مدل حمایت از شبکه‌های اجتماعی تدوین می‌شود

سومین نشست تخصصی شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها در مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، محمدصادق افراسیابی – مشاور مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال – در ابتدای نشست با بیان اهمیت شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در جذب جوانان گفت: شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با ارضای همزمان نیازهای عقلی، منطقی و عاطفی جوانان و نوجوانان، گروه‌های سنی مذکور را به سمت خود جذب کرده و موسسان جوامع مجازی از این فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مد نظر خود در قالب نرم و پنهان نهایت استفاده را می‌برند.

وی با تاکید بر ضرورت دستیابی به مدل حمایت نهادهای فرهنگی از شبکه‌های اجتماعی بومی تصریح کرد: در پشت پرده ایجاد شبکه‌های اجتماعی توسط غربی‌ها در تمامی نقاط دنیا اهدافی وجود دارد که برخی از این اهداف در تارنمای گفت‌ و شنود با جهان وزارت خارجه آمریکا به طور آشکار بیان شده است و از آن جمله می‌توان به مساله‌ای تحت عنوان بسیج توده ها در راستای برهم زدن نظم و ثبات ملی و ایجاد زمینه‌های آشوب برای تغییر دولت‌های مخالف سیاست‌های آمریکا و صهیونیزم در جهان اشاره کرد.

افراسیابی افزود: اگرچه غرب قصد داشت از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به‌عنوان سلاحی برای دامن زدن به آشوب‌های بعد از انتخابات سال گذشته استفاده کند اما هوشیاری عموم مردم، دولت آمریکا را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. بنابراین اکنون وظیفه نهادهای فرهنگی است که با حمایت از تشکیل شبکه‌های اجتماعی بومی زمینه‌های گسترش عدالتخواهی در جهان و نشان دادن چهره واقعی دولت آمریکا و صهیونیزم را فراهم کنند.

لطف‌الله سیاه کلی – معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما – نیز به عنوان میهمان ویژه نشست سخنان خود را با بیان فرصت‌ها و تهدیدهای خاص شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد و گفت: فراهم نبودن زیرساخت مخابراتی مناسب در کشور، ضعف درباره ارائه خدمات میزبانی برای تارنماهای بومی از سوی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و در نهایت استفاده مردم از میزبانی کشورهای غربی، اعتماد مردم به فضاهای اینترنتی ناامن غربی که به عنوان کانال‌هایی برای سازمان‌های غربی فعالیت می‌کنند و مشخص نبودن جایگاه آموزش برای حضور فعال نیروهای خودی در فضای سایبر مهم‌ترین تهدیدهای شبکه های اجتماعی در ایران محسوب می‌شوند.

وی افزود: مهم‌ترین معضلی که در حوزه رسانه‌های دیجیتال و به تبع شبکه‌های اجتماعی با آن روبه‌رو هستیم، فقدان قانونی جامع برای رسانه‌های دیجیتال است که باعث ایجاد بی‌نظمی در فرآیندهای حمایتی و نظارتی دستگاه‌ها شده است.

معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما در ادامه بر ضرورت توجه کلیه ارگان‌های ارتباطاتی، فرهنگی و آموزشی به وظایف خود برای احیای جایگاه شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان پدیده‌ای برای گسترش فرهنگ اسلام و مبارزه با استکبار جهانی اشاره و خاطر نشان کرد: باوجود تمامی مشکلاتی که بیان شد، امروز اولین وظیفه دستگاه‌های فرهنگی این است که با تمامی امکانات خود از تولید محتوای بومی و اسلامی حمایت کرده و در گام دوم برای معرفی محصولات مفید و به عبارت دیگر برندسازی با هدف جذب حداکثری مخاطب اقدام کنند.

موسی‌وند – نماینده معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفان – نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با راهبردهای فرهنگی نظام در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: مهم‌ترین کارکرد چنین نشست‌هایی انسجام‌بخشی دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوا در حوزه راهبردها و فعالیت‌هاست که بر همین اساس پیشنهاد می‌شود شورای فرهنگ عمومی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته‌ای را برای تنظیم راهبردی واحد در حوزه شبکه‌های اجتماعی تشکیل دهند.

وی در ادامه از راه‌اندازی شبکه اجتماعی «بسیجیان» بر اساس تحلیل سازمان بسیج مستضعفان از شبکه‌های اجتماعی فعلی خبر داد و گفت: نیروی مقاومت بسیج در نظر دارد 250 هزار نفر از بسیجیان فعال در حوزه سایبر را آموزش دهد تا بتوانند به عنوان افسران جنگ نرم وظیفه خود را در ارتباط با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.

سرلشکر مینو اصلانی – رئیس بسیج جامعه زنان کشور – سخنان خود را با ارائه گزارشی از فعالیت‌های بسیج جامعه زنان در ارتباط با رسانه‌های دیجیتال شروع کرد و گفت: تشکیل شبکه اجتماعی دختران ایران زمین، برگزاری جشنواره رسانه‌ای پیام ریحانه و تدوین طرح راهبردهای رسانه‌ای بسیج جامعه زنان در فضای سایبر از جمله فعالیت‌های بسیج جامعه زنان در ارتباط با رسانه‌های دیجیتال است.

وی فضای کنونی شبکه‌های اجتماعی را ناامن ارزیابی و خاطر نشان کرد: در حالی که امروزه اکثر شبکه‌های اجتماعی شناخته شده در سطح جهان وابسته به بنگاه‌های اقتصادی غربی هستند، حضور پراکنده و غیرهدفمند جوانان در اینگونه شبکه های اجتماعی تنها به تحقق اهداف تجاری و سیاسی صهیونیست منجر خواهد شد.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور حمایت از تعدد سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با اهداف نظام را از جمله مهم ترین راهکارهای گسترش فرهنگی بومی و اسلامی در جهان خواند و تصریح کرد: تشکیل گروه انبوهی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بستری مناسب برای تولید محتوا و تحقق فرآیند معرفی و برندینگ فراهم کند.

مهدی صرامی – معاون مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – به عنوان آخرین سخنران این نشست به جمع‌بندی مباحث مطروحه پرداخت و تاکید کرد: ایجاد زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید مهم‌ترین دغدغه دستگاه‌های فرهنگی برای گسترش شبکه‌های اجتماعی بومی باشد که متولی بخش سخت‌افزاری قطعا وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است، در حوزه نرم‌افزاری نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی حمایت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی است و در حوزه تولید محتوا سازمان‌های مختلفی وظایفی برعهده دارند که اکثر آن‌ها در این نشست حضور داشتند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب فراهم شود، ایران و کشورهای اسلامی همسو با اتکا بر جمعیت جوان و منابع انسانی خود می‌توانند با تولید محتوای قوی و مفید، مقابله موثری در برابر کشورهای غربی انجام دهند و در نهایت با استفاده از آموزه‌های اسلام جایگاه خود در مدیریت فرهنگی جهان بازیابی کنند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول