر گفتگوی دیگری شود.

وبلاگ نیوز: چه شد که به یاد یک سال گذشته و مواضع قبل از انتخابات کاندیداها افتادید؟‬
یک روز داشتم لابه‌لای اخبار،‌ دنبال اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب می‌گشتم. بازه‌ زمانی دهه نمایشگاه پارسال را انتخاب کرده بودم‬ که یک‌باره چشمم به این خبر افتاد که‬ آقای موسوی گفته بود: ‫همواره مدافع ولایت فقیه هستم و بهترین رابطه را با رهبر معظم انقلاب دارم‬. به یکی از دوستان گفتم که چه جالب! ببین پارسال این‌ها چه می‌گفتند، ‌امسال چه می‌کنند. ‫بعد از آن ترغیب شدم و بازهم دنبال اظهار نظرهای آقایان موسوی و کروبی‬ ‫گشتم‬. نتیجه این جستجو این بود که به لایه‌های جدیدی از سخنان آقای موسوی حتی در مورد بسیج رسیدم که فکر کردم بازگو کردن آن‌ها برای مخالفان و موافقان‌شان جالب باشد.

وبلاگ نیوز: بازخوانی این حرف‌ها چه جذابیتی برای موافقان و مخالفان این 2 شخص دارد؟
برای موافقان از این جهت جالب است که ‬‫بدانند دارند از کسی طرفداری می‌کنند که‬ ‫قبل از انتخابات این‌طور حرف می زده و بعد از انتخابات‬ ‫کاملا عمل‌ش بر خلاف قول‌ش بوده‬ است و خودشان قضاوت کنند که چه کسی “راست” می‌گوید‬. برای مخالفان هم از این جهت جالب است که‬ ‫بدانند این آقایان که پرچم حرکت ضد ولایت فقیه را خواسته یا ناخواسته بلند کردند‬ ‫کمتر از یک سال پیش‬ در این موارد ‫چه می‌گفتند. بر فرض که این‌ها واقعا اعتقادشان را می‌گفتند، پس مخالفان این آقایان باید درس بگیرند که می‌شود به هردلیلی تا این حد با گذشته زاویه پیدا کرد و این یک عبرت است. ‫یک اهمیت دیگر پرداختن به این موضوع هم آن است که بخش زیادی از آن 13 میلیون به‌ همین دلایل به آقایان موسوی و کروبی رای دادند و حالا این 2 نفر راه‌شان را از آن‌ها جدا کرده‬ است.

وبلاگ نیوز: یک سئوال این‌جا پیش می آید. ‫شما که می‌گویید‬ ‫بالاخره در مخاطبانتان‬ ‫موافقان آقای موسوی هم هستند‬ ‫بعضی از این موافقان‬ ‫که هنوز هم موافقند‬ ‫این‌طور موضوع را تحلیل می کنند که قبل از انتخابات‬ آقایان موسوی و کروبی خبری از تقلب نداشتند و نمی دانستند قرار است چنین اتفاقاتی برایشان بیفتد ‫و بعد از انتخابات به یک سری از حقایق پی بردند‬.
این آقایان ادعایشان این است که‬ ‫بقیه (به معنای حکومت) عوض شدند و این‌ها هنوز در همان خط و همان راهی که شعارش را  داده بودند هستن‬د. اما بعضی حرف‌هایشان درمورد بسیج و ولایت فقیه آن‌قدر تناقض دارد که نمی‌تواند این ادعا درست باشد.‬

وبلاگ نیوز: حرف این‌جاست که در بیانیه‌های آقای موسوی‬ ‫این‌طور ادعا می شود که‬ ‫مثلا همین بسیج‬، ‫بسیج واقعی نیست‬. بسیج واقعی‬، ‫بسیجی هست که امام تعریف کرد‬.
‫خب این همان بسیج قبل از انتخابات است. بسیج، بسیج همین یکی دوسال است دیگر. یک دفعه چند روزه که عوض نشده است. من به ادعاهای آقایان کاری ندارم‬. ‫مهم این است که‬ ‫این‌ها پذیرفتند در این چارجوب‬ ‫بیایند و رقابت کنند‬ ‫و منطقی نیست که به محض این که رای نیاوردند، همه چیز بد بشود. «عمل به قانون بد بهتر از قانون‌گریزی است‬.» این حرف آقای موسوی در مناظره با آقای احمدی‌نژاد است.

وبلاگ نیوز: ‫با این وجود هستند کسانی که هنوز در این موضوع قانع نشده اند.
من این‌جا لازم نمی بینم این بحث را باز کنم‬. بارها به این سئوالات جواب داده شده‬ ‫و احساس می کنم دیگر جای جواب دادن ندارد. ‫قانون راه را مشخص کرده و آقای موسوی هم گفته بود باید به قانون عمل کرد، حتی اگر قانون، قانون بدی باشد. شما هم این‌قدر بحث را سیاسی نکن‬!

وبلاگ نیوز: نمی شود که! بالاخره بحث‌مان سیاسی است. ادعای آقایان هم همین است که قانونی عمل کرده اند البته!
‫اگر ادعا دارند که قانونی عمل کرده اند، چه اتفاقی افتاده است که به شورای نگهبان شکایت نکرده اند؟ همین قانون است دیگر. ‫اگر هم مشکل افراد شورای نگهبان هستند، از اول هم همین دوستان عضو شورای نگهبان بودن‬د. اگر مشکلی وجود داشت، آقای موسوی می توانست قبل از انتخابات انصراف دهد. وقتی وارد بازی شد، باید قوانین بازی را هم بپذیرد.

وبلاگ نیوز: پس مهم ترین هدف شما در این وبلاگ، نشان دادن تناقض های رفتاری این 2 نفر است؟
مهم ترین چیزی که من دنبال آن هستم، این است که‬ مخاطب حس کند حرف زدن آقایان موسوی و کروبی از رابطه‌شان با رهبر انقلاب در ایام قبل از انتخابات برای آن ها برگ برنده حساب می‌شد. تا زمانی که همه چیز خوب بود‬، ‫آقایان امتیازشان را در این می‌دیدند که بگویند ما با رهبر هستیم. اما ‫زمانی که اوضاع به نفع‌شان نبود، ‫دیگر حاضر نبودند پای حرف‌شان بایستند و از رهبری‬ تبعیت کنند.

وبلاگ نیوز: مثلا؟
در یک خبری که بعدا آن را در وبلاگ بازنشر می‌کنم، ‫کروبی می‌گوید وقتی رهبر گفتند که بحث تقلب را دیگر مطرح نکنید، ما هم دیگر چیزی نمی‌گوییم! چه‌طور وقتی واقعا بعد از انتخابات رهبری تأیید کردند تقلبی صورت نگرفته است، آقایان زیرش زدند؟ ‫این‌ها را باید مخاطب بفهمد از این وبلاگ.

وبلاگ نیوز: ‫حالا چرا فقط آقایان کروبی و موسوی؟‬
‫به خاطر این‌که‬ این 2 نفر منتاقض عمل کردند‬. ‫حداقل در حرف هم احترام حرف خودشان رو نگاه نداشتند‬. ‫ولی احمدی نژاد و رضایی ‫حداقل پای حرف‌شان ایستادند. ‫چون اگر به سال گذشته برگردیم ‫می‌بینیم که‬ آقای رضایی هم به نتایج اعتراض داشت، ‫ولی قانونی پیگیری کرد و بعد از آن هم به دلایلی ‫از ادامه اش صرف نظر کرد‬.‬

وبلاگ نیوز: ‫آمار بازدیدها نشان می دهد که ‫استقبال از وبلاگ خیلی خوب بوده‬ است. ‫استقبال را در مخالفین دیدگاه شما‬ ‫یا‬ ‫موافقین فعلی آقایان موسوی و کروبی هم رصد کردید؟‬
‫بله. خیلی از فعالین در گوگل ریدر مطالب را به اشتراک می گذارند. در بالاترین هم یک نفر لینک وبلاگ را گذاشته بود و تا جایی که من دیدم منفی4 امتیاز آورده بود. (شکلک خنده) یا مثلا یکی از همین وبلاگ نویس های معروف سابق، مطلب را در گوگل ریدر به اشتراک گذاشته بود و روی آن یادداشت زده بود که “اینقدر سبزها تعلل کردند، یکی این وبلاگ را زده که خط تخریب میرحسین را دنبال می‌کند.” در حالی که در کار من واقعا تخریبی وجود ندارد. فقط دارم حرف های یک سال گذشته را بازخوانی می کنم. اگر بازگو کردن نظرات یک شخص تخریب است، بگویید تا ما هم بدانیم!

وبلاگ نیوز: نقد یا حرف قابل توجهی هم از همین فعالین شنیده اید؟
نه! فقط ‫خیلی تعجب کرده بودند. احساس می کنم سکوت‌شان از شوکی بود که به‌شان وارد شده بود. مثلا در همین لینک بالاترین که گفتم، فقط حرف های بی‌ربط گفتند! هیچ حرف درست و حسابی نداشتند که بزنند. البته‬ فکر کنم این کار، جزو معدود کارهایی در فضای مجازی است که‬ ‫از سمت‬ ‫بچه های طرف‌دار نظام اداره می شود ‫و جنبه حمله خلاقانه دارد. ‫یعنی تا قبل‬ از این، ‫چون در زمین حریف بازی می‌شد‬، حریف زمین گیر نمی‌شد و به قول رزمنده ها‬ ‫کوپ نمی کرد‬. اما ‫الان کوپ کردند‬. ‫البته احتمالا این سکوت دوام نمی‌آورد.

وبلاگ نیوز: البته که این احتمال وجود دارد! حتی ممکن است برای گفتگو از بی.بی.سی هم سراغ‌تان بیایند. اگر این اتفاق بیفتد قبول می کنید که با بی.بی.سی مصاحبه کنید؟
نه‬. به ژست بی طرفانه بی.بی.سی هیچ کمکی نمی کنم.‬ چون بی طرفی در بی.بی.سی فقط یک ژست است و به صورت غیرمستقیم برنامه‌هایشان اهداف خاصی دنبال می‌کند.

وبلاگ نیوز: چرا چنین وبلاگ سیاسی را در بلاگفا کار کردید؟ نمی ترسید یک روزی وبلاگ‌تان از سوی مسئولین بلاگفا حذف شود؟
نه! برایم مهم نیست که چه اتفاقی می افتد. فقط سعی می‌کنم خلاف مقررات‬ ‫عمل نکنم‬.‬

وبلاگ نیوز: ‫درباره نظرسنجی کنار وبلاگ بگویید‬.‫ چرا این سئوال؟‬ ‫چرا این گزینه ها؟‬
به نظرم سعی کردم‬ ‫تمام اتفاقاتی که باعث گردش تقریبا 180 درجه ای یک نفر بشود را بیاورم‬. ‫البته با توجه به انتخابات‬. ‫گزینه اول را به این خاطر انتخاب کردم که‬ ‫فکر می‌کردم اولین چیزی که مخاطب بعد از شنیدن تناقض‌ها به ذهن‌ش برسد، دروغگویی آقایان بوده باشد. ‫گزینه دوم به خاطر این مطرح شد که‬ ‫واقعا یک نظر این هست که ستاد میرحسین‬ ‫به غیر از حلقه اول، ‫کم کم‬ از مشارکتی ها پر شد‬ و بال و پر دادن به مجاهدینی ها و مشارکتی ها باعث شد ‫بعضا اصولگرایانی که آرام آرام می خواستند به میرحسین گرایش پیدا کنند‬، از بازی خارج شوند. ‫موارد سه و چهار هم‬ ‫مطرح بود و فکر می کنم جای توضیح ندارد.

وبلاگ نیوز: ‫خودتان چه گزینه ای را بیش‌تر قبول دارید؟
همه موارد شاید گزینه بهتری برای جواب به این سوال‬ باشد. ولی به نظر من مورد چهارم یعنی جو تهران‬ خیلی تاثیر داشت‬.‬

وبلاگ نیوز: ‫این وبلاگ قرار است تا 22 خرداد ادامه پیدا کند و بعد از آن کار شما تمام است؟
لزوما کارم تا 22 خرداد نیست. تا جایی که اخبار آرشیوی خوب پیدا کنم‬، قرار گذاشتم که هر روز یک خبر کار کنم تا این وبلاگ یک آرشیوی برای همیشه باشد.

وبلاگ نیوز: دسترسی به آرشیوها راحت است؟
خیلی سئوال خوبی پرسیدی! غیر از خبرگزاری های رسمی، هیچ آرشیو دیگری نداریم. حتی کلمه و جرس که سایت های نیمه رسمی هستند، آرشیو درست و حسابی ندارند. حالا نمی دانم کلمه هک شده است یا آرشیوشان را خودشان حذف کرده اند. البته شنیده ام که خود مدیران سایت کلمه آرشیوشان را حذف کرده اند تا آرشیو صحبت‌هایشان در اینترنت وجود نداشته باشد تا این تناقض ها به تصویر کشیده نشود. سایت قلم‌نیوز هم که کلا دیگر وجود خارجی ندارد!

وبلاگ نیوز: اگر در جایی‬ با آقایان موسوی یا کروبی‬ برخورد کنید، به آن ها چه می گویید؟
چیزی نمی گویم‬. ‫رهبری این همه به آن ها تذکر داد، نشنیدند. ‫من چه بگویم؟‬ ‫من فقط هر بار‬ ‫عکس های زمان جنگ‬ ‫میرحسین موسوی را می‌بینم‬، ‫حقیقتا‬ ‫دلم غمگین می‌شود که‬ ‫این‌هایی که‬ ‫نان اسلام را خوردند‬، ‫نان انقلاب را خوردند‬، ‫نان امام زمان را خوردند‬ روزی برایشان پیش آمد که‬ جلوی مردم و مسیر انقلاب ایستادند‬ ‫و البته که‬ ‫سنگ‌ریزه‬ ‫مسیر رودخانه را ‫کج نمی کند و نمی بندد.‬

وبلاگ نیوز: یک سئوال غیر مرتبط! تبلیغات بلاگفا شما را اذیت نمی کند؟‬!
‫من می‌دانستم شرایط بلاگفا چیست و آمدم وبلاگ ثبت کردم‬. اگر تبلیغ‬ ‫غیر اخلاقی کار کند، باید جوابگو باشد. ‫همان‌طور که من اگر مطلب خلاف قانون منتشر کنم، وبلاگم بسته می‌شود.
انتهای پیام/.

۴ comments

  • شهریار

    کارتان خیلی خوب است. گرچه با تحلیل گذاشتن روی آن مخالفم. گفنگوی خوبی بود. دست وبلاگ نیوزی ها درد نکنه.

  • اتشون

    فکر می کنم طبیعی باشه که فردی نظرش درباره فردی تغییر بکنه نسبت به وقتی که اون فرد رو مسبب تقلب نمی دونسته.

    • ارسلان

      اتشان: یه جوری می گی انگار آقای موسوی تو جریانات نبوده ها. مثلا آقای متقلب ظرف یک ماه شده متقلب. قبلش متقلب نبوده، بعدش شده!
      منطقی دلیل بیارید لطفا. این که نشد دلیل.

  • محمد مجید نجاتی

    وبلاگ خوبی‌ست که باعث رسوایی سران فتنه خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول