به بهانه یک‌سال حضور

فعالیت‌های مجازی در فضای مجازی، موضوعی است که این روزها تب بالایی دارد. حالا اگر حساسیت‌های روزمره جامعه باعث التهاب جامعه مجازی شود، مسلما این تب جدی‌تر و به اصطلاح داغ‌تر خواهد شد. سالگرد حضور میلیونی مردم پای صندوق‌های رأی در ۲۲ خرداد ۸۸، بهانه خوبی بود تا تشکل‌ها و به اعتقاد برخی جزیره‌های مجازی به جنب و جوش بیفتند.

سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و حوادث پیش آمده پس از آن، و به موازات آن ادامه‌دار شدن موضوع در فضای مجازی باعث شد تا از اوایل خرداد ۸۹، وبلاگ‌نویسان و صاحب قلم‌هایی که توانی در این فضا دارند، برنامه‌های خود را به مناسبت سالگرد این واقعه بزرگ آغاز کنند.

شاید آوردن تمامی فعالیت‌های انجام شده به بهانه سالگرد حضور مردم، امری غیر ممکن باشد. اما می‌توان با نگاه اجمالی به مهم‌ترین آن‌ها، به تغییر موازنه‌های موجود در فضای مجازی در طول یک‌سال گذشته پی برد.

از این رو فعالیت‌های غیر دولتی صورت گرفته در این فضا را دوباره می‌خوانیم و پیشاپیش از آن‌هایی که نام‌شان در این‌جا جا مانده است، عذرخواهی می‌کنیم.

ذکر این نکته ضروری است که ترتیب آمدن فعالیت‌ها نشان دهنده برتری آن‌ها نبوده و اتفاقی است.

۱. وبلاگ «یک‌سال پیش؛ همین روزها»
این وبلاگ در قالب نقل قول‌های مستقیم از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به مواضع این دو کاندیدای مغلوب انتخابات دهم در برهه قبل از انتخابات می‌پرداخت. استقبال از این وبلاگ در حدی بود که با گذشت کم‌تر از یک هفته از افتتاح این وبلاگ، بازدیدهای آن از روزانه ۲هزار بازدید بالاتر رفت.

جذابیت موضوع برای مخالفان و موافقان ۲ کاندیدای یاد شده، بازخوانی مواضع این ۲ نفر و مقایسه آن با مواضع پس از انتخابات و یادآوری حرف‌های رسانه‌ای موسوی و کروبی، مهم‌ترین هدف «محمدحسن مقدم»، نویسنده این وبلاگ بود که در گفت‌وگو با وبلاگ نیوز عنوان شد.

این وبلاگ در دومین همایش بزرگداشت ۸ماه نبرد سایبری با عنوان «فصلی تازه در بصیرت» به عنوان وبلاگ برگزیده انتخاب شد.

۲. مانور سایبری ولایت
این فراخوان به همت پایگاه خبری – تحلیلی «نقدنیوز» آغاز شد. در این حرکت وبلاگ‌نویسان و حامیان این موج با ۳ هدف “انتشار مطالب افشاگرانه بر علیه منافقین و فتنه گران”، “واکاوی اقدامات فتنه گران بعد از شکست در انتخابات ۸۸″ و “ساخت و تهیه کلیپ های صوتی و تصویری” فعالیت خود را آغاز کردند و علاوه بر تغییر عنوان وبلاگ‌های خود در روزهای مشخص، از کد اختصاصی این حرکت استفاده کردند.

استفاده از نوار یا همان کد اختصاصی در این حرکت، جزو کارهای جدیدی بود که توانست این حرکت را در میان قشری از وبلاگ‌نویسان فارسی فراگیر کند.

این حرکت در بخش “جنبش‌های وبلاگی” دومین همایش ۸ ماه نبرد سایبری به عنوان حرکت وبلاگی برتر شناخته شد.

۳. میتینگ سایبری حماسه ۲۲ خرداد
این حرکت که به دعوت «جبهه وبلاگی غدیر» آغاز شد، از وبلاگ‌نویسان خواست تا پیرامون سال‌گرد این واقعه بزرگ، در وبلاگ‌های‌شان بنویسند.

بازتاب گسترده این حرکت در سایت‌های خبری، از نقاط قوت این جنبش وبلاگی بود.

۴. هشته هشتاد و هشت
نام‌گذاری روزهای پس از انتخابات و آغاز فتنه و قلمی کردن آن‌ها در روزهای سال‌گرد آغاز فتنه هشتاد و هشت، از اهداف این حرکت بود که به همت پایگاه «تریبون مستضعفین» آغاز شد.

در این حرکت ۲۳ لغایت ۳۰ خرداد ماه به عنوان «یادمان هشته توهم» معین شد و برای هر روز نامی انتخاب شد و از وبلاگ‌نویسان خواسته شد تا در این ۸ روز پیرامون این موضوعات بنویسند.

راه‌اندازی یک سایت اختصاصی برای این حرکت و جمع‌آوری خروجی‌های منتشر شده پیرامون موضوعات روز، از ابتکارهای جالب گردانندگان این حرکت بود.

۵. موج وبلاگی «حمایت از غریبی شهید فتنه»
این موج به پیشنهاد وبلاگی «یک منتظر» آغاز شد و با حمایت «جبهه وبلاگی غدیر» توانست بخشی از توجه وبلاگ‌نویسان را در فضای مجازی به خود جلب کند.

جمع‌آوری اطلاعات پیرامون شهدای فتنه۸۸ و ابراز همدردی با خانواده‌های آن از جمله اهداف این موج وبلاگی اعلام شده بود.

۶. حماسه حضور
گرامیداشت حضور میلیونی ملت ایران پای صندوق‌های رأی در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، موضوعی بود که توسط گردانندگان سایت «بچه‌های قلم» کلید خورد.

مدیران این سایت با انتشار یک بیانیه و درخواست از وبلاگ‌نویسان برای امضای الکترونیکی این بیانیه، توانستند امضای بیش از ۱هزار و ۲۰۰ وبلاگ نویس را جمع کنند.

دقت در صحت امضاها و جلوگیری از تأیید امضاهای بدون نشانی وبلاگ یا وبلاگ غیرفعال، تدبیری بود که مدیران این حرکت برای واقعی کردن عدد حامیان این بیانیه اتخاذ کردند.

جمع‌آوری این تعداد امضای وبلاگ‌نویسان در بیانیه‌ای مشابه، تاکنون کم نظیر بوده است و سابقه آن بیش‌تر به اعتراض‌های (پتیشن‌ها) اینترنتی بر می‌گردد که به وسیله یک رایانامه اعتبار پیدا می‌کنند.

۷. ویژه‌نامه‌های مطبوعاتی
گرچه شاید نتوان این فعالیت را به طور کامل غیر دولتی دانست، اما حضور وبلاگ‌نویسان در انتشار ویژه‌نامه‌های مطبوعاتی سالگرد انتخابات مانند «گذر از فتنه»، «رمز عبور ۲ و ۳» و «پتک جمهوریت» کاملا چشمگیر بود.

وبلاگ نیوز به عنوان نمونه توانست از حضور تعدادی از وبلاگ‌نویسان در تهیه ویژه نامه «گذر از فتنه» در روزنامه همشهری گزارشی تهیه کند.

۸. بازی وبلاگی ۲۲ خرداد ۱۳۸۸
این بازی به دعوت «امین ثابتی»، نویسنده وبلاگ «ندای امروز» آغاز شد. شاید بتوان جهت سیاسی بازی او را متفاوت با جهت تمامی موارد فوق قلمداد کرد. اما تنها بازی جدی پیرامون سالگرد انتخابات بود که از سوی حامیان جنبش موسوم به سبز آغاز شد و با استقبال حدود ۱۵ یادداشت از وبلاگ‌نویسان مواجه شد که البته شرکت کنندگان در این بازی از عقاید مختلف بوده‌اند.

***

فعالیت‌های دیگری هم از جانب هر دو سوی سیاسی کلید خورد. فعالیت خبرگزاری‌های داخلی پیرامون حوادث یک‌سال اخیر از یک سو و فعالیت ویژه سایت‌های به اصطلاح اپوزیسیون از سوی دیگر، توانست تا حدی توجه‌ها را جلب کند. اما شاید به دلیل عدم فراگیر شدن و تا حدی دولتی بودن، نام بردن از آن‌ها در این گزارش، خلاف شرط اول ذکر شده باشد.

با این حال به نظر می‌رسد با تمام شدن سالگرد واقعه عظیم ۲۲ خرداد و تمام اتفاقات تلخ و شیرین پس از آن، فضای مجازی در روزهای آینده، فضای آرام‌تری را تجربه کند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول