چند نکته برای امنیت بیش‌تر در جامعه مجازی «کلوب»

در این پست قصد داریم تا شما را با برخی اقدامات انجام شده در پشت پرده ی جامعه ی مجازی کلوب در راستای امنیت آشنا کرده و در نهایت بهترین روشها برای جلوگیری از هک شدن شما کاربران عزیز را با شما در میان بگذاریم و شما همیاران همیشگی با مطالعه ی درست این مطلب میتوانید تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از هک شدن حساب کلوب خود و حتی حساب های مشابه در سایتهای دیگر و تمام مواردی که مرتبط به هویت شما در فضای سایبر میشود، باشید.

اقدامات انجام شده و در دست انجام
تیم امنیتی کلوب به صورت دوره ای و و همین طور به صورت دائم ، عملیات تست نفوذ را بر روی سرور ها و برنامه های کاربری خود انجام میدهد و هر یک از ویژگی هایی که به سایت اضافه میشود را از دیدگاه امنیتی تا جای ممکن برسی میکند. برخی قسمت هایی که برسی میشوند شامل:

* بروز رسانی درست سرور ها و سرویس ها و دقت بر روی وصله های امنیتی
* استفاده از سرویس های شناخته شده و مطابق با محبث امنیت روز
* استفاده از وصله ها و سیستم های انحصاری محافظتی بر روی سرور و برنامه ها
* استفاده از چهارچوب امن برنامه نویسی برای کمتر شدن آسیب پذیری های تحت وب و بررسی کدهای جدید
* بررسی و بروز رسانی بانک های اطلاعاتی مرتبط و تست های تخصصی مرتب به آنها
* گرفتن پشتیبان های کافی و آمادگی برای انواع حملات مرتبط
* بررسی محتوی فعالیت کاربران و تلاش برای جلوگیری استفاده از کد های مخرب و لینک های مشکوک

نکاتی کلیدی در راستای حفظ امنیت فردی
تمامی اقدامات نام برده شده به صورت مرتب و منظم انجام میشوند که شما کاربران عزیز در این جامعه از امنیت و آرامش بیشتری برخوردار باشید. اما بدون همکاری مستقیم شما عزیزان این اقدامات هرگز کافی نیستند!

نکته ی قابل اشاره این است که بسیاری از حملات مخرب ، به طور مستقیم خود کاربران هدف حملات هستند و بدلیل ناآگاهی و یا سهل انگاری فردی، برخی از کاربران براحتی حساب های خود را از دست داده و اصطلاحاً هک میشوند و در اکثر موارد مشکل اصلی را ضعف امنیت سایت بر می شمارند.

امنیت یک چیز نسبی است! اما با دقت کردن بر روی 7 فرمان زیر میتوانید درصد حملات نفوذگران به حسابهای خود را بسیار پایین آورده و محدوده ی خصوصی خود را در هر مکانی در فضای سایبر تا حد زیادی حفظ کنید.

1- سعی کنید کلمه ی عبور خود را از کلمات غیر قابل حدس بسازید و از تمام ست کاراکترها (عدد, حروف , کاراکتر ویژه) استفاده کنید: یک کلمه ی غیر قابل حدس کلمه ای است که در هیچ جای پروفایل شما نیامده و برای مثال به علایق شما , نام کلوب شما, نام دوست شما و … ارتباطی نداشته باشد. یک مثال از کلمه ی عبور مناسب به این صورت است : SwA2eF8d# یک کلمه ی کاملا غیر قابل حدس با طولی بیش از 8 کاراکتر و ترکیب حروف کوچک , حروف بزرگ, عدد و کاراکتر ویژه . نگران حفظ کردن یک پسورد سخت هم نباشید چرا که با چند بار نوشتن کلمه ی عبور مورد نظر برای همیشه در خاطر شما خواهد ماند.

2- از یک کلمه ی عبور تنها یک بار استفاده کنید: سعی کنید برای مکان هایی که برای شما مهم حائز اهمیت است کلمات عبور متفاوتی داشته باشید برای مثال هرگز یک پسورد مشابه برای سایت کلوب و حساب یاهو یا جیمیل خود استفاده نکنید چرا که در صورت سهل انگاری, درحالتی که یکی از پسوردهای شما لو برود موجب از دست رفتن تمامی حساب های مرتبط با شما میشود.

3- براحتی از کسی فایل و یا حتی یک لینک قبول نکنید: امروزه با توجه به پیشرفت های بیشماری که علم نفوذگران کرده است دریافت یک فایل و حتی یک لینک ناشناخته میتواند کنترل کامل نه تنها حساب شما بلکه کنترل کامل رایانه ی شخصی شما را به دست فرد نفوذگر بدهد !!! بنابراین براحتی از کسی که آن اعتماد ندارید فایل های اجرایی از قبیل فایل های exe و … به هیچ وجه و حتی فایل های PDF , DOC و هر فایلی که به نحوی قابلیت اجرا را دارد, براحتی نپذیرد. دقت داشته باشید که نفوذگران میتوانند فایل مخرب خود را در قالب یک لینک که از نظر شما جالب است به شما بدهند و شما تنها با یک کلیک ساده بر روی لینک ناشناس باعث اجرای کد مخرب نفوذگر بر روی سیستم خود و ارائه ی دسترسی به وی میشوید. دقت داشته باشید نامه های الکترونیکی یکی از بهترین مکانها برای ارسال برنامه های مخرب هستند لذا به فرستنده هایی که نمیشناسید براحتی اطمینان نکنید و نامه های آنها را حدالمقدور باز نکنید.

4- سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی را بروز رسانی کنید :

این نکته بیشتر به کاربران سیستم عامل ویندوز بر میگردد و متاسفانه بدلیل بالا بودن حجم برخی از بروزرسانی ها کاربرانی که از dial-up استفاده میکنند با این قسمت کمی مشکل دارند . اما بروز رسانی سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی از قبیل office,PDF Reader.Flash, java و … میتواند براحتی جلوی بسیار از حملات نفوذگرانی که از روشهای عمومی استفاده میکنند را بگیرد و یک امر حیاتی محسوب میشود.

5- یک سیستم ضد-ویروس و دیواره ی آتش مناسب نصب کنید و آن را بروز کنید: داشتن یک ضد- ویروس و دیواره ی آتش مناسب میتواند شما را در برابر بسیاری از حملات نفوذگران و برنامه های مخرب محافظت کند. بنابراین هر بار که سیستم عامل جدید نصب کنید سعی کنید قبل از برقراری اولین ارتباط خود با اینترنت یک ضد-ویروس نصب کرده و در اولین ارتباط خود را ان را بروز رسانی کنید.

6- یک ایمیل کاملاً خصوصی داشته باشید: سعی کنید همیشه ایمیل عمومی که در سایتها (مثلا در پروفایل کلوب) استفاده میکنید با ایمیل خصوصی شما کاملا متفاوت باشد . ایمیل خصوصی را کمتر استفاده کرده و حدالممکن به کسی ندهید و هویت آن را مخفی نگاه داید. با استفاده از یک میل خصوصی و امن نگه داشتن هویت آن حتی در صورت هک شدن میل عمومی شما امکان دسترسی به مکانهایی که شما با ایمیل خصوصی خود در آن عضو شده اید بسیار کم خواهد شد ! و البته همیشه ایمیل هایی که سایتهای مثل کلوب در خصوص مراحل ثبت نام و اطلاعات عضویت برایتان ارسال می کنند را پس از مطالعه حذف کنید تا رد پای سایتهای عضو شده شما مشخص نباشد.

7- در استفاده از سیستم های عمومی مراقب باشید: سعی کنید وقتی از سیستم های مکان های عمومی (مانند کافی نت) استفاده میکنید, تا جایی که ممکن است کمتر وارد حریم های شخصی خود بشوید و اگر برایتان مقدور است در اولین فرصت از سیستم خودتان کلمه ی عبور خود را تغییر بدهید. چرا که ممکن است سیستم های مکان عمومی مورد نظر شما به کدهای مخربی آلوده باشند که تمامی اطلاعات شما را در اولین فرصت به سرقت ببرند.البته در برخی از مکان های عمومی امنیت نسبی رعایت میشود اما استفاده از مکان های عمومی همیشه ریسک سرقت اطلاعات شما را بهراه دارد.

با رعایت همین نکات ساده میتوانید امنیتی مناسب برای خودتان در فضای اینترنت فراهم کنید.
انتهای پیام/.

مدیریت سایت کلوب دات کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول