پرشین بلاگ؛ به شرط چاقو؟!

خبر فروش سرویس دهنده وبلاگ «پرشین بلاگ» و حاشیه‌های پیرامونی آن و تغییر نام ناگهانی شرکت “آریا گستر” به عنوان مسئول فعالیت‌های این سرویس دهنده، حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری را در محافل حقیقی و مجازی وبلاگ‌نویسان ایجاد کرده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» پس از اعلام مهدی بوترابی، مدیر سابق پرشین بلاگ و هم‌چنین مدیرعامل شرکت آریا گستر، برای فروش این سرویس دهنده، سئوالات و نگرانی‌های زیادی پیرامون این موضوع مطرح شد که بوترابی در گفت‌وگو با فاوانیوز، رسانه رسمی این شرکت به تعدادی از این سئوالات پاسخ داد.

بوترابی دلیل این واگذاری را به فاوانیوز این‌طور بیان می‌کند: چون تصور می کنیم زمان آن رسیده است تا پرشین بلاگ مسیر جدیدتر و روزآمدتری را با توان و فرصت های متفاوت تجربه کند  و چون به امروز بودن امروز توجه داریم؛ هر چند به فردا نیز فکر می کنیم و چون این روش را مسئولانه تر از روش های دیگر واگذاری می دانیم.

فروش پرشین بلاگ؛ یک اتفاق بد!
برخی از صاحب‌نظران در این حوزه، فروش نخستین سرویس دهنده وبلاگ فارسی را یک اتفاق بد تفسیر کردند و این تصمیم مدیر پرشین بلاگ را بی تأثیر از اتفاقات 2 سال گذشته آن ندانستند.

دکتر حمید ضیایی‌پرور، در روزنامه همشهری در این‌باره می‌نویسد:

میلیون‌ها وبلاگ ثبت شده در این وبلاگ سرویس متعلق به میلیون‌ها ایرانی دلسوزی است که هر روز با نوشتن و منتشر کردن دیدگاه ها، دانسته ها، یافته های علمی و نظرات خود در این وبلاگ‌‎ها، به تعامل با شهروندان یا بهتر بگوییم شبکه‌وندان ایرانی پرداخته اند. در واقع ارزش پرشین بلاگ یا هر سرویس مشابهی نه به نرم افزارها یا سیستم هاستینگ آن که به تعداد و کیفیت وبلاگهایی است که در درون آن وجود دارد… امید است تغییر و تحول جدید در مدیریت و مالکیت پرشین بلاگ، ضربه ای به حیثیت و اعتبار و تداوم فعالیت این سرویس دهنده وبلاگی محبوب ایرانی وارد نکند.

باشگاه هواداران پرشین بلاگ هم چند روز پس از انتشار این خبر، ضمن دعوت از مخاطبان خود برای نوشتن پیرامون این موضوع، از آن‌ها می‌خواهد درخواستی را به صورت الکترونیک امضا کنند تا مدیریت این سرویس دهنده به وبلاگ‌نویسان واگذار شود. درخواستی که با وجود گذشت بیش از 10 روز ایجاد آن، تنها توسط 57 نفر از صدها هزار وبلاگ‌نویس پرشین بلاگ امضا شده است.

مشکوک است، کمی!
از طرف دیگر، عده‌ای دیگر این تغییر مالکیت را به استناد برخی از اتفاقات، مشکوک دانستند. محمدجواد عبدی در وبلاگ خود پیرامون این موضوع می‌نویسد:

با توجه به گفته های مهدی بوترابی مدیر این وب سایت مبنی بر اینکه زمان آن رسیده است تا پرشین بلاگ مسیر جدیدتر و روزآمدتری را با توان و فرصت های متفاوت تجربه کند، باید عملا این سیستم را فروخته شده اعلام کنیم! اما این سوال اینجا مطرح می شود که آیا باز این جریان مثال جریان تغییر مدیریت پرشینی هاست و یا اساسا” مدیریت و اختیار داران سایت تغییر می کنند و در این صورت چه گروهی بر سر هزاران کاربر این سایت مدیریت خواهد نمود؟!

پایگاه خبری-تحلیلی مشرق نیوز هم تغییر ناگهانی نام شرکت «آریاگستر» به شرکت «آریا موج ایده پرداز» دست‌مایه تحلیل خود قرار می‌دهد و با مراجعه به روزنامه رسمی این شرکت می‌نویسد:

اکثر اعضاي هيئت مديره اين شرکت [آریا موج ایده پرداز]، از مسؤولان فعلي پرشين بلاگ هستند و اين در حالي است که نامي از “مهدي بوترابي” مديرعامل شرکت آرياگستر در ميان آنان به چشم نمي خورد. در بند مربوط به نام مديران شرکت نيز اسامي بهنام ملاآقائي و فرزانه سادات صدرنيا به عنوان بازرسان و روح اله هاشمي طاهري، آيدين مصطفي‌زاده، محمدرضا شمشيرگر، راد دانش، انسيه پولادزاده و محمد آرين به عنوان اعضاي هيئت مديره درج شده و اين در حالي است که انسيه پولادزاده، مديرعامل آرياموج ايده پرداز در جشن يلداي سال 87 پرشين بلاگ، به جاي بوترابي، مديريت بزرگترين سرويس دهنده وبلاگ فارسي را برعهده گرفت.

با این تفاسیر خبرنگار مشرق عدم احراز مسئولیت مهدی بوترابی را در شرکت جدیدی که پرشین بلاگ تحت عنوان آن فعالیت می کند، مورد سئوال قرار داده است.

در همین راستا، شهاب واجدی، نویسنده وبلاگ «عکاس مسلمان» همین موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کند و در بخشی از تحلیل خود می‌نویسد:

واقعاً مشخص نیست  مهدی بوترابی که نه به‌عنوان مدیرعامل، نه عضو هیئت مدیره و نه بازرس، نقشی در مالکیت پرشین بلاگ نداره و مدیریت اون رو دو سال پیش به پولادزاده واگذار کرده، چطوری قصد داره به عنوان مالک پرشین بلاگ، این سرویس دهنده وبلاگ فارسی با شمار زیادی کاربر رو بفروشه؟!

با این همه، مهدی بوترابی، در گفت‌وگو با خبرنگار فاوانیوز، در پاسخ به این سئوال که «آیا این واگذاری یک اقدام سیاسی محسوب می‌شود» می‌گوید:

در شرایط فعلی شاید اقدامات اقتصادی و اجتماعی نیز معنای سیاسی پیدا کنند ولی در واقع اقدامی اقتصادی و در چارچوب اهداف تجاری است. البته برای ما مهم است که خریدار توانایی فعالیت در شرایط امروز کشور را دارا باشد و این ملاحظات را در تصمیم گیری خویش مد نظر خواهیم داشت.

شما هم برای اعلام نظر خود پیرامون این موضوع، می‌توانید علاوه بر شرکت در نظرسنجی شماره4 وبلاگ‌نیوز، نظر خود را از طریق فرم کناری همین صفحه اعلام کنید.
انتهای پیام/.

[poll id=”5″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول