کتاب «فیسبوک و فلسفه» منتشر شد
کتاب “فیسبوک و فلسفه” به بررسی همه آن چیزهایی میپردازد که فیسبوک برای کاربران خود و روابط آنها به ارمغان آورده و طیف وسیعی از موضوعات پیرامون ماهیت دوستی و سودمندی فعالیتهای اینترنتی و آنلاین را مورد بحث قرار داده است.
به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، ویتکاور در این کتاب تلاش چشمگیر و نظاممندی را به عمل آورده تا به درکی تا حد ممکن دقیق از فیسبوک دست یابد و در این راستا از چشماندازهایی که وب 2.0 در سالهای اخیر ترسیم کرده است، غفلت نمیکند، تا آنجا که در نهایت میتوان این کتاب را برای تمامی کسانی که با رسانههای اجتماعی کار میکنند و در دانشگاهها، حرفه روزنامهنگاری، روابط عمومیها یا حتی به کسب و کاری مشغولند، مفید دانست.
این کتاب به پرسشهای بسیاری در رابطه با موضوع مورد بحث خود توجه کرده است. مثلاً اینکه آیا فیسبوک میتواند به از بین رفتن حریم خصوصی منجر شود؟ یا میل به حفظ حریم خصوصی را زایل کند؟ با این اوصاف به نظر میرسد مطالعه کتاب “فیس بوک و فلسفه” برای هر کسی که در شبکههای اجتماعی امروز حضور دارد، حیاتی باشد.
فیسبوک از جمله سایتهای وب 2.0 محسوب میشود. طراحی و معماری وب 2.0 بر پایه مشارکتها، همکاریها و تعاملات انسانها و نرمافزار و دیگر عوامل هوشمند با یکدیگر استوار است. در گذشته و زمانی که فناوری طراحی و برنامهنویسی وب پیشرفت زیادی نکرده بود، طرحهای وبسایتها بسیار محدودتر و سادهتر بود.
وب 1.0 به سایتهایی گفته میشد که حاصل ارائه اطلاعاتی خاص از سوی اشخاصی خاص بود. این اطلاعات از طرف آنها بر روی وبسایتها قرار میگرفت و بازدیدکنندگان وبسایت هیچ نقشی در ایجاد، تغییر و یا تعیین میزان تطابق آنها با واقعیت نداشتند.
در وب 2.0 اما همه چیز بر خلاف تعاریف وب 1.0 است. گوگل، ویکیپدیا و فیسبوک میتوانند مثالهای خوبی برای شناسایی بهتر وب 2.0 باشند. در این سایتها کاربران فقط به محتوای ایجاد شده توسط مدیران و دیگر کاربران اینترنت دسترسی ندارند، بلکه خودشان نیز میتوانند در تولید محتوا نقش داشته باشند و اطلاعات خود را در معرض دید و استفاده دیگر کاربران قرار دهند.
از مشخصههای اصلی وب 2.0 این است که این وبسایتها مردمیترند و کاربران آنها از اطلاعاتی استفاده میکنند که خود ایجاد کردهاند.
انتهای پیام/.