به اشتباه فکر کرده‌ایم جنگ نرم یعنی اینترنت!

به باور يك وبلاگ‌نويس و فعال عرصه مجازی، وبلاگ‌نويس دينی هميشه درگير وبلاگ‌نويسی فارسی بوده و كمتر از اين ابزار برای صدور انقلاب بهره گرفته است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “محمدمهدی شيخ‌صراف”، وبلاگ‌نويس و فعال عرصه مجازی، در گفت‌وگو با ايكنا، درباره آسيب‌شاسی وبلاگ‌نويسی دينی گفت: وبلاگ‌نويسی دينی هميشه درگير فارسی‌نويسی بوده‌، تا جايی كه زمانی زبان فارسی زبان چهارم در اينترنت بود. ولی ما چقدر وبلاگ‌نويس مذهبی قوی داريم كه به ساير زبان‌ها می‌نويسند؟

شيخ‌صراف بيان كرد: يك حوزه مهم كه در روحيه ضد استكباری با ما هم‌صدا هستند و زخم‌خورده امريكا هستند، حوزه امريكای لاتين است. زبان اصلی اين‌ها اسپانيولی است، ما چند وبلاگ‌نويس داريم كه به اسپانيولی بنويسند؟ ما در اين زمينه خيلی ضعف داريم. بهترين ابزار صدور انقلاب دارد هرز می‌رود و دشمن از اين فضا استفاده می‌كند.

اين وبلاگ‌نويس افزود: وبلاگ را مثل ساير مظاهر تجدد، قشر مذهبی وارد نكرده است. بعد از گذشت مدتی است كه از رسانه وبلاگ برای انعكاس مطلبی كه رسانه‌های رسمی آن را منعكس نمی‌كنند استفاده می‌شود. آرام‌آرام اين سير طی شده و بعد اين نتيجه حاصل شده كه از ابزار وبلاگ همه می‌توانند برای رساندن حرف‌شان استفاده كنند. ابزاری است كه هر كسی می‌تواند از آن استفاده كند. اين فعال عرصه مجازی تأكيد كرد: نكته اين است كه اين سير طی شده و افرادی به اين نتيجه رسيده‌اند كه می‌توان فضا را برعكس كرد و در وبلاگ‌ها سلطه رسانه‌ای غرب را شكست. برای شكستن اقتدار و سلطه رسانه‌ای، اينترنت و وبلاگ خيلی اثرگذار است. ما در اين قضيه هم كم‌كاری كرديم.

محمدمهدی شيخ‌صراف درباره تأثير شكل‌گيری شبكه‌های اجتماعی بر جريان وبلاگ‌نويسی، اضافه كرد: در فضای وبلاگ‌نويسی داخل و خارج، توليد محتوا، اولويت دارد. اگر بخواهيم از توليد محتوا غافل شويم و همه وارد شبكه‌های اجتماعی شويم، توليد محتوا پائين می‌آيد. همان‌طور كه وبلاگ‌نويس‌های خوبی بوده‌اند كه بعد از ورود به شبكه‌های اجتماعی توليدشان پائين آمده است. با يك ساعت صرف وقت می‌توان مطلبی در وبلاگ نوشت كه ماندگاری آن خيلی بيشتر از يك كامنتی است كه شما در شبكه‌های اجتماعی می‌گذاريد.

شيخ‌صراف اظهار كرد: ما به اشتباه فكر كرده‌ايم كه جنگ نرم؛ يعنی اينترنت و اينترنت هم؛ يعنی شبكه‌های اجتماعی، و يك‌دفعه همه وارد اين فضا شده‌اند؛ در صورتی كه عرصه‌هايی؛ مثل مطبوعات، سينما، كتاب و… هم عرصه جنگ نرم هستند.

وی يادآور شد: اهميت توليد محتوا در بحث معلوم می‌شود. وبلاگ‌نويس دينی اگر آگاهی نداشته باشد و اطلاعاتش سطحی باشد، بازی را می‌بازد. يكی از مشكلات نوجوانان فقر اطلاعات است، به خصوص در مورد تاريخ معاصر و به طور اخص در مورد تاريخ انقلاب. در بحث‌ است كه ممكن است به اطلاعات نياز پيدا كنيد. اگر بتوانيد در همان حال مطلب خوبی پيدا كنيد، آن را می‌خوانيد و به آن شبهه جواب می‌دهيد، توليد محتوا برای اين لازم است.

اين وبلاگ‌نويس اشاره كرد: يك آسيب اين است كه وبلاگ‌نويسان دينی ميان خودشان درگيری پيدا كنند و از دشمن غافل شوند؛ چون فضای رسانه‌ای هم هست، باعث می‌شود دشمن سوء‌استفاده كند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول