شبکه های اجتماعی مکمل شبکه های تلویزیونی

شبکه های اجتماعی مجموعه ای از ابزارها شامل انتشار صدا، تصویر، متن بصورت به لحظه و آرشیوی به همراه نرم افزارهایی در قالبهای Webcast, Podcast, Media cast, Video cast و غیره را برای شبکه های تلویزیونی فراهم می آورد که امکان مشارکت مخاطبین را در تهیه و تولید محتوای فراهم می کند.

از این رو ابتدا می بایست ارزشها و اهداف مشخص شود تا بتوان ترکیبی از پدیدهای نوین عرصه رسانه را بصورت ترکیبی بکار بست، دراین خصوص ابتدا تعریفی اجمالی از سرویسهای نوین خواهیم داشت و بعد به بیان اهداف براساس نیاز این فرایند دریک شبکه تلویزیونی خبری خواهیم پرداخت :

1- انواع رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد: شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

2-  معرفی شبکه های اجتماعی مجازی

یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه مندی ها ، افکار، فعالیتهای خودشان را با دیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند.

3-   ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی :

رسانه‌های اجتماعی گروهی ازانواع جدیدرسانه‌های آنلاین هستندکه همه یا تعدادی از ویژگی‌های زیر را دارند:

3-1–  امکان مشارکت کردن
رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد ازسوی مخاطب وهمکاری وهمگامی با رسانه را تسهیل کرده‌اند و آنرا تشویق می‌کنند.این رسانه‌ها مرزوخط‌کشی بین رسانه ومخاطب را از بین برده‌اند.

3-2-  باز بودن:
اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا ودریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را تشویق می‌کنند. به‌ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد.

3-3- ارتباط دو سویه:
رسانه‌های سنتی عمل انتشار را انجام می‌دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می‌کردند، ولی در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره‌ی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است.

3-4- شکل‌گیری جماعت‌های آنلاین:
رسانه‌های اجتماعی این امکان را برقرار می‌کنند که جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعت‌های آنلاین می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند.

3-5- توانایی برقراری ارتباط:
اغلب شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سایت‌ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می‌کنند. این‌ ویژگیها درواقع همان‌هایی هستند که درسال‌های گذشته به عنوان ویژگی‌های آینده دنیای وب پیش‌بینی می‌شدند.

4-   کاربرد تبلیغی و محتوایی

حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی، احتمال مشارکت‌ها و کنش‌های اجتماعی را در افراد افزایش می‌دهد. پس هرچه پیوند افرادو اعضا درشبکه‌ها، بیشتروانبوه‌تر باشد، همراهی و تعاملات و نزدیکی دیدگاه‌ها وحرکت همسو و مشترک، محتمل‌تر خواهد شد.از  این رو استفاده از چنین فضای برای معرفی و تبلیغ و همچنین هم راستایی مخاطبین رسانه ها در جهت اهداف رسانه ای خود بسیار نقش و تاثیر با لایی دارد به‌ویژه اینکه کانال‌های ارتباطی جدیدی میان رسانه ‌های گوناگون ایجاد می‌کنند و فضا را برای تعامل مشترک، بسط و ارتقاء فراهم میکند.

5-  ارتباط آن با رسانه های حقیقی

ازنگاه دیگر، دریک شبکه اجتماعی، افراد هم اهداف سیاسی و هم اهداف شخصی را پیگیری می‌کنند، والبته بادیگر افراد وسازمان‌ها تعاملی چندگانه برقرار می‌نمایند.ضمن این‌که، تماس‌ها و ارتباط‌های شخصی، چونان وسیله‌ای برای پیوند دادن سازمان‌ها و گروه‌ها ایفای نقش می‌کنند.

ازاین رودرانتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و همچنین انتخابات ایران نقش چنین رسانه هایی درقالب همگرایی اعضا با یکدیگرویا استفاده محتوی به اشتراک گذاشته شده آنها برای  رسانه های حقیقی برکسی پوشیده نیست.
انتهای پیام/.

مهندس جواد افتاده، رسانه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول