16 نکته ناگفته مالی از «فیس بوک»

قبل از پیدایش فیس‌بوک مردم مجبور بودند برای مطلع شدن از اوضاع و احوال دوستان قدیمیشان متوسل به روشهای کارآگاهی شوند‌، خبر گرفتن از یک دوست بسیار سخت و دشوار می نمود.

اما اکنون پیش بینی می شود تا سال 2020، فیس بوک کره زمین را بطور کامل در بر خواهد گرفت تا دیگر مردم مجبور نباشند برای مطلع شدن از اوضاع دوستان یا احتمالا دشمنانشان! دست به اقدامات کارآگاهی بزنند.

در این گزارش قصد داریم به حقایقی در باره کسب و کارهای جدید که از طریق فیس‌بوک ایجاد شده بپردازیم.

1) فیس‌بوک توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام مارک زوکربورگ و هم اطاقی هایش در فوریه 2004 راه‌اندازی شد که البته تا اواخر 2006 درآمدزا نبود .

2) این وب‌سایت از همان ابتدا فیس‌بوک نام گذاری شد و سایتی بود برای ارتباط دانشجویان هاروارد با یکدیگر. طی یک ماه بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد در فیس بوک دارای شناسه و پروفایل بودند.

3) در تابستان 2004، از شرکای فیس‌بوک، پیتر ثایل از سامانه نقل و انتقالات وجوه اینترنتی، در اولین دور سرمایه گذاری برای فیس بوک 500000دلار در آن سرمایه گذاری کرد.

4) در کمتر از یک سال مبلغ 7/12میلیون دلار دیگر از سوی یک گروه مشارکت مالی سرمایه‌گذاری شد. در طول 5 سال یک شرکت اینترنتی آلمانی، یک میلیاردر هنگ کنگی، شرکت سیلیکن ولی و یک موسسه سرمایه گذاری از روسیه، همگی سرمایه‌گذاری کردند تا فیس‌بوک به سمت درآمدزایی پیش رود.

5) در سال 2006 مایکروسافت 240میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد تا تنها تامین کننده تبلیغاتهای اصلی فیس‌بوک شود. البته از ژانویه 2010 فیس‌بوک شروع به کم کردن تبلیغات مایکروسافت نموده تا به تبلیغات اجتماعی متقابل که بیشتر مورد علاقه کاربران است بپردازد.

6) طبق آمار در ژانویه 2010، 500میلیون نفر از فیس‌بوک استفاده می‌کرده‌اند. این در حالی است که جمعیت کل ساکنین قاره اروپا 500میلیون نفر است.

7) در بهار 2010 اعلام شد که فیس‌بوک با پشت سر گذاشتن گوگل بیشترین تعداد بازدیدکننده را داشته است.

8 ) درآمد فیس‌بوک از آگهی‌ها، برنامه‌های کاربردی و اعتبارات سرچشمه می‌گیرد. اعتبارات(credits) واحد پول آن لاینی هستند که مختص کاربران فیس‌بوک است. اعضا می‌توانند با یک دلار 10 credits خریداری کنند، سپس با این پول مجازی می‌توانند کالاهای آن لاین بخرند یا از بازی ها استفاده کنند.

9) بازی‌های فیس‌بوک کسب و کار بزرگی شده است. Zynga کمپانی سازنده دو بازی محبوب فیس بوک، Farmville و Mafia wars به تازگی از سوی یک کمپانی ژاپنی 150 میلیون دلار سرمایه گذاری دریافت کرد. این دو بازی محبوب به ترتیب 83 و 25 میلیون کاربر دارند.

در پاسخ به موفقیت Zynga ،‌DISNEY اقدام به خرید رقیب Zynga یعنی Playdom با مبلغ 760 میلیون دلار کرده است.

10) در سال 2009 اعلام شد که فیس بوک‌، چیزی حدود 700میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

11) آگهی‌های هوشمند‌، مشتریان بالقوه خود را از طریق کلید واژه ها، سن، موقعیت و صفحات دوستان دیگر شناسایی و هدف قرار می دهند. به طور مثال برای کسی که در صفحه اش اعلام کرده که به زودی ازدواج می کند، آگهی هایی در باره تناسب اندام و لاغری فرستاده می شود.

12) در جولای 2010 فیس بوک و آمازون با همکاری یکدیگر اقدام به ارائه پیشنهاد برای خریداران و یادآوری تولد دوستان کردند.

13) هرچند فیس‌بوک ارقام درآمدهایش را افشا نمی کند‌، اما تخمین زده می‌شود که از آغاز تا کنون هرسال سود خود را دو برابر کرده است. و برای سال 2010 سودی حدود 1/1 میلیارد دلار برایش پیش بینی می‌شود.

14) در حال حاضر برآورد ارزش فیس‌بوک چیزی معادل 20 میلیارد دلار است.

15) آنگونه که تخمین زده می‌شود تا اواخر 2009 فیس‌بوک با بیش از 60،000 سرور کار می‌کرده است. در مقایسه گفته می‌شود که گوگل و ای-بی به ترتیب از 450،000 و 50،000 سرور استفاده می‌کرده اند.

16) شایعه‌ای پیرامون اولین پیشنهاد فروش سهام به عموم از سال 2007 وجود دارد. در جولای 2010 موسس، مارک زوکربرگ اعلام کرد که این اتفاق زمانی که عاقلانه و مناسب باشد رخ خواهد داد.

خبرگزاری اقتصادی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول