نمايشگاه ملي رسانه هاي ديجيتال گيلان در رشت افتتاح شد

نمايشگاه ملي رسانه هاي ديجيتال گيلان با حضور مديران كشور و استان صبح سه شنبه 11 آبان در رشت افتتاح شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان، روز سه شنبه (11 مهر) در مراسم گشايش نمايشگاه ملي رسانه هاي ديجيتال گيلان در رشت، گفت: دنياي مجازي امروز فضاي عمومي اطلاعات و دانش اطلاع رساني و فناوري اطلاعات را تحت پوشش خودش قرار داده است. در واقع اين دوران را بايد عصر نو زایی مجازي و رنسانس تبادل اطلاعات ناميد، زمان تبادل اطلاعات خود را از حوزه فيزيك خارج مي كند، باز كردن فضاي مجازي مكان را از خود دور كرده است.

وی ادامه داد: دوران تبادل اطلاعات چهره به چهره جاي خود را به ارتباط دور و نزديك غائبانه داده است. در اين ميان، خطر همگان را تهديد مي كند همان گونه که تجربه ثابت كرده است بسياري از افراد از اين طريق دچار انزوای اجتماعی و فرهنگی شده اند. دچار بيماری های خود بيگانگی شده اند، عرضه محصولات مجازی در اين نمايشگاهها، برگزاري كارگاههای مختلف، در دسترس قرار دادن اطلاعات مثبت، بسياری از خطرها و توطئه ها را عقيم خواهد كرد. استقبال خانواده مي تواند تقويت كننده اين حركت عظيم باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان تصریح کرد: رويكرد اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استفاده از رسانه های ديجيتال رويكردی مثبت و ارزشمند است چرا كه مقابله با توطئه های جنگ نرم و القای آن از طريق فضاهای مجازي به شيوه انسدادی نيست بلكه روشی باز و مستقلانه است. بنابراین با روش ديجيتال و استفاده از فضاي مجازی اطلاع رسانی پرهيز از روش انسداد به اين دليل است كه زمانی كه در فضای مجازی اطلاع رسانی جوامع نوعی انسداد رخ می دهد يا به نحوی فضای اطلاعات و اخبار وسايل موجود و حوادث و اتفاقات دچار خدشه يا تخريب يا تحريم و از هم ريختگی می شود، افكار عمومی آن جامعه برای به دست آوردن اخبار و اطلاعات يا رسيدن به برخی از اهداف خود مجبور می شوند از روشهای نامناسب يا منابع غير معتبر استفاده كنند و امروزه با توجه به تنوع رسانه ها و در دسترس بودن منابع متفرقه و بيگانه كه القا كننده مطالب نادرست يا ارائه دهنده اشكال غير معقول اطلاعات می باشند به وفور وجود دارد.

وی افزود: ما بايد سعي كنيم با استفاده از اين ابزار اطلاع رسانی كه باعث ساخت واقعيت های اجتماعی می باشند حقايق موجود را به اطلاع مردم برسانيم و استفاده از فناوری و تكنولو‍ژی جديد بايد در راس دستور كارها قرار گيرد و افكار عمومي را نه تنها با‌ آن آشنا كنيم بلكه جهت افكار عمومی را به آن سمت و سو سوق دهيم.

پورعیسی گفت: ايجاد و گسترش نمايشگاههای ديجيتال در جهان ارتباطات امروز باعث كاهش انحصاری دانستی ها می گردد و فرهنگ و عناصر آن به اعماق جامعه رسوخ می يابد. دنيای رسانه ها از طريق اين اتفاق بزرگ فرهنگ عوام را اعتلاء می بخشد و سطحی بزرگ از عرضه اطلاعات و دانش و فناوری جديد مجازی را فراهم می آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان در پایان گفت: امروزه با رسانه های جديد و دنيای ديجيتال، دنيای يادگيری و فراگيری دانش و فناوری می توان به انقلابی ديگر دست يافت.

استاندار گیلان گفت: مدیران و صاحب نظران رسانه ها و مطبوعات به جای پرداختن به نکات منفی و ضررهای رسانه های دیجیتال و سیگنال و مصادیق آن باید جوانان را به فواید آن توجه دهند.

مهندس قهرمانی گفت: دنیای فناوری دیجیتال افق وسیعی است که بهره مندی از آن در جهت ایجاد رفاه و آسایش زندگی انسانهاست.

وی گفت: این فضا نتیجه تلاش ها و تحقیقات همه دانشمندان ایرانی و خارجی در طول تاریخ است و متعلق به همه بشریت می باشد.

وی ادامه داد: دسترسی و بهره مندی از چنین فناوری باعث رشد و توسعه هرچه بیشتر کشور می شود.

قهرمانی افزود: مدیران و صاحب نظران رسانه ها و مطبوعات به جای پرداختن به نکات منفی و ضررهای رسانه های دیجیتال و سیگنال و مصادیق آن باید جوانان را به فواید آن توجه داده و از امکاناتی که باعث رشد، پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر کشور می شود بهره کافی ببرند.

وی با اشاره به عدم ایجاد محدودیت در استفاده از این دانش برای جوانان گفت: اطمینان و اعتماد به جوانان که بیشتر از نسل گذشته از چنین دانشی برخوردارند می تواند پتانسیل های موجود در این فناوری را در جهت توسعه کشور به کار ببرد.

استاندار گيلان نيز در اين مراسم بيان داشت: در شرايط كنوني ديجيتالي شدن و پيشرفت ابزارهاي الكترونيكي جديد نبايد موجب دغدغه باشد بلكه بايستي راهي براي راحت زندگي كردن بشر تلقي شود.

‘روح الله قهرماني چابك’ افزود: ديجيتال و ابزارهاي پيشرفته دنيا دستاورد دنياي غرب نيست بلكه دستاورد بشري است و بسياري از دانشمندان ايراني چون خيام، خواجه نصيرالدين طوسي، خوارزمي و تعدادي ديگر در آن نقش داشته اند.

وي از افتتاح سامانه سيگنال رساني پخش ديجيتال راديو و تلويزيون در هفته هاي آينده خبر داد و اين اقدام را رويكردي بزرگ در استان گيلان دانست.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میزان صادرات نرم افزارهای تولید داخل کشور 100 میلیون دلار برآورد شده است.

مهندس مهدی صرامی در اين مراسم اظهار داشت: نمایشگاه رسانه های دیجیتال استان گیلان نهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در سطح کشور است که با حضور 4 هزار اثر فرهنگی هنری دیجیتال در 110 غرفه برپا شده است.

وی گفت: فضای گسترده رسانه های دیجیتال و تبادل اطلاعات از ظرفیت بالایی برخوردار است که می تواند عرصه وسیعی در جهت اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان باشد.

وی افزود: براساس سیاست های دولت نهم و دهم و در جهت بهره مندی از توان بالای جوانان ایرانی در این فناوری مهم، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت های داخلی که در سراسر کشور وجود دارد می تواند علاوه بر اشتغال زایی، دسترسی همه مردم از دورترین نقاط کشور با حداقل داشتن یک رایانه را امکان پذیر سازد.

صرامی با اشاره به حمایت از تولیدات و صادرات نرم افزارهای داخلی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس پتانسیل های موجود در عرصه تولید نرم افزارهای بومی و اصیل در سال گذشته اقدام به صادرات نرم افزارهای تولیدی داخل کشور بالغ بر 100 میلیون دلار درآمدزایی داشته است که امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاههای استانی این رقم سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

لازم به ذکر است،‌ پس از برگزاری  مراسم رسمی در سالن همایش نمایشگاه بین المللی دائمی استان گیلان، با افتتاح نمایشگاه، استاندار گیلان به همراه مدیران کل،‌ فرماندهان نظامی استان، به همراه اصحاب رسانه و مدعوین از بخش ها و غرفه های نمایشگاه بازدید کردند.

شایان ذکر است، این نمایشگاه شامل 110 غرفه در فضایی بالغ بر 5 هزار متر مربع با ارائه 4 هزار اثر فرهنگی هنری و با تخفیف 50 ٪‌ محصولات،‌ از یازدهم تا هفدهم آبان ماه به مدت يك هفته از ساعت 10 الي 20 عصر براي علاقمندان باز خواهد بود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول