صعود شبکه‌های اجتماعی، سقوط وبلاگ‌نویسی

نتیجه جدیدترین پژوهش درباره استفاده نوجوانان و بزرگسالان آمریکایی از رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نوع بکارگیری گونه‌های مختلف این رسانه‌ها در سال‌های اخیر با تغییراتی همراه بوده است. این پژوهش را مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) انجام داده و در آن ویژگی‌های شخصی کاربران اینترنتی، نوع دسترسی آنها به اینترنت و استفاده آنها از کتاب‌های الکترونیکی، موسیقی‌ آنلاین، بازی اینترنتی و انواع رسانه‌های اجتماعی مشخص شده است.

نتایج پژوهش نشان می‌دهد در بین گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، آمار وبلاگ‌نویسی در بین نوجوانان و جوانان در دو – سه سال اخیر کاهش پیدا کرده و در مقابل، کاربران‏‏‏ شکل‌های جدیدتر رسانه‌های اجتماعی، از جمله شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده‌اند.

کاهش وبلاگ‌نویسی نوجوانان و جوانان
اقبال به وبلاگ‌نویسی در دو.سه سال اخیر در بین جوانان و نوجوان با کاهش همراه بوده است. درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال وبلاگ‌نویس، از ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. همچنین درصد نوجوانان عضو شبکه‌های اجتماعی که برای وبلاگ‌های دیگران کامنت می‌گذارند از ۷۶ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله نیز کمتر از قبل در فعالیت‌های آنلاینشان جایی برای وبلاگ‌نویسی در نظر می‌گیرند. اگر در سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۷ درصد آنها وبلاگ‌نویس بودند، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۱۵ درصد رسیده است.

رشد سایر شکل‌های تولید محتوا
حرکت وبلاگ‌نویسی روی سیر نزولی به‌ معنای کاهش تولید محتوا در اینترنت به‏ وسیله کاربران نیست. کاربران اینترنتی در سال‌های اخیر به شکل‌های دیگری از تولید محتوای آنلاین روی آورده‌اند تا کاهش استفاده از وبلاگ‌ها را جبران کنند. آمار وبلاگ‌نویسی در بین کاربران زیر ۱۸ سال، ۱۴ درصد و در بین کاربران بالای ۱۸ سال، ۱۱ درصد است. در مقابل بازتولید محتوا بین کاربران زیر ۱۸ سال، ۲۱ درصد و بین کاربران بالای ۱۸ سال ۱۵ درصد و اشتراک‌گذاری محتوا بین کاربران زیر ۱۸ سال، ۳۸ درصد و بین کاربران بالای ۱۸ سال، ۳۰ درصد است.

رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی
کاهش تعداد وبلاگ‌نویسان در مقابل با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است. آمارها نشان می‌دهد در پایان سال ۲۰۰۹ حدود ۷۳ درصد کاربران زیر ۱۲ تا ۱۷ ساله، حدود ۷۲ درصد کاربران ۱۸ تا ۲۹ ساله و حدود ۴۰ درصد کاربران مسن‌تر، استفاده‌کنندگان از سایت‌های شبکه اجتماعی بوده‌اند. فیس‌بوک و مای‌اسپیس با ۷۳ و ۴۸ درصد استفاده، در صدر جدول شبکه‌های اجتماعی محبوب قرار دارند. همچنین آمار استفاده از چند شبکه اجتماعی متفاوت نیز با افزایش همراه بوده است. در سال ۲۰۰۸ تنها حدود ۲۹ درصد کاربران اینترنتی در دو سایت شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند که این آمار در سال ۲۰۰۹ به ۳۶ درصد رسیده است. تعداد کاربران عضو در سه یا تعداد بیشتر شبکه اجتماعی نیز از ۱۳ به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

شبکه‌های اجتماعی
کامل‌ترین رسانه‌های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی به محبوب‌ترین نوع وب‌سایت‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند و کاربران اینترنتی بخش قابل توجهی از زمان آنلاینشان را به این شبکه‌ها اختصاص می‌دهند. در بین انواع رسانه‌های اجتماعی اعم از وبلاگ‌ها، فروم‌ها، میکروبلاگ‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و غیره نیز، شبکه‌های اجتماعی کاربران بیشتر و پیگیرتری دارند. از جمله دلایل اقبال کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی این است که در این وب‌سایت‌ها علاوه بر قابلیت شبکه‌سازی مجازی، امکانات مختلف موجود در فضای اینترنت اعم از جست‌وجو، خواندن و به‌ اشتراک‌گذاری اخبار، آپلود عکس و فیلم، نوشتن یادداشت‌ها و یادداشتک‌ها و عضویت در گروه‌های مختلف فراهم شده است.

به ‌عبارتی اغلب امکانات گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، در سایت‌های شبکه اجتماعی وجود دارد. این ویژگی‌ در کنار قابلیت شبکه‌سازی از دوستان، همکاران، اعضای خانواده و سایر آشنایان است که باعث شده اقبال کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر بیشتر شده و همچنان رو به افزایش باشد.

انتهای پیام/.

محمدمهدي مولايي، دنياي کامپيوتر و ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول