7نکته برای وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای

در این مطلب سعی کرده ام که تجربیات خودم رو از دوره های مختلف بلاگ نویسی از زمانی که بلاگم دلنوشته بوده تا حالا که در جهت کارم است رو جمع و جور کنم. فقط اینکه باید باز هم یادآوری کنم که این مطالب برای کسانی مفید است که بلاگ را ابزاری برای گسترش کارشان می دانند.

۱- منابع برای موضوع نوشتن را بدست آورید
اولین نکته در بلاگ نویسی اینست که شما همیشه موضوع برای نوشتن داشته باشید. برای اینکار باید شاخکهایتان را تیز کنید. برای شروع می توانید از توضیح ویژگی های کارتان شروع کنید و بعد کم کم تجربه های شخصیتان را منتشر کنید و سپس به تحلیل جریانات کاری زمینه خودتان بپردازید. نوشته های شما باید شما را متمایز کند. در واقع باید نظر شخصی خود را در موضوعی که می نویسید منتشر کنید. در غیر اینصورت شما جز کپی مطالب کار دیگری انجام نداده اید.

۲- کپی نکنید!
به احتمال زیاد در بلاگهای دیگر به مطالبی برخورد می کنید که نزدیکی زیادی با طرز فکر شما دارد یا موضوعی را می بینید که دوست دارید خوانندگان شما هم آن را بخوانند. لطفا لطفا لطفا و لطفا آن مطلب را کپی نکنید. اینکار یک سرقت کامل است مگر اینکه خود نویسنده آن بلاگ مشخص کرده باشد که از اطلاعاتش می توانید استفاده کنید. در غیر اینصورت کافی است فقط چند خط بنویسید که داشتم می چرخیدم و فلان مطلب رو دیدم و به نظرم خیلی خوبه یا خیلی بده یا هر نظر شخصی دیگه که دارید رو مطرح کنید و به اون مطلب لینک بدید. اینکار باعث میشه تا اعتبار شما افزایش پیدا کنه و چه از نظر خوانندگان و چه از نظر دیگر بلاگرها یک کار کاملا حرفه ای انجام داده اید.

۳- موضوع را شخصی کنید
وقتی شما در مورد موضوعی شروع به بلاگ نویسی می کنید ممکن است در آن زمینه نفر اول نباشید. احتمالش خیلی کمه. پس چه دلیلی داره که خوانندگان به سمت شما جذب بشن و بخوان که بلاگ شما رو بخونن. تنها موضوع اینه که اگر شما یک بلاگ دیگه در زمینه ای شناخته شده هستید باید ویژگی های شخصی خود را در آن موضوع برزو دهید. باید در تحلیل موضوعها از دانش خود استفاده کنید و نظر خودتون رو مطرح کنید. صرف مطرح کردن یک موضوع که بلاگهای دیگر هم به آن اشاره می کنند نمی تواند جذابیتی داشته باشد.

۴- ترجمه کنید، نکیند
خیلی از بلاگها مطالبی را از بلاگهای خارجی برمی دارند و بصورت ترجمه در بلاگ خودشون بازنشر می کنند. من شخصا ترجیح می دم چنین مطالبی رو از همون بلاگ شناخته شده اصلی بخونم تا اینکه بخوام مطلبی که ممکنه ناقص شده باشه رو مطالعه کنم. به نظر من صرف ترجمه کردن مطالب و منتشر کردنشون ارزش جدیدی ایجاد نخواهد کرد. مگر اینکه در مواردی واقعا این کار تبدیل به یک خدمت برای قشر زیادی از آدمها بشه. اونوقت شما بعنوان متخصص شناخته نخواهید شد بلکه کسی هستید که موضوعهای جالب و کاربردی پیدا می کنید و مترجم خوبی هستید. در هر صورت اگر ترجمه می کنید همیشه این کار را تکرار نکنید، منبع ترجمه را ذکر کنید و باز هم چه بهتر که تحلیل خودتون رو راجع به موضوع مربوطه بنویسید.

۵- نگران بازدیدها نباشید
خیلی وقتها برای خودم اتفاق افتاده که از خودم پرسیدم: “آخه تو کلی برای نوشتن یک مطلب زمان می ذاری بعد سرجمع ممکنه ۵۰۰ بار دیده بشه ولی یک بلاگ دیگه فقط یک سایت معرفی می کنه و ۳۰۰۰تا بازدید داره!” و بعد کمی ناامید شدم. اما این اشتباه را نکنید. اولا که افزایش بازدید در طول زمان شکل خواهد گرفت و فقط با تداوم در نوشتن بدست میاد. دوم اینکه وقتی بلاگ تخصصی داشته باشید، نباید نگران تعداد بازدید باشید چون دامنه مخاطب شما محدودتر از بلاگی است که فقط لینک دانلود نرم افزار می دهد.

۶- صفحه های مورد نیاز را بسازید
وقتی بلاگتان را ساختید، لطفا صفحه درباره و تماس را نیز بسازید. در صفحه درباره توضیح دهید که چه کسی هستید، چه تخصصی دارید و چه کاری می توانید انجام دهید. در صفحه تماس هم این امکان را بدهید که بتوان به غیر از کامنت گذاشتن یک ارتباط دیگر برای موضوعات و سوالاتی که احتمالا خوانندگان مایلند بصورت خصوصی مطرح کنند،در اختیار داشته باشند.

۷- در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید
تا همین یکی دوسال پیش برای اینکه بخواهید بلاگ خود را معرفی کنید و به افراد دیگه اطلاع بدید که شما هم هستید، مهمترین امکان نظردهی در دیگر بلاگها بود. اما حالا مجموعه ای از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا بتوانید با افراد زیادی در ارتباط باشید و آنها را از مطالب خود مطلع کنید.
انتهای پیام/.

امیر مهرانی، وبلاگ The Coach

  • سلام
    می تونم ازتونکمکی بخوام لطفا ؟
    من نمیدونم چرا آرشیو موضوعات من خوب نیست .
    مثلا شما در پزشکی می خواین چیزی رو که در 2 سال پیش نوشتم چک کنید آین می تونید؟
    من می خوان موضوع اصلی پزشکی با زیر موضوعاتش معلوم باشه چطور اینکارو انجام بدم
    مرصی از کمکتون

    • پاسخ وبلاگ نیوز:
      با سلام

      برای نمایش تعداد بیش‌تری نوشته در صفحات داخلی، به صفحه تنظیمات وبلاگتان مراجعه کنید و تعداد پست‌های آرشیوی را بالاتر ببرید.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول