مبنای اصلی فیلترینگ، گزارش‌های مردمی است

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اکثر سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند بر اساس گزارش‌های مردمی است و به طور معمول انواع گزارش‌ها از سایت‌هایی که توهین به مقدسات دینی دارد، سایت‌های حاوی هرزه نگاری و خلاف مصالح مملکت در گزارش‌های مردم وجود دارد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، عبدالصمد خرم آبادی در خصوص فعالیت سایت peyvandha.ir برای دریافت گزارش مردمی از تخلفات پایگاه‌های اینترنتی، اظهار داشت: سایت پیوندها متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که فعالیت خودرا از چندین ماه پیش آغاز کرده است.

همکاری سایت “پیوندها “ی وزارت ارشاد با کمیته تعیین مصادیق در دریافت گزارش تخلفات
وی گفت: در سایت پیوندها نیز مانند صفحه فیلترینگ گزارش‌ها و مشاهدات تخلفات پایگاه اینترنتی به آدرس filter@dci.ir ارسال می‌شود و وزارت ارشاد نیز با راه‌اندازی این سایت قصد همکاری بیشتر با کارگروه را دارد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: وزارت ارشاد به عنوان یکی از 12 عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه موظف است هر اقدامی که انجام می‌دهد از طریق کارگروه باشد؛ وزارت ارشاد گزارشات را به کمیته ارجاع می‌دهد و در رابطه با موضوعات در کمیته رأی گیری و در نهایت براساس نظر اکثریت اعضا عمل می‌شود.

وی تاکید کرد‌: بنابراین دریافت نظرات و گزارش‌ها به دلیل اینکه تصمیم‌گیری براساس رای اعضای کمیته انجام می‌شود مانعی ندارد.

مبنای اصلی فیلتر سایت‌ها، گزارش‌های مردمی است
رئیس کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه با اشاره به گزاش‌های ارسالی از سوی کاربران، خاطرنشان کرد: اکثر سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند بر اساس گزارش‌های مردمی است.

وی ادامه داد: به طور معمول انواع گزارش‌ها از سایت‌هایی که توهین به مقدسات دینی دارد، سایت‌های حاوی هرزه نگاری و خلاف مصالح مملکت در گزارش‌های مردم وجود دارد و منابع اصلی فیلترینگ نیز همین گزارش‌های مردمی است.

اطلاعات وب‌سایت شرکت زیرساخت در دامنه پست الکترونیک filter@ dci.ir
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پاسخ به این سوال چرا بر روی دامنه filter@dci.ir اطلاعات وب‌سایت شرکت ارتباطات زیرساخت‌ از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات قرار داده شده و با وارد کردن آدرس dci.ir در قسمت “آدرس بار ” ظاهر وب‌سایت شرکت زیرساخت نمایش داده می‌شود، گفت: وزارت ارتباطات نیز عضو کارگروه تعیین مصادیق است؛ بر اساس ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای 12 نهاد موظف به همکاری در این زمینه شده‌اند اما نحوه‌ همکاری آنها مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی که با تمامی اعضای کارگروه از جمله وزارت ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادگستری، دادستانی، سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، نحوه همکاری مشخص گردید و بستر همکاری از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و امکانات ارتباطی را این وزارتخانه در اختیار کارگروه قرار داده است.

دامنه filter.ir فعلاً مشغول است
خرم آبادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در حال حاضر نام دامنه filter.ir در اختیار یک شرکت خصوصی قرار دارد، آیا کارگروه در پی در اختیار گرفتن این دامنه برای استفاده در جهت امور کارگروه نیست، گفت: فیلترکردن یک امر حاکمیتی است و بنابراین فیزیک نظری نباید این نام دامنه را به شخص دیگری محول می‌کرد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: در این رابطه با رئیس سازمان فیزیک نظری نامه‌نگاری و صحبت‌هایی شده و نظر‌ ایشان این بود که فیلتر یک امر حاکمیتی نیست و گفتند در صورتی که حق اولویت شخص صاحب دامنه را پرداخت کنیم، می‌توانند دامنه را پس بگیرند.

وی ادامه داد: امیدواریم موضوع دامنه از این طریق حل شود و در غیر این صورت از طریق مراجع قانونی این کار را پیگیری خواهیم کرد.

خرم آبادی خاطر نشان کرد: در هر صورت پیشنهادهایی در رابطه با اینکه اگر این سایت را داشته باشیم بسیار بهتر از سایت‌های دیگر است داشته‌‌ایم؛ این قضیه را مسکوت نگذاشته‌ایم و دنبال آن هستیم.

به گزارش فارس، مرداد ماه سال 88 با تشکیل “کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ” تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلتر سایت‌‌ها که پیش از این از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شد به‏عهده قوه قضائیه سپرده شد و قرار شد جلسات این کارگروه 12 نفره هر دو هفته یک بار در محل دادستانی کشور برگزار شود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول