گوگل،فیس‌بوک،یاهو و ویکی‌پدیا ادامه قدرت کاخ سفید هستند

رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: دوره سوم استعمار، استعمار مجازي است و اين استعماري است كه امروز 90 درصد اطلاعات دنيا را در دست گرفته است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» سعيد رضا عاملي دانشيار گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو وابسته گروه مطالعات آمريكاي دانشگاه تهران است. وي در حال حاضر معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران و رئيس دانشكده مطالعات جهان -دانشگاه تهران است كه دانشكده جديد التأسيس و بسيار موثر و موفق در عرصه توليد علم است.

سيد سعيد رضا عاملي استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تفاوت‌هاي موجود بين فضاي مجازي و فضاي واقعي اظهار داشت: تفاوت‌هاي ذاتي متعددي بين فضاي مجازي و فضاي واقعي وجود دارد در اين راستا بايد گفت نفس استفاده از كلمه مجاز ما را گرفتار يك نوع بد فهمي از فضاي مجازي مي‌كند به خصوص در زبان فارسي كه واژه مجاز به فضاي دروغين نيز تعبير مي‌شود، البته مجاز در ادبيات عرب به نوع استفاده‌هاي ثانوني يك كلمه در معاني مشترك نيز گفته مي‌شود.

*فضاي مجازي، فضاي ديجيتال در برابر فضاي آنالوگ است
وي افزود: به عقيده من فضاي مجازي فضاي دوم است و اين فضا در واقع ادامه فضاي ذهن است و همان قابليت‌هايي كه ذهن دارد در فضاي مجازي نيز وجود دارد، ذهن محدود به مكان نيست و خيلي سريع پرواز مي‌كند و از يك نقطه به نقطه ديگر حركت مي‌نمايد و از قدرت تغيير بسيار بالايي برخوردار است، همچنين ذهن از جنس نرم است و منعطف مي‌باشد و بر خلاف فضاي فيزيكي و فضاي سخت كه مثلا نمي‌توان يك صندلي را به راحتي تبديل به يك ميز كرد ولي در ذهن مي‌توان اين كار را انجام داد و در آن واحد 500 ميز با هم به وجود آورد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: ذهن در واقع قابليت‌هاي جهان خيال را دارا است ولي جهان واقع اين قابليت‌ها را ندارد و يكسري محكوميت‌ها و محدوديت‌هايي را دارد كه بايد بر اساس آن امور را انجام داد.

عاملي با بيان اينكه فضاي مجازي فضاي ديجيتال در برابر فضاي آنالوگ است، گفت: فضاي ديجيتال تابع منطق عدد است يعني همان قابليت‌هاي كه در اعداد وجود دارد و مي‌توان آنها را جمع، ضرب و تقسيم كرد و بي نهايت تغييرات در آنها را اعمال نمود جهان مجازي هم از آنجا كه تابع منطق اعداد است از اين قابليت برخوردار است.

وي اظهار داشت: به طور مثال زماني كه از نور آنالوگ استفاده مي‌كنيم بايد 3 نور را پديد آوريم تا بتوانيم تركيبي از اين 3 را داشته باشيم، ولي در عين حال مي‌توانيم از نور ديجيتال استفاده كنيم كه همزمان مي‌تواند يك ميليون تركيب رنگ را با هم به كاربر ارائه دهد كه اين قابليت در بسياري ديگر از نظام‌هاي برنامه‌اي نيز موجود است.

اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: يكي از تفاوت‌هاي اساسي فضاي مجازي با فضاي واقعي در غير مركزي بودن و در عين حال مركزي بودن اين فضا است، غير مركزي به اين معنا كه وقتي كه كار را در فضاي مجازي انجام مي‌دهيم يك قابليت دسترسي جهاني پيدا مي‌كند.

وي با بيان اينكه در صنعت آنالوگ و صنعت ديجيتال مفهوم تيراژ با هم متفاوت است ادامه داد: در صنعت مجازي تيراژ همان حجمي است كه از يك صفحه بازديد مي‌شود و در درجه‌بندي سايت‌ها از تعداد بازديد به عنوان يك معيار براي ارزش‌گذاري و درجه‌بندي سايت استفاده مي‌شود.

عاملي گفت: رتبه‌بندي سايت‌ها بر اساس دو عامل تعيين مي‌شود كه يكي ميزان بازديد‌هاي يك سايت و ديگري ميزان آگاهي‌هاي تبليغاتي كه بر روي صفحه سايت ظاهر مي‌شود است و هر دو در واقع به موضوع مصرف باز مي گردد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: غير مركزي بودن فضاي مجازي ظرفيت مهم ديگر است كه يك توليد را از انحصار جغرافيا خارج مي كند و او را در همه جهان قابل دسترسي مي‌كند.

*در فضاي مجازي با چند كليك مي‌توان كارهاي نيك و يا كارهاي شر انجام داد
عاملي گفت: اساسا منطق توليد، توزيع و مصرف در فضاي مجازي متفاوت است و ما با يك دوره جديد اقتصادي در جهان معاصر مواجه هستيم در فضاي مجازي يك توليد به مثابه متمايل به بي نهايت توليد است و يك توزيع به مثابه متمايل به بي نهايت توزيع است و مصرف بگونه‌اي است كه يك توليد امكان متمايل به بي نهايت مصرف را فراهم مي كند.

عاملي افزود: در فضاي مجازي ما يكبار توليد مي‌كنيم ولي به لحاظ قابليت در واقع بي نهايت توليد به وقوع پيوسته است كه در پي آن نيز بي نهايت مصرف به وجود خواهد آمد.

اين استاد دانشگاه همچنين خاطرنشان كرد: به لحاظ هستي‌ شناسي فضاي مجازي وابسته به جهان واقعي است و جهان واقعي هم متعلق به خدا است و استقلال ذاتي ندارد، لذا استفاده از واژه متمايل به بي نهايت يك مفهوم اصيل نيست بلكه كار و توليد است كه بشري است و وابستگي‌هاي زيادي در آن نهفته است.

اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: يكي ديگر از نكاتي كه در خصوص فضاي مجازي وجود دارد مسئله پنجره پنجره بودن اين محيط است، در فضاي واقعي نمي‌توان از يك پنجره در افغانستان وارد عراق شد و از يك پنجره در عراق وارد برزيل شد و يكسري محدوديت‌ها جغرافيايي و مكاني در فضاي فيزيكي موجود است.

عاملي با بيان اينكه فضاي مجازي يك فضاي پنجره پنجره است، گفت: در فضاي مجازي مي‌توان از يك متن به هزاران متن ديگر ورود پيدا كرد و از يك محيط به هزاران محيط ديگر وارد شد و با زدن چند لينك به بهشت رفت يا بر عكس وارد جهنم شد.

وي اظهار داشت: محيط فضاي مجازي محيطي است كه فاصله حركت را خيلي كوتاه كرده است كه منظور از اين مسئله در واقع خير و نيكي و يا شر و بدي است و با چند كليك مي‌توان كارهاي نيك و يا كارهاي شر انجام داد.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: در فضاي واقعي و جهان فيزيكي بالاخره يك نوع تاخير عمل وجود دارد و اگر كسي بخواهد كاري را انجام دهد بايد يك فاصله را طي كند و هنجار اجتماعي در كنار افراد قرار دارد و ديگران فرد را مي‌بينند، لذا فرد نمي‌تواند هر رفتاري را از خود بروز دهد.

اين محقق و پژوهشگر افزود: در فضاي مجازي به دليل پنهان بودن كاربر كه البته اين مسئله در واقع تصور افراد است ممكن است افراد به نوع ديگري رفتار كنند ولي اگر كسي بخواهد اين مسئله را دنبال كند مي‌تواند كاربر مورد نظر را پيدا كند، در كل فضاي مجازي محيطي است كه حوزه خصوصي آن بالاتر از حوزه خصوصي فضاي واقعي است.

عاملي در تشريح يكي ديگر از تفاوت‌هاي فضاي واقعي و فضاي مجازي بيان داشت: يكي ديگر از تفاوت‌هاي اين دو محيط مسئله حافظه است، در حافظه مجازي در واقع تراكم و انباشت اطلاعات جمع شده است، به طور مثال اگر من بخواهم اخبار يك سايت را در ذهن خود نگه دارم تنها قادر به نگهداري قسمتي از اين اخبار در ذهن خود هستم و در كاوش و جستجوي اخبار تنها مي‌توانم به بخشي از آنها دست پيدا كنم، ولي محيط مجازي اين قابليت را دارد كه مي‌تواند تمام اطلاعات جمع شده را به صورت فعال داشته باشد، به طور مثال در گوگل روزانه يك ميليارد سرچ صورت مي‌گيرد و هر روز بر مقدار اين رودخانه عظيم اطلاعات افزوده مي‌شود و هر روز اطلاعات بيشتري وارد اين چرخه مي‌شود.

عاملي در بيان يكي ديگر از تفاوت‌هاي محيط واقعي و فضاي مجازي گفت: يكي ديگر از تفاوت‌هاي دو محيط ياد شده كه تقريبا جوهري‌تر از ديگر تفاوت‌ها است بحث زمان مي‌باشد.

*هنوز با مفهوم زمان در فضاي مجازي انس نگرفته‌ايم
وي افزود: در فضاي واقعي زمان را با تعريف و مفهوم سازي انيشتن و نيوتن مي‌شناسيم كه اين افراد زمان را به صورت خطي توزيع مي‌كنند و اساسا تعريف انيشتن از زمان اين است كه زمان يك مفهوم است كه با 3 متغيير فهم مي‌شود كه يكي متغيير فاصله و ديگري حركت و متغيير بعدي سرعت است، لذا انيشتن معتقد است هر مقدار كه سرعت بيشتر باشد فاصله‌ها كوتاه‌تر مي‌شود و اين مسئله در واقع مفهوم قانون نسبيت انيشتن است.

اين استاد دانشگاه همچنين گفت: در فضاي مجازي مفهوم زمان به كلي عوض مي‌شود و ما با يك نوع زمان مجازي روبه رو هستيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر هنوز با مفهوم زمان در فضاي مجازي انس نگرفته‌ايم خاطرنشان كرد: ماهيت زمان در فضاي مجازي به دليل اينكه فاصله از آن به طور نسبي حذف مي‌شود به طبع آن حركت و سرعت نيز بي معنا مي‌شود، زمان از ماهيت فشرده‌تر و پوياتري برخوردار مي شود.

عاملي ادامه داد: در فضاي مجازي افراد در يك محيط بدون فاصله و بدون سرعت و بدون حركت قرار دارند بنابراين زمان در آن از يك قابليت و پويايي بيشتري برخوردار است، لذا بايد گفت كه در فضاي مجازي زمان يك بعد هندسي پيدا مي‌كند و زمان از يك قابليت همزماني برخوردار است و چندين زمان با هم حركت مي‌كند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه صفحه ساعت فضاي مجازي با صفحه ساعت جهان واقعي متفاوت است گفت: در فضاي مجازي چندين زمان درون يكديگر قرار دارند و فضاي مجازي، فضاي هميشه بيدار است كه هفت روز هفته و 24 ساعت در شبانه روز و 365 روز در سال همواره فعال و هوشيار و بيدار است، در فضاي مجازي خورشيد هرگز غروب نمي‌كند و فضا هميشه روز است.

وي با اشاره به اينكه تفاوت ماهيت زمان در فضاي مجازي قابليت‌هاي فراواني را در اين محيط ايجاد مي‌كند ادامه داد: تفاوت‌هايي كه در مقوله‌ زمان ميان فضاي واقعي و فضاي مجازي وجود دارد باعث شده كه افراد در آن زمان را احساس نكنند و در واقع در اين فضا روز و شب معنا ندارد و افراد متوجه اين مسئله نمي‌شوند.

عاملي اظهار داشت: يكي ديگر از تفاوت‌هاي موجود ميان فضاي واقعي و فضاي مجازي در مقوله كار است در اين راستا بايد گفت كار مجازي با كار واقعي فرق مي‌كند به طور مثال زماني كه مي‌خواهند كارنامه سنجش را بدهند تمام افراد بايد به يك شعبه مراجعه كنند تا اين كارنامه را اخذ نمايند و اين يك نوع كار است كه خدمات آن به صورت تك‌تك به افراد ارائه مي‌شود، اما در فضاي مجازي كار را به صورت غير مركزي تعريف مي‌كنيم و كاربران مي‌توانند از نقاط مختلف خدمات دريافت كنند و در اين فضا نه خدمات دهنده خسته مي‌شود و نه خدمات دهنده به پايان مي‌رسد كه اين مسئله تحول عظيمي را در بحث كار به وجود آورده است.

*پيشرفت جهان الكترونيك نمي‌تواند افراد را از كارهايي مانند رفتن به مسجد باز دارد
وي اظهار داشت: اگر بخواهيم تفاوت‌هاي فضاي مجازي و فضاي حقيقي را يك مقدار پررنگ‌تر كنيم بايد بگوييم كه جهان فيزيكي جهان تعاملات ضروري و حضوري است، در اين راستا هر چقدر هم كه جهان الكترونيك پيشرفت كند، نياز به مسجد و عبادت نه‌تنها كم نمي شود بلكه حس عميق‌تري نسبت به حضور در فضاهاي معنوي به وجود مي آيد، باز هم افراد نياز دارند كه به مسجد بروند و يا در حسينه حضور يابند و به ديد و بازديد از خويشاوندان خود بپردازند و در كل بايد گفت كه يكسري از روابط را نمي‌توان از بشريت سلب نمود چرا كه سلب اين روابط در واقع به معناي پايان بشريت است.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: يكسري از امور هم وجود دارد كه تسلط فكري بشر بر آن موجب مي‌شود كه خستگي‌هاي افراد كاهش پيدا كند به طور مثال در شهر تهران حدودا 14 تا 18 ميليون سفر درون شهري انجام مي‌شود و 7 درصد از روزهاي سال هواي تهران بسيار ناسالم است و اين نوع آب و هوا ايجاد بيماري و سرطان مي‌كند كه اين مسئله به دليل حركت اتومبيل در شهر است و نيز كارخانه‌هاي كه در اطراف شهر فعاليت مي‌كنند در اين مسئله دخيل هستند.

وي اظهار داشت: خداوند در واقع يكسري ظرفيت‌هاي جديدي را وارد زندگي بشر كرده است كه اين ظرفيت‌ها متناسب با صنعتي شدن دوباره سلامت طبيعت را تامين كند، در اين راستا بايد گفت مجازي سازي يك فرآيند بازگشت به طبيعت است.

عاملي خاطرنشان كرد: البته عمل شيطاني همانطوري كه در جهان واقعي وجود دارد در فضاي مجازي هم وجود دارد و افراد قدرت طلب و شهوت پرست اجازه نمي‌دهند فضاي مجازي سالم بماند و همانطور كه فضاي واقعي را آلوده مي‌كنند فضاي مجازي را هم آلوده مي‌نمايند كه اين مسئله آسيب‌هاي بسيار جدي دارد كه بايد اين آسيب‌ها شناخته شود تا جامعه كمتر در معرض اين آسيب‌ها قرار گيرد.

اين استاد دانشگاه در خصوص اقتضائات فضاي مجازي گفت: ماركسيست‌ها به قدري تكنولوژي را برجسته كردند كه گفتند جامعه تغيير نمي‌كند مگر در اثر تغيير تكنولوژي و همچنين مي‌گفتند كه تغييراتي كه به وقوع پيوسته است به دليل تغيير در ابزار توليد بود و به نوعي به بت وارگي تكنولوژي معتقد بودند.

وي اظهار داشت: متاسفانه همين افكار امروز در ميان ما مسلمانان نيز وجود دارد و فكر مي‌كنيم كه تكنولوژي يك بت است كه با ما هرگونه بازي را انجام مي‌دهد و البته اين مسئله بستگي به نظام برنامه‌ريزي ما دارد چرا كه اين محيط هم قابليت استفاده خوب و هم قابليت استفاده بد را دارا است.

*استعمار با نوع شهرسازي و ساختمان‌سازي حضور خود را در مستعمرات ادامه داد
عاملي در ادامه به بيان مثالي در اين خصوص پرداخت و افزود: در دولت كره از چند سال پيش برنامه ريزي شده بود كه در سال 2010 اين كشور به نقطه‌اي برسد كه مردم يك بار در سال بيشتر مجبور به مراجعه به مراكز دولتي نشوند و خدمات خود را از طريق فضاي مجازي دريافت نمايند.

اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: اگر به فلسفه دين هم مراجعه كنيم مي‌بينيم كه يكي از مسائل كه در تمام اديان الهي به خصوص در اسلام وجود دارد بحث “رفع كرب ” است كه ثواب عظيمي به آن تعلق مي گيرد، هر تلاشي براي آسايش و آرامش و رفع نيازهاي اساسي مردم، حكم عبادت عظيم الهي را دارد. ما نبايد اجازه دهيم كه جامعه به دلايل مختلف مثل كارهاي بوركراتيك گرفتار يك دور خسته كننده شود.

اين استاد ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: نمي‌توان گفت فضاي مجازي سرشار از خوبي‌ها است بلكه اين فضا بدي‌ها‌ي متعددي هم دارد.

عاملي اظهار داشت: استعمار يك بار در استعمار كهنه به صورت حضوري با ايجاد جنگهاي جهاني در دنيا حضور پيدا كرد و انگليسي‌ها بر دو سوم دنيا احاطه پيدا كردند و در دوره استعمارنو نيز استعمارگران تصميم گرفتند از حوزه جغرافياي كشورهاي مستعمره خود خارج شوند و با استعمارنو فرهنگ جهاني را به تسخير خود درآوردند.

اين محقق و پژوهشگر گفت: امروز حتي معماري ما نيز گرفتار غرب است و شهر سازي ما از غرب الگو گرفته و جوانان ما در پوشيدن لباس هم الگوي غربي را برگزيدند و هر جا را كه نگاه مي‌كنيم نشاني از حضور غرب را مي‌بينيم.

وي افزود: زماني كه ايتاليايي‌ها از الجزاير خارج مي‌شدند يك عده از آنها پرسيدند كه آيا از الجزاير خارج مي‌شويد و آنها در پاسخ گفتند كه ما هستيم و خارج شدن ما تنها فيزيكي است و شهرسازي و ساختمان‌هاي ما در اينجا باقي مي‌ماند كه اين نوع حضور بسيار موثرتر از حضور فيزيكي است، خوشبختانه نگاه فاخر تمدني و فرهنگي در انديشه هاي مقام معظم رهبري وجود دارد كه مي تواند ذخيره و مشوقي براي سياست گذاري جدي براي بدنه سازي تمدني در نظام شهرسازي دوره جديد جمهوري اسلامي ايران ايجاد نمود.

عاملي خاطرنشان كرد: به طور مثال زماني كه مردم به مكه و مدينه مي‌روند و از آنجا برمي‌گردند مدت كمي را در خصوص حج و اعمال آن سخن مي‌گويند، ولي مدت‌ها در خصوص ساختمان‌هاي عربستان صحبت مي‌نمايند در اين راستا بايد گفت كه اين ميراث محسوس در چشم مردم است و لازم نيست كه افراد در فضاي وب وارد فضاي غرب شوند.

*استعمار مجازي 90 درصد اطلاعات دنيا را در دست گرفته است
عاملي در ادامه اظهار داشت: دوره سوم استعمار، استعمار مجازي است و اين استعماري است كه امروز 90 درصد اطلاعات دنيا را در دست گرفته و اين مسئله ماست چرا كه آنها قصد دارند فرهنگ ما را تاراج كنند. اگر در عرصه جهان مجازي فعال نباشيم و در اين سهم خواهي‌هاي فضاي دوم جهان فعال نباشيم؛ در عرصه بازنده ميدان خواهيم شد، ما بايد هم در توليد زيرساخت و هم درزيرساخت هاي برنامه‌اي و هم در توليد محتوا متناسب به قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران تلاش جدي و فراگير كنيم. به نظر بنده اگر كسي اهميت اين موضوع را درست متوجه شود، بخش عظيم از منابع مالي ملي را به فضاي دوم جمهوري اسلامي ايران اختصاص خواهد داد.

وي اظهار داشت: سهم كل منطقه خاورميانه از ميزباني اطلاعات 26 صدم يك درصد است و اين مسئله جاي نگراني دارد.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: قطعا ما بايد براي اين مسئله برنامه ريزي كنيم، چرا كه اين فضا فضاي دوم كشور محسوب مي‌شود كه بخشي عظيمي از خدمات ملي در اين فضا مي‌تواند طراحي شود.

اين محقق و پژوهشگر گفت: واژه‌اي در زبان انگليسي وجود دارد كه از آن تعبير به Detection مي‌شود و معناي آن در واقع درك كردن موجوديت يك چيز است مانند سيگنال‌هايي كه براي دريافت يك موج دريافت مي‌شود، در اين راستا ما هم بايد سينگال، كانال جمهوري اسلامي را دريافت كنيم و آن را با تمام مشخصه‌هاي اسلام و مشخصه‌هايي كه براي آن انقلاب كرديم انطباق دهيم.

عاملي با بيان اينكه قطعا اينترنت يكي از ابزارهاي استعمار فرهنگي است افزود: امام خميني (ره) در همان اوايل انقلاب فرمودند كه ما با تلويزيون مخالف نيستيم بلكه با تلويزيون حرام مخالف هستيم، در حال حاضر هم اين فرمايش امام(ره) در خصوص مسئله اينترنت مصداق دارد در اين راستا بايد گفت كه ما با ذات اينترنت مخالف نيستيم چرا كه اينترنت هم مي‌تواند ابزار آسايش انسان‌ها و ابزار توليد فرهنگ خير و هم ابزار توليدات شر باشد.

*گوگل، فيس بوك، ياهو، ام اس ان و ويكي‌پديا ادامه قدرت كاخ سفيد هستند
اين استاد ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشت: قطعا گوگل، فيس بوك، ياهو، ام اس ان، ويكي پديا از يك خانواده هستند و در واقع اين سايت‌ها ادامه قدرت كاخ سفيد هستند و در اين مسئله ترديدي وجود ندارد.

وي با بيان اينكه گوگل تنها يك موتور جستجو‌گر نيست يادآور شد: اخيرا ناسا براي نظام توزيع اطلاعات با گوگل قرارداد بسته و تنها در يكي از پرداخت‌هاي خود قرار شده تا براي گوگل 100 هزار متر مربع ساختمان بسازد.

عاملي خاطرنشان كرد: گوگل امروز دستگاهي نيست كه تنها خدمات جستجو ارائه دهد بلكه به دنبال يك قدرت مجازي جهاني است.

*آمريكا خود را حكمران جهان مجازي مي‌داند
اين استاد دانشگاه ادامه داد: ترديدي نيست كه جهان قدرت و به خصوص آمريكا خود را مالك جهان مجازي مي‌داند و به تعبير ديگر بايد گفت كه در مذاكراتي كه طي دوره‌هاي قبل در نشست‌هاي جهاني جامعه اطلاعاتي صورت گرفت، جمهوري اسلامي ايران همواره طرفدار بحث جدي پيرامون حكمراني اينترنت بود و هميشه آمريكايي‌ها از بحث حكمراني اينترنت فرار كرده‌اند، چرا كه خود را در اين زمينه حكمران قطعي مي‌دانند.

اين محقق و پژوهشگر گفت: بايد توجه كرد همان مقدار كه جمهوري اسلامي داراي قدرت و استقلال است به همان ميزان نيز در فضاي مجازي سهم دارد ولي ديگران حتي حاضر نيستند به اين بحث ورود پيدا كنند.

وي اظهار داشت: تمام صنايع ارتباطي كه امروز ما از آنها استفاده مي‌كنيم از دل صنعت ارتش آمريكا به وجود آمده در اين راستا بايد گفت ابزاري مانند راديو و تلويزيون، مخابرات براي اولين بار در ارتش آمريكا به وجود آمد و سپس وارد چرخه مصرف عمومي شد، لذا كسي كه اين صنايع را به وجود آورده طبيعتا از ديگران براي بهره برداري جلوتر است.

عاملي بيان داشت: با اين حال ما سعي نكرديم كه راديو و تلويزيون را تعطيل كنيم بلكه سعي نموديم اين مسائل را با فرهنگ انقلاب خودمان باز تعريف نماييم تا بتوانيم از آنها استفاده مثبت داشته باشيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر نقد‌هاي فراواني به صدا و سيما وجود دارد ادامه داد: با وجود تمام نقد‌ها به نظر من تلويزيون ما با تلويزيون ديگر نقاط دنيا قابل مقايسه نيست به طور مثال زماني كه يك مسلمان از آمريكا به كشور ما مي‌آيد و تلويزيون را روشن مي‌كند احساس آرامش مي‌نمايد چرا كه فرزند او در معرض يك سري از خطرات تصويري وجود ندارد.

*23 مفسده اينترنتي را مشخص كرده‌ايم
اين محقق و پژوهشگر گفت: اخيرا تحقيقي انجام داده‌ايم كه طي آن 23 مفسده فضاي مجازي را بررسي نموديم و در اين تحقيق راهكارهاي مبارزه با اين مفسده‌ها را بررسي نموده‌ايم به صورت مثال يكي از اين مفسده‌ها مسئله هك كردن سايت‌ها و يا هرزه نگاري در فضاي مجازي و يا دزدي هويت مي‌باشد.

عاملي خاطرنشان كرد: البته امروز مصرف هرزه‌نگاري در فضاي مجازي نسبت به قبل كمتر شده و دليل اين مسئله در واقع گسترش استفاده از خدمات اين فضا و ورود فضاي مجازي به عرصه هاي جدي اداري، آموزشي و پژوهشي مي‌باشد به طور مثال امروز استفاده‌‌هايي مانند تجارت و خريد و فروش از اينترنت بيشتر از گذشته شده است.

وي اظهار داشت: فضاي مجازي به موازات فضاي واقعي در حال تغيير است يعني اگر در گذشته بانك داشتيم امروز بانك الكترونيك داريم و هر چيزي كه در فضاي واقعي اضافه مي‌شود به نوعي به فضاي مجازي هم انتقال پيدا مي‌كند.

*در فضاي مجازي هر كس بيشتر حضور داشته باشد موفق‌تر است
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه حوزه فضاي مجازي فضاي كار است افزود: هر كس كه در اين حوزه كار نكند پيشرفت نخواهد كرد و نمي‌تواند فرهنگ متناسب با خود را توليد نمايد در اين راستا بايد گفت فضاي مجازي فضايي است كه هر كسي كه بيشتر در آن حضور داشته باشد بيشتر سهم پيدا مي‌كند.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: طبق جستجو‌هايي كه انجام شده امروز اسلام پرمراجعه ترين دين در فضاي مجازي است كه در اين راستا بايد گفت اين فضا مانند قلب است و همانطوري كه در قلب زماني كه تاريكي وارد مي‌شود نور از بين مي‌رود در اين فضا هم چنين است.

عاملي گفت: يك زمان اگر در اينترنت كلمه داستان را به فارسي جستجو مي‌كرديم نتايج آن داستان‌هاي مستهجن بود ولي بعد از اينكه داستان راستان شهيد مطهري و يك سري داستان‌هاي اسلامي ديگر را وارد اين فضا كرديم با جستجوي كلمه داستان نتيجه متفاوتي به دست مي‌آيد اگر چه من معتقدم كه گوگل در رتبه‌بندي اطلاعات خود كلك‌هاي را به كار مي‌برد و لزوما آن چيزي را كه مراجعه بيشتري دارند به مخاطب ارائه نمي‌كند، گوگل از اولويت‌هاي خاصي درالگوريتم جستجو برخوردار است، به همين دليل است كه مثلا در جستجو كلمات مختلف فارسي، فضاي ايران وحشت و يا ايران بازنمايي شده توسط مخالفين جمهوري اسلامي ايران پر رنگ‌تر است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: اين امكان براي ما وجود ندارد كه در فضاي مجازي يك فليترينگ گسترده به وجود آوريم و اين فضا را ببينديم.

اين استاد دانشگاه در خصوص كلك‌ها گوگل براي رتبه بندي اطلاعات گفت: قطعا هيچ كس رسما اعلام نمي‌كند كه گوگل در رتبه بندي اطلاعات از حقه استفاده مي‌كند ولي زماني كه يك مفهوم را در گوگل جستجو مي‌كنيم اگر آن مفهوم در ويكي پديا وجود داشته باشد فورا بالا مي‌آيد اگر چه ممكن است آن مفهوم در محيط‌هاي ديگر هم به طور گسترده موجود باشد و اين مسئله لزوما به اين معنا نيست كه مصرف ويكي پديا بالا است. بلكه به اين خاطر است كه تمام اينها فرزندان كاليفرنيا هستند و يك ارتباط داخلي با هم دارند.

اين محقق و پژوهشگر اظهار داشت: اخيرا گوگل فيس بوك را خريداري كرده لذا بايد گفت كه تعامل شبكه‌اي بين برخي وب سايت‌ها وجود دارد و به نوعي شكلي از هاليوود در فضاي مجازي هم شكل گرفته است.

*امروز فضاي مجازي بجاي هاليوود به مركز توليد قدرت آمريكا تبديل شده است
عاملي افزود: يك زمان هاليوود مركز توليد قدرت آمريكا بود ولي امروز فضاي مجازي مركز توليد قدرت آمريكا است.

اين استاد دانشگاه همچنين بيان داشت: ما به عنوان نسلي كه در اقيانوس انقلاب زندگي كرده‌ايم نمي‌دانيم كه زندگي در اين اقيانوس چه ارزشي دارد و امام كاري را كه در انقلاب انجام داد در واقعه جهاني شدن معكوس بود.

وي ادامه داد: اساسا منطق قدرت، منطق تكثير است، يعني اگر امروز شما يك نوع لباس بر تن كرديد و فردا 50 نفر ديگر آن لباس را پوشيدند به همان ميزان شما داراي قدرت هستيد بر اين اساس بايد گفت كه قدرت يعني توانايي نفوذ در ديگران و كپي شدن نگاه و نگرش افراد در ميان اشخاص و جهان مجازي در واقع جهان تكثير است.

عاملي همچنين اظهار داشت: تكثير از همان ابتدا در جهان‌هاي متكثر قرار مي‌گيرد لذا مدرنيته استانداردهاي خود را وارد جهان كرده است و اين مسئله به طرق گوناگون انجام شده است.

*نبايد فضاي مجازي را براي حريف خالي كنيم
هر جا كه لازم باشد مدرنيته به صورت نرم حركت مي‌كند و بزرگترين خطاي جهان غرب هم اين بود كه حركت نرم خود را تبديل به حركت سخت كرد و اگر اين قدرت نرم تبديل به قدرت سخت نمي‌شد خطر آن براي مردم جهان آشكار نمي‌شد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به نظر يكي از متفكران غربي گفت: اين فرد در تعريف قدرت نرم مي‌گويد آن چيزي را كه تو مي‌خواهي بايد خواست مشتري شود و اين مسئله انتهاي قدرت نرم است.

ابن محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: از آنجايي كه وارد فضاي مجازي نمي‌شويم تا در آن فعاليت‌هاي اسلامي انجام دهيم زمينه براي حريف باز است و ما با برخورد دفاعي باعث مي‌شويم كه ميدان عمل براي حريف بيشتري باز شود.

عاملي گفت: ما بايد از اين فضا استفاده كنيم و فرهنگ و تاريخ خير ايران را در اين فضا باز توليد نماييم و توليدات اخير جمهوري اسلامي را نيز به جهانيان عرضه نماييم در اين راستا بايد گفت كه مي‌توان جامعه آرماني را در فضاي آرماني باز توليد نمود چرا كه اين فضا فضايي است كه مي‌توان در آن عمل را برنامه‌ريزي كرد.

وي ادامه داد: همانطور كه مي‌توان شر و بدي را برنامه ريزي نمود خير و عمل خوب را هم مي‌توان با برنامه پيشبرد بر اين اساس بايد گفت برنامه‌ريزي خير به اين معنا است كه سيستمي ايجاد كنيم كه افراد نتوانند كاري به جز كار خير انجام دهند به طور مثال در يك سيستم اگر 10 واسطه وجود داشته باشد در واقع زمينه 10 رشته وجود دارد. ولي زماني كه در سيستم عمل را تنظيم مي‌كنيم چنين اتفاقي نمي‌افتد.

عاملي گفت: همچنين در مسئله عدالت در مواجه با مشتري به اين صورت است كه افراد يك چهره را مي‌بييند و از آن خوششان مي‌آيد و يك چهره را مي‌بييند و از آن بدشان مي‌آيد. در اين راستا رفتار افراد با كسي كه از آن خوششان مي‌آيد نسبت به كسي كه از آن بدشان مي‌آيد متفاوت است و به همين دليل نيز بدن خسته مي‌شود و در انتهاي روز كاري نمي‌تواند پاسخگويي افراد باشد ولي در سيستم اتوماتيك مجازي، ماشين هرگز خسته نمي شود و پاسخگوي نسبتا عادل است. البته نقد منطق ماشين در جاي خود وجود دارد ولي ما فعلا بايد به ظرفيت‌ها بپردازيم.

*اوركات تنها يكي از شوخي‌هاي گوگل بود كه جمعيت عظيمي از نسل جوان ايران را به خود مشغول كرد
عاملي بيان داشت: جهان قدرت از فضاي مجازي نهايت استفاده را مي‌برد به طول مثال مي‌بينيم كه گوگل تا 150 متري زمين نزديك شده است و وقايع را مشاهده مي‌كند و گوگل يك ميليون سرور دارد و 20 هزار پرسنل پژوهشگر دارد و دائما اين عده بر روي نرم‌افزارهاي جديد كار مي‌كنند.

اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: اوركات يكي از شوخي‌هاي گوگل بود كه جمعيت عظيمي از نسل جوان ايران را به خود مشغول كرد، گوگل گفته بود كه افراد اوقات فراغت خود را در صورت تمايل مي‌توانند روي پروژه‌هايي كار كنند و اين مسئله خارج از چارچوب وظايف حرفه‌اي آنها بود، فلذا جمع كوچك در اوقات فراغت خود اوركات را برنامه ريزي كردند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه ما هم مي‌توانيم يك اوركات اسلامي ايجاد نماييم ادامه داد: ما بايد به اين سمت پيش برويم كه در صورت دست يابي به فضاي مجازي چه كارهاي بايد انجام دهيم كه اين فضا آلوده نشود.

*فيلترينگ را يك امر ضروري مي‌دانم ولي بايد بصورت حرفه اي صورت بگيرد
عاملي با بيان اينكه فليترينگ براي فضاي مجازي در حال حاضر امري ضروري است خاطرنشان كرد: ما نمي‌توانيم فرزندان خود را در معرض گناه قرار دهيم در اين راستا مسائلي كه جامعه را در معرض گناه قرار مي‌دهد بايد فليتر كرد، ولي فيلترينگ بايد بصورت حرفه اي صورت بگيرد تا فقط موارد شرارت آفرين را فيلتر كند نه مثلا منابع علمي و تخصص‌‌هاي مورد نياز جامعه و يا حتي سرگرمي هاي سالم اجتماعي.

وي ادامه داد: كسي كه مي‌خواهد از فليتر شكن استفاده كند مي‌تواند اين كار را انجام دهد ولي اين مسئله هم قواعد خواص خود را دارد و مي‌توان به آن فرد هم مسلط شد.

اين استاد دانشگاه گفت: هم اكنون رباط‌هاي ساخته‌اند كه وظيفه‌اشان تشخيص هويت است و متناسب با شخصيت افراد به آنها پاسخ مي‌دهند، در اين راستا بايد گفت صنعت رباتيك كه انسان را شبيه سازي مي‌كند بسيار پيشرفت كرده است.

عاملي با بيان اينكه دامنه علم رباتيك بسيار گسترده است افزود: اگر ما به اين حوزه ورود پيدا كنيم با توجه به هوش زيادي كه در جامعه ايراني وجود دارد مي‌توانيم به سمتي پيش رويم كه اين محيط را به محيطي سالمي تبديل نماييم.

وي با بيان اينكه نقدهايي به فليترينگ وجود دارد،‌اظهار داشت: يكي از نقد‌هاي كه به فليترينگ وجود دارد اين است كه نمي‌توان دقت لازم را در اين زمينه داشت به طور مثال هر كلمه‌اي كه واژه زن در آن وجود دارد فليتر مي‌شود و زماني كه يك پژوهشگر قصد مي‌كند پژوهشي در خصوص مسائل فيزيولوژيكي زنان انجام دهد به مشكل بر مي‌خورد در اين راستا بايد فليترينگ را به سمت تخصصي شدن پيش برد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه فيلترينگ جزئي نيست و فليترينگ در خصوص يك سري واژه‌ها صورت مي‌گيرد كه طي آن هر جا كه از آن واژه استفاده شده باشد فليتر مي‌شود در اين راستا اگر بتوان فليترينگ را جزئي‌تر نمود كه البته اين مسئله كار مشكلي هم هست بسيار مثمر ثمر‌تر خواهد بود.

عاملي با بيان اينكه به نظر من فليترينگ ناقص بهتر از عدم فيلترينگ است گفت: به هر حال ما نسبت به مردم مسئوليت اجتماعي داريم و فليترينگ هم در بسياري از نقاط دنيا وجود دارد و حتي در بسياري از نقاط دنيا جرائم و محكوميت هاي كه در خصوص فضاي مجازي وجود دارد از جرائم و محكوميت هاي موجود در جمهوري اسلامي بسيار بيشتري است.

*فيلترينگ در همه كشورهاي دنيا وجود دارد
وي ادامه داد: به طور مثال استفاده از تصاوير هرزنگار كودكان در تمام دنيا جرم تلقي مي‌شود.

اين استاد دانشگاه در خصوص جرم كلاهبرداري در فضاي مجازي اظهار داشت: در بلغارستان يك تا دو سال حبس و جريمه نقدي 6 هزار يورو‌اي براي اين مسئله در نظر گرفته شده و در كرواسي نيز 3 تا 5 سال و در قبرس نيز حداكثر 5 سال حبس، در ليتواني 3 سال، در اتريش 6 ماه، در مجارستان حداكثر تا 2 سال و در آمريكا حداكثر 5 سال حبس و در مواردي تا 10 سال حبس و در جمهوري اسلامي ايران يك تا 5 سال حبس به همراه جريمه نقدي 20 ميليون ريال تا 100 ميليون ريال براي اين مورد خاص در نظر گرفته شده است.

وي همچنين با اشاره به بحث كپي رايت و لزوم كاركردن در اين زمينه اظهار داشت: واقعا ما بايد به بحث كپي رايت مقيد شويم چرا كه تمام داده‌هاي ما در معرض تاراج قرار دارد چرا كه ما كپي رايت را محترم نمي‌دانيم و در اين راستا هر كسي مي‌تواند اسناد را به نام خود استفاده مي‌كند.

عاملي بيان داشت: شايد اگر قانون كپي رايت را بپذيريم باعث حفظ ميراث خود شويم اگر چه اين مسئله هزينه‌هاي نيز در بر دارد.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: مسئله كپي رايت يك مباني فقهي هم دارد و فقهاي ما بايد در خصوص آن اظهار نظر نمايند.

اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: قطعا امام (ره) هم نمي‌فرمود مطلبي را كه به نام يك مولف است، فرد ديگر مي تواند به نام خود چاپ نمايد. بلكه منظور ايشان اين است كه مزد گرفتن براي تاليف جايز نيست و پرداخت مزد براي حق تاليف هم جايز نيست و در انحصار قرار دادن تاليف هم جايز نيست.

وي افزود: كپي رايت به اين معنا است كه هزينه مطالب را پرداخت نماييد و سپس از آن استفاده كنيم و در واقع مطالب در انحصار صاحب اصلي آن قرار خواهد داشت.

عاملي در ادامه با اشاره به اينكه فرزندان كاليفرنيا در واقع 10 سايت اول دنيا هستند به بيان اسامي آنها پرداخت و گفت: اين سايت‌ها شامل گوگل، ياهو، ام اس ان، فيس بوك، ويكي پديا و چند سايت ديگر است كه همه آنها در كاليفرنيا فعاليت دارند و ادامه قدرت كاخ سفيد محسوب مي‌شوند كه اتفاقا لينك اين سايت‌ها در سايت كاخ سفيد وجود دارد.

اين استاد دانشگاه همچنين به بيان جرم هرزه‌نگاري در كشورهاي مختلف دنيا پرداخت و اظهار داشت: هرزه‌نگاري به اين معنا است يعني اگر كسي تصاوير مستهجن در فضاي مجازي توليد كند مشمول مجازات‌هايي مي‌شود كه اين مجازات در آمريكا 5 تا 10 سال در فرانسه جريمه نقدي تا 45 هزار يورو و حبس تا 3 سال، ارمنستان 400 تا 800 هزار يورو و بازداشت از 2 ماه و حبس تا 3 سال، روماني حبس از 3 تا 12 سال، كرواسي حبس تا 3 سال، ليتواني حبس تا 2 سال، عربستان جريمه نقدي تا 6 ميليون ريال و حبس تا 5 سال، آفريقاي جنوبي حبس تا 5 سال، جمهوري اسلامي ايران جريمه نقدي 500 هزار تومان تا 4 ميليون تومان و حبس از 91 روز تا 2 سال را براي اين موضوع قرار داده است.

وي با تاكيد بر اينكه حساسيت‌ها در خصوص فضاي مجازي در تمام دنيا وجود دارد ادامه داد: به نظر مي‌آيد در بسياري از كشورها اين موارد اعمال نمي‌شود به طور مثال هم اكنون در بسياري از كشورهاي اسلامي فيلترينگ اعمال نمي‌شود و يكسري كشورهاي فليترينگ خود را به سمت جهات ديگر پيش مي‌برند، به طور مثال در چين كلمه مطالعات ديني فليتر شده است و اگر بخواهيم در چين دين را بررسي كنيم به مشكل بر خواهيم خورد.

عاملي گفت: هيچ جا وجود ندارد كه از فيلترينگ مستثني باشد ولي اولويت‌ها و موضوعات فليترينگ در نقاط مختلف متفاوت است.

* بايد يك فضاي متعالي و الهي را در عرصه مجازي ايجاد نمود و به انتخاب برتر و كيفيت توجه محوري داشت
اين محقق و پژوهشگر با اشاره به اينكه جهان كنوني جهان كيفيت است اظهار داشت: در فضاي مجازي و اينترنت به دليل ماهيت غير مركزي بودن يك بار كه مطلبي توليد مي‌شود خود به خود تكثير رخ مي‌دهد و اگر كسي فكرش اين باشد كه مطالب متنوع تري را وارد اين فضا كند به طور مثال نهضت وبلاگي منجر به اين شود كه وبلاگ‌هاي متعدد در موضوعات مختلف به وجود بيايد بسيار خوب است، ولي اينكه بخواهيم در اين خصوص از منطق جهان آنالوگ استفاده كنيم درست نيست و يك مطلب زماني كه يك بار وارد فضاي وب شد نياز دوباره انتشار آن احساس نمي‌شود.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: با توسعه و گسترش قدرت انتخاب، انتخاب برتر برنده خواهد شد، ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه با توسعه انتخاب مواجه شده‌ايم يعني جواني كه تا ديروز انتخابش اين بود كه در كوچه فوتبال بازي كند امروز در فضاي مجازي يك توسعه انتخاب انفجاري پيدا كرده است.

وي افزود: به هر حال بايد يك محيط و فضاي متعالي و الهي را در عرصه مجازي ايجاد نمود تا فرد بتواند به آن مراجعه كند، در اين محيط اگر بتوانيم از هنر ايراني و اسلامي استفاده نماييم بسيار موثر خواهد بود، ولي در تمام سايت‌ها ما از الگوهاي غربي استفاده مي‌شود.

عاملي گفت: قدرت غرب كاري كرده است كه حتي كسي كه قصد مي‌كند ارزش ديني را بيان نمايد وارد فضاي غربي مي‌شود و در زمين غربي‌ها ابراز وجود مي‌كند.

اين استاده دانشگاه بيان داشت: بعد از انقلاب ساختمان‌هاي زيادي در كشور ايجاد شد و تمام وزارتخانه‌هاي ما ساختمان خود را عوض نمودند و مدارس زيادي هم در كشور ايجاد كرديم و ايستگاه‌هاي قطار درست كرديم كه اينها در واقع بناهاي جمهوري اسلامي ايران بود در اين راستا مي‌توانستيم اين بنا‌ها را به عنوان ميراث معماري ايراني اسلامي ايجاد كنيم كه اين مسئله تغيير زيادي در فضاي زندگي مردم ايجاد مي‌كرد.

وي ادامه داد: ما بايد اين مسئله را حتي در تقسيم بندي مكان‌ها نيز رعايت مي كرديم به طول مثال در تقسيم بندي برخي مكان‌ها ما از كلمه سرا استفاده كرديم و الفاظي مانند سراي كودك يا سراي كتاب را ايجاد نموديم.

عاملي افزود: اگر كسي بخواهد با ذوق ادبي از فارسي ايراني ما استفاده كند و از آن بهره ببرد، مي‌تواند اين اتفاق را به خوبي محقق كند.

اين استاد دانشگاه در خصوص اقداماتي كه بايد در مورد فضاي مجازي در كشور انجام شود اظهار داشت: به اعتقاد من اولين اقدام در سطح ملي تشكيل دولت الكترونيك است و زمامدار محوري ملي كشور به لحاظ فضاي مجازي دولت است و ديگران زير مجموعه دولت محسوب مي‌شوند.

اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: سايت اول كشور متعلق به رئيس جمهور است و بعد از آن وزارتخانه‌ها به عنوان زير مجموعه آن فعاليت مي‌كنند و سپس بقيه دولت نيز به زير مجموعه آن اضافه مي‌شود كه اين مسئله بايد به صورت جدي انجام شود.

عاملي گفت: در حال حاضر وزارتخانه‌هاي ما جزاير جدا افتاده‌‌اي هستند و جزايري نيستند كه در فضاي مجازي مانند فضاي واقعي زير مجموعه دولت محسوب شوند كه اين عدم تمركز مسائل بسيار جدي را براي بهره برداري شهروندان ايراني به وجود مي‌آورد.

وي با اشاره به بحث انتقال پايتخت گفت: به نظر من با تشكيل دولت الكترونيك بحث انتقال پايتخت مي‌تواند منتفي شود چرا كه بسياري از خدمات در قالب فضاي وب به افراد عرضه مي‌شود و كار سيستمي و سپردن امور به سامانه‌ها باعث مي‌شود كه كار دولت كم شود و نياز به حضور در پايتخت براي كارگزاران استان ها، شهرستان ها، شهر‌ها و روستاها به صفر برسد.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: به اعتقاد من ايران نيازمند ساختن‌هاي اوليه است و ما هنوز زير ساخت‌هايي را در كشور نياز داريم كه بايد هزينه‌‌ها را به آن سمت ببريم و به جاي بحث‌هايي مانند بحث انتقال پايتخت مي‌توان به سمت دولت الكترونيك پيش رفت.

*كلان‌شهرهاي ايران بايد در اولويت اول شهرهاي مجازي قرار گيرند
عاملي با بيان اينكه كلان‌شهرهاي ايران بايد در اولويت اول شهرهاي مجازي قرار گيرند ادامه داد: كلانشهرها موضوع كار حجيم تري هستند و از آن طرف هم موضوع تخريب صوتي و تنفسي قرار دارند.

اين محقق و پژوهشگر افزود: به طور مثال براي شهر مجازي تهران هزار و 700 خدمات پيش بيني شده است كه اگر اين خدمات اجرا شود پيش بيني مي‌شود 7 ميليون سفر بين شهري در شهر تهران كاهش پيدا كند.

وي خاطرنشان كرد: اگر يك شهر كودك داشته باشيم كه همه اطلاعات مورد نياز كودكان در آن وجود داشته باشد افراد مي‌توانند به آن مراجعه كنند و از ديدگاه هاي مختلف اسلامي ايراني و روانشناسي بهره ببرند.

عاملي گفت: اگر ما يك انتخاب برتر در كشور ايجاد كنيم جوان و كاربر و شهروند ايراني در همه انتخاب‌ها ما را انتخاب مي‌كند چرا كه در حال حاضر يكي از مسائل اصلي در خانواده ايراني مسئله سلامت خانواده است و همچنين آموزش اولويت بعدي خانواده ايراني محسوب مي‌شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: يك ايراني حاضر است از نان شب خود بزند ولي براي تحصيل فرزند خود هزينه كند همچنين تمام ايراني‌ها به سلامت توجه ويژه‌اي دارند لذا مي‌بينيم كه بسياري از مسائل مربوط به غذاي سالم در ايران خيلي زود مورد توجه قرار مي‌گيرد.

اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: در آمريكا 68 قوم وجود دارد كه در ميان اين 68 قوم ايراني‌ها به لحاظ متوسط تحصيلات رتبه اول را دارند و اين امري نيست كه ما آن را بخواهيم به خاطر روحيات ملي گرايي مطرح كنيم بلكه اين مسئله يك واقعيت است كه نشان از ذكاوت، هوش و توان ايراني دارد.

عاملي گفت: بايد با ايجاد دولت الكترونيك لايه‌هايي ايجاد كنيم كه من نام هر يك از اين لايحه‌ها را يك شهر مي‌گذارم به طور مثال لايه كتاب در واقع همان شهر كتاب است و لايه كهنسالان در واقع شهر كهنسالان است.

اين استاد دانشگاه نگاه سن‌گرايي را مورد نقد قرار داد و گفت: سن گرايي برخواسته از يك نگاه اسلامي نيست ادامه داد و ما نمي‌توانيم ميان يك كودك و يك فرد كهنسال فرق بگذاريم و طبق نگاه اسلامي هم يك پيرمرد و هم يك كودك از حقوقي برخوردار است در اين راستا بايد در فضاي مجازي هم فكر تمام افراد و گروه سني را مورد توجه قرار دهيم و با مثلا جوان گرايي از پير گرايي و يا كودك گرايي غافل نشويم.

وي افزود: فضاي مجازي قابليتي دارد كه مي‌تواند حتي كاربراني را كه دچار آسيب‌هاي جسمي هستند و يا روشندلان و يا كم شنوايان را مورد توجه خاص قرار دهد و قابليت‌هاي ويژه براي آنها ايجاد كند.

اين محقق‌گر و پژوهشگر تاكيد كرد: حوزه خدمات مجازي مي‌تواند خدمات را به دست ضعيف ترين اقشار جامعه برساند و در اين راستا بايد توجه ويژه اي به اين مقوله صورت گيرد.

عاملي با بيان اينكه ساختمان سازي بايد براي محل زندگي افراد شكل بگيرد افزود: نيازهاي ضروري مردم بايد در ساختمان‌ها انجام شود و كار اداري نبايد در ساختمان‌ها انجام شود، در اين راستا بايد خدمات را به سمت فضاي مجازي حركت داد و اگر به اين اتفاق با رويكرد ديني ديده شود بسيار موفق عمل خواهيم كرد.

اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: زماني كه به فلسفه و نگاه بلند مدت دين نگاه مي كنيم مي بينيم مسئله اصلي دين:1) توسعه سلامت اجتماعي، 2) تعالي ارزش‌هاي انساني الهي و3) كاهش درد است. اگر دغدغه ديني داريم بايد ببينيم آيا فعاليت هاي ما در اين مسير هست يا خير.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول