اخلاق در روزنامه‌نگاری آنلاین

اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری آنلاین با اصول کلی اخلاق در روزنامه‌نگاری تفاوتی ندارد. آنچه در این‌جا آورده می‌شود، اصولی است اساسی که افراد فعال در عرصه روزنامه نگاری آنلاین، باید به آن‌ها پایبند باشند.

سرقت ادبی ممنوع! (Plagiarism)
بدون شک تاکنون در یافته‌اید که نوشتن کار سختی است. مطمئنا هیچ گاه دوست ندارید فرد دیگری نتایج زحمات شما را به راحتی صاحب شود و آن را به عنوان کار خود ارائه دهد. بنابراین به نوشته دیگران دستبرد نزنید.

دست‌برد زدن به مطلب دیگران، همان سرقت ادبی است. سرقت ادبی تنها شامل کپی کردن نوشته های دیگران نیست، بلکه کپی کردن از عکس ها، گرافیک‌و ویدئوهای دیگران و قرار دادن آن‌ها در وب سایت خود، هم نوعی سرقت ادبی است. اگر می خواهید از مطلبی استفاده کنید، به جای کپی کردن مطلب، لینک آن را در وب سایت خود قرار دهید. در صورتی که این نگرانی را دارید که ممکن است صفحه مورد نظر از سایت منبع حذف شود، حتما نام منبع منتشر کننده و تاریخ انتشارآن را به این صورت ذکر کنید: «وال استریت ژورنال در مطلبی به تاریخ 20 سپتامبر، گزارش داد…»

شفاف سازی (Disclose)
به مخاطبین خود بگویید که چگونه اطلاعات را به دست آورده‌اید و چه عواملی در انتشار مطلب نقش داشته‌اند. در صورتی که با افراد یا گروهی که در رابطه با آن‌ها می نویسید، ارتباطی شخصی یا حرفه‌ای دارید، آن را توضیح دهید. مخاطبین شما لیاقت آن را دارند که بدانند چه عواملی در تهیه گزارش یا نوشتن مطلب شما تاثیرگذار بوده است.

این‌که برای چه کسی کار می‌کنید و یا منابع مالی سایت از کجا تامین می‌شود را پنهان نکنید. در صورتی که در سایت از تبلیغات استفاده می‌کنید، آن ها را به گونه ای مشخص و مجزا ارائه کنید.

تطمیع ممنوع
یکی از راه‌ها برای جلوگیری از بروز تضاد منافع، امتناع از دریافت پول از منابعی است که آن‌ها را پوشش خبری می‎‌دهید. روزنامه‌نگاری که بدین منظور، هدیه قبول می‌کند در معرض این اتهام قرار می‌گیرد که در جهت تبلیغات برای آن منابع کار را انجام داده است. با امتناع از دریافت این‌گونه پیشنهادها، به راحتی خود را از شر این بحث و جدل ها رها کنید.

بسیاری از سازمان های خبری ،در صورتی که از آنها دعوت شود، به خبرنگاران خود این اجازه را می‌دهند که به صورت رایگان در برخی گردهمایی ها شرکت کنند تا بتوانند گزارش آن را تهیه کنند. در عین حال، این سازمان‌ها مانع حضور خبرنگاران خود در سفرهای تفریحی جانبی این گرهمایی‌ها می‌شوند.

ممکن است برخی از شرکت‌ها کالاهای خود را برای بررسی تخصصی به دفاتر روزنامه‌ها بفرستند. کالاهایی که ارزش زیادی دارند را باید به شرکت فرستنده باز گرداند، اما اقلام کوچک تری مانند کتاب را می‌توان به طور مثال به یک کتاب خانه محلی یا یک مدرسه هدیه داد.

از سوی دیگر، روزنامه نگاران نیز به نوبه خود نباید از مراکزی که فعالیت های آن ها را پوشش خبری می دهند، درخواست پول کنند. در صورتی که سایت شما از تبلیغات استفاده می‌کند منابع خبری را مجبور نکنید که در قبال کار شما، به سایت تبلیغات بدهند. فرد دیگری به صورت مستقل باید وظیفه جذب آگهی را بر عهده بگیرد.

اطمینان از صحت خبر
تنها به خاطر این‌که فرد دیگری خبری را نقل کرده، نمی‌توان آن را منتشر کرد. به مخاطبین خود اطلاعاتی را بدهید که صحت آن ها را از منابع مختلف کنترل کرده‌اید. نوشته خود را بار دیگر قبل از انتشار مرور کنید.

برای تقویت نوشته خود، در کنار استفاده از اظهارنظر های دیگران از آمار و ارقام نیز استفاده کنید. مطمئن شوید اطلاعاتی که بر اساس آن مطلب خود را تنظیم می‌کنید، صحت داشته باشد.

اگر مطلب شما در مورد فرد دیگری است، با او تماس بگیرید و نظر خود او را نیز بخواهید. در صورتی که سوژه شما وبلاگ یا وب سایتی دارد، لینک آن را در مطلب خود قرار دهید. این لینک به فرد کمک می‌کند از مطلبی که در مورد او نوشته اید مطلع شود. همچنین مخاطب شما می‌تواند با رجوع به وبلاگ یا وب سایت فرد مورد نظر، اطلاعات بیشتری در مورد او کسب کند.

همیشه به یاد داشته باشید که فریب مخاطب، برای شما احترام و اعتبار به همراه نمی‌آورد.

صادق باشید
با مخاطبین خود صادق باشید و در کار خود با آن ها به صورت شفاف برخورد کنید. اگر مخاطبین شما حتی برای لحظه‌ای نسبت به صداقت شما شک کنند، اعتبار شما نزد آن‌ها از دست رفته است. اجازه ندهید این اتفاق رخ بدهد؛ به همین دلیل پیش از این که در ذهن مخاطبین سؤالی ایجاد شود، آن را پاسخ دهید.

و مهم‌ترین نکته این‌که هیچ‌گاه از قدرت رسانه‌ای خود برای اهداف شخصی و آزار دیگران استفاده نکنید.
انتهای پیام/.

روبرت نیلز، OJR / ترجمه: محمدامین خرمی، همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول