حضورمان در فضای مجازی مانند یک لشکر پراکنده است

‌مدير مسئول روزنامه جام‌جم گفت: ‌حضور ما در رسانه‌هاي فضاي مجازي به دليل نداشتن سازماندهي و هماهنگي با يكديگر، بيشتر مانند يك لشكر پراكنده است كه نمي‌تواند مؤثر باشد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» بيژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص رسانه‌هاي فضاي مجازي و وضعيت كشورمان در اين حوزه اظهار داشت: ما در فضاي مجازي عقب هستيم، فضاي مجازي فضايي است كه هنوز قدر، ارزش و قدرت آن براي ما مشخص نشده است.

وي افزود: ما ‌در فضاي مجازي در مقايسه با مطبوعات عقب‌تر هستيم چرا كه فعالان ما در اين فضا انگيزه‌هايشان كمتر است و از سوي ديگر ما سازماندهي لازم را در اين فضا‌ نداريم، يعني حضور ما در فضاي مجازي بيشتر مانند يك لشكر پراكنده است كه نمي‌تواند مؤثر باشد.

مدير‌مسئول روزنامه جام‌جم تصريح كرد: زماني حضور اين لشكر مي‌تواند جواب بدهد كه همه حاضران در اين فضا يك جاهايي با هم همپوشاني داشته باشند و يك جاهايي نيز به صورت انفرادي به وظايف مشخص خود عمل كنند؛ جاهايي كه قرار است همپوشاني داشته باشند، بايد با هم به صورت متحد عمل كنند و همديگر را بشناسند و پاس‌كاري خبري با هم داشته باشند.

مقدم متذكر شد: شبكه توليد مجازي يك شبكه فردي نيست، يك شبكه جمعي است؛ فرد نمي‌تواند در اين شبكه‌‌ به صورت انفرادي، عملكرد موفقي داشته باشد‌ به‌طور مثال وبلاگي كه 10 يا 100 مخاطب دارد يا حتي اگر 1000 مخاطب نيز داشته باشد، نمي‌تواند چندان بدرد‌خور و تاثير‌گزار باشد‌ اما اگر همين وبلاگ در يك شبكه بزرگتري قرار گرفت، در آنجا تبديل به يك پديده رسانه‌اي موثر مي‌شود كه البته اين اتفاق در فضاي مجازي ما هنوز نيفتاده است.

وي با بيان اين نكته كه دشمنان ما توانسته‌اند از فضاي مجازي نهايت استفاده را داشته باشند، گفت: دشمنان ما از اين جهت از ما جلوتر هستند، آنها توانسته‌اند شبكه‌هاي اجتماعي را ايجاد كنند، اين شبكه‌ها كه ظاهر آنها بي‌طرف است، ذات آنها لائيك است و اگر مقداري به داخل آنها نفوذ ‌كنيم، درونشان انحراف است؛ اين شبكه‌هاي اجتماعي فضاي مجازي را كاناليزه مي‌كنند و ‌در طول سال مخاطبان خود را به‌صورت كامل تغذيه‌‌ فكري و اطلاعاتي مي‌كنند و اخبار و اطلاعات را به‌صورت كاناليزه شده در اختيار آنها قرار مي‌دهند.

مدير‌مسئول روزنامه جام‌جم ادامه داد: اين شبكه‌هاي اجتماعي براي مخاطبان خود مشخص مي‌كنند كه چه عكسي را نگاه كنند، چه اخباري را بخوانند و حتي فيلم‌هاي كوتاه به‌صورت گزينش شده براي مخاطبان خود مي‌فرستند و فكر مخاطب خود را شكل مي‌دهند، به‌طور مثال فردي كه به مدت 2 سال عضو اين شبكه‌ها باشد و خوراك خود را از آنها دريافت كند، بدون اينكه متوجه باشد، فكر و جهت افكار و تمايلات او توسط اين شبكه‌ها شكل مي‌گيرد.

نيرو‌هاي انقلابي در فضاي مجازي كم‌كار هستند
مقدم نيروهاي انقلابي كه در حوزه رسانه‌‌هاي فضاي مجازي فعال هستند را كم‌كار دانست و گفت: ما از لحاظ حضور فعال در فضاي مجازي تنبل هستيم، نيروهاي طرفدار انقلاب و نظام در فضاي مجازي در مقابل نيروهاي ضد‌انقلاب به‌خوبي و به‌درستي عمل نكرده‌اند، نيروهاي انقلابي در اين فضا به اشكال مختلف حضور دارند اما پراكنده‌اند و نمي‌توانند موثر عمل كنند و به علت عدم شناخت از يكديگر به هم اعتماد ‌ندارند و اين عوامل باعث مي‌شود كه توليد فكر مشترك نيز نداشته باشيم؛ اگر اين نيروها در فضاي مجازي ساماندهي شوند، حتما مي‌توانند اين فضا را به دست بگيرند اما ما نتوانسته‌ايم از اين ظرفيت‌ها استفاده كنيم.

در فضاي مجازي، پراكندگي و بي‌برنامگي را داريم
مقدم فضاي مجازي را براي فعاليت رسانه‌اي بازتر و مهيا‌تر دانست و اظهار داشت: هر مطلبي را بنده نمي‌توانم در روزنامه خود منعكس كنم‌ اما اين امكان در فضاي مجازي براي من فراهم‌ است.

مديرمسئول روزنامه جام‌جم در خاتمه يادآور شد: در مجموع شرايط ما در فضاي مجازي در مقايسه با مطبوعات شرايط خوب و مناسبي نيست؛ در فضاي مجازي، پراكندگي، بي‌هدفي و بي‌برنامگي را شاهديم در حالي كه رسانه‌هاي مكتوب ما سازماندهي مشخص دارند و نيروها با آرايش و هدف مشخص و با شناسنامه و چارچوب تعريف شده فعاليت مي‌كنند كه بايد اين اتفاق در فضاي مجازي نيز روي دهد.
انتهای پیام/.

  • یکی از هماهنگی و هدر رفت ما در فضای مجازی نبود در آمد است حال که دولت میتواند با کمک همین سایت ها ارتباط جمعی بیاد و سایتهای اصلی خودشون تبلیغ کنند . من نوشته به زبان ساده بیان کردم خوب دیده میشود هزینه های هنگفتی از سوی فعلا سیاسی در خارج از کشور به عده ای عدید از وبلاگ نویسان سیاسی برای توسعه قعالیت های انها داده میشو د . این در حالی است که حتی وبلاگ نویس ها و سایت های خبری معتبر هیچ گونه پشتیبانی مالی از طرف دولت نمیشوند .
    این مبحث یک مقاله عمده میخواهد و با نوشتن این پیام کوچک بنده کار ساز نیست .

    • خواب دیدی خیر باشه جناب مقدم! بیدار شو باباجان این حرف ها مال یکی دوسال پیش بود حالا شما داری میزنی الان اگه یه گشت توی وبلاگستان و شبکه های اجتماعی و حتی توی سطح عمومی اینترنت ما بزنی حرفت رو پس میگری!شما هم برای ما شدی کارشناس فضای مجازی ؟ همه اتحاد رو توی بچه حزب اللهی ها ی اهل نت دیدن با تمام اختلافاتی که بین خودشان دارند البته! اتفاقا دشمن هم این رافهمیده و مدام گزارش شکست و تغییر زمین می دند. خلاصه اش کنم جناب مقدم عقبی برادر خیلی عقب ! همین سایت وبلاگ نیوز درمار از روزگارشان درآورده استآنوقت روزنامه تو چه کرد در ایام فتنه یا حتی همین حالا هان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول