گزارش «حمید ضیایی‌پرور» از یک میزگرد داغ!

میزگرد «عصر گفت‌وگو» دیروز با موضوع جنگ نرم در فضای مجازی و با حضور دکتر علی اصغر محکی (مدیر مسئول روزنامه همشهری)، دکتر ضیایی پرور (کارشناس ارتباطات) و دکتر نامخواه (استاد دانشگاه) در شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» این برنامه به صورت اختصاصی به تهدیدهای جنگ نرم از طریق فضای مجازی تعلق داشت که دکتر حمید ضیایی پرور، نویسنده وبلاگ «خبرنگار» گزارش کاملی از این برنامه را در وبلاگ خود منتشر کرده است:

قبل از شروع برنامه تهیه کننده در باره محورهایی که 3 میزگرد قبلی راجع به آن بحث شده توضیحاتی ارایه داد . من از دیدگاه آقای دکتر نامخواه اطلاعی نداشتم . بر اساس ظاهر آدمها هم نمی شود قضاوت کرد. بحث با صحبتهای ایشان شروع شد و خوب ابتدا چون مباحث تئوریک بود هنوز من متوجه ابعاد موضوع نشده بودم اما جلوتر که رفت فهمیدم هم ایشان و هم مجری برنامه دیدگاهی به شدت محافظه کارانه داشته و به دنبال اثبات همان تئوری توطئه هستند.

وقتی نوبت من شد، اول مبانی تئوریک را مطرح کردم و بعد در باره رشد اینترنت در دنیا از سال 1990 تا 2000 و بعد رشد وب2 و اینترنت2 و عصر شبکه های اجتماعی و تولید محتوا توسط کاربر را مطرح کردم و اینکه فضای مجازی به سمت واقعیت مجازی در حال حرکت کردن است و در نهایت نقش مردم در تولید محتوا را بازگو نمودم و بلافاصله به اصل موضوع پرداختم و گفتم مشکل اصلی در جنگ نرم در فضای سایبر، نگرش تهدید انگاری فناوری های دیجیتالی است و ما گمان می کنیم یک عده در جایی نشسته اند و علیه ما توطئه می کنند در حالی که این فناوری ها امروز می توانند ظرفیت توسعه نیز برای ما ایجاد کنند.

بعد من 11 سوالی که از قبل یادداشت کرده بودم را خواندم سوالات اینها بود:
1- چرا ایران رسانه جهانی ندارد؟
2- چرا رسانه های داخلی قوی نیستند؟
3- چرا تیراژ مطبوعات ما از یک روزنامه پاکستانی نیز کمتر است؟
4- چرا مردم به رسانه های داخلی و از جمله رسانه ملی اعتماد ندارند؟
5- چرا استراتژی ملی برای استفاده از ظرفیتهای فضای سایبر نداریم؟
6- چرا مهمترین شوراهای سیاستگذار در زمینه آی تی دو سال است تعطیل هستند؟
7- چرا نگاه مسئولان به فناوری های سایبر سلبی است؟
8- چرا محتوای فارسی در وب اندک است؟
9- چرا تصویر ایران در افکار عمومی دنیا منفی است؟
10- جرا زیر ساختهای آی تی در ایران مانند دیتا سنتر ملی هنوز ایجاد نشده است؟
11- چرا مردم به رسانه های خارجی روی آورده اند؟

ناگهان مجری پرید وسط حرف من و گفت : اربابان رسانه ها در دنیا سرمایه گذاری سنگینی برای تضعیف کشورهایی مثل ما کرده اند. من هم پریدم وسط حرفش و گفتم ببخشید من این کلمه ارباب را قبول ندارم. ارباب یعنی چه؟ می شود توضیح بدهید؟

مجری که شوکه شده بود و انتظار نداشت من از او سوال کنم بحث را به طرف دکتر ناخواه پاس داد و بعد از چرخش سوالات بین ایشان و دکتر محکی ، از من سوال دیگری مطرح کرد . من بازگشتم به سوال قبلی و گفتم می خواهم در باره ارباب رسانه ها توضیح بدهم .

گفتم : کسانی که تفکر ارباب رسانه ها را قبول دارند کسانی هستند که رسانه های داخلی را تضعیف می کنند و با روش های سلبی و چماقی آنها را محدود می کنند بعد هم گناه را به گردن دیگران می اندازند . گفتم ایرانیان هوشمند و متخصص فراوانی در دنیا هستند که در رده های بالای آی تی درخشیده اند مانند: امید کردستانی معاون ارشد گوگل، فرهاد ناظمی معاون فنی یاهو، پیر امیدوار مدیر ای بی، مهندس غفاریان مدیر آی تی مریخ پیمای ناسا. چرا در داخل کشور این نوع نخبگان نمی درخشند ؟ آیا فکر نمی کنید این به شرایط داخلی ما بر می گردد؟ چرا کم کاری ها و ضعفهای خودمان را به پای دشمن فرضی می نویسیم؟

فکر می کنم از اینجای بحث به بعد محور میزگرد را بنده به دست گرفتم چون همه سعی میکردند تا انتهای میزگرد به نوعی به سوالاتی که من طرح کرده بودم جواب بدهند.

در ادامه باز هم وقتی نوبت من شد به یک خبر اشاره کردم و گفتم افراط و تفریطهای موجود باعث شده تا ضربه بخوریم و به فیلتر شدن بلاگ سرویس وردپرس اشاره کردم و گفتم در مشهد ضرب المثلی هست که می گویند همه را نباید به یک چوب راند! و گفتم این یک اشتباه است که که کل یک بلاگ سرویس را فیلتر کنیم در حالی که در میان انبوه وبلاگهای فعال تحت دامنه ورد پرس، هزاران وبلاگ دینی، مذهبی و حتی اصولگرا هم وجود دارد.

در بخش دیگر به جنبش نرم افزاری خلیج فارس اشاره کردم و گفتم قدرت نرم ایران در این جنگ مجازی نه از وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی که از نیروی مردم و جوانان این ممکلت برخاسته است.

موضوع فیلترینگ را که مطرح کردم انگار که از خط قرمز صدا و سیما عبور کرده باشم یک هو همه چیز تغییر کرد، سخنان مقام معظم رهبری را پخش کردند، برک دادند و تهیه کننده برنامه از آن سوی شیشه بال بال می زد که بحث را به فیلترینگ نکشانید بحث ما جنگ نرم است. در ادامه اما باز هم، هم دکتر نامخواه و هم دکتر محکی سعی کردند در باره فیلترینگ توضیح بدهند.

و نهایت علی رغم اینکه مجری گفته بود به هر میهمان یک دقیقه وقت می دهد برای جمع بندی نهایی ، فقط به دکتر محکی وقت داد و خداحافظی کرد . البته برنامه راس زمان مقرر تمام شد و قرار شد انشاء الله اگر عمری باقی بود و ماهم به سلامت بودیم هفته آینده این بحث را ادامه بدهیم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول