شبكه‌هاي اجتماعي؛ جاسوسان جديد دنياي مدرن

توييتر، يوتيوب، فيس‌بوك و فليكر تبديل به واسطه‌ها و پلت‌فرم‌هاي انتشار اطلاعات و سازماندهي اعتراضات و آشوب‌ها توسط گروه‌هاي مخالف و حاميان غربي آنها شدند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، سايت خبرنامه فصلنامه “ارتباطات بين‌المللي ” با اشاره به خشم آمريكا از مواضع احمدي‌نژاد، طي مقاله‌اي اعلام كرده است كه بعد از اعلام نتايج انتخابات، توييتر، يوتيوب و فيس‌بوك به محل انتشار اطلاعات و سازماندهي اعتراضات و آشوب‌ها توسط گروه‌هاي مخالف و حاميان غربي آنها تبديل شدند.

در اين مقاله با مطالعه موردي آشوب‌هاي “سين‌كيانگ ” و “ايران ” در سال 2009، پيامدهاي استراتژيك ظهور رسانه‌هاي اجتماعي چون توييتر، فيس‌بوك و يوتيوب در عرصه سياست داخلي و بين‌المللي بررسي شده و ديپلماسي عمومي وب‌محور، به عنوان يكي از الگوهاي داراي اهميت فزاينده در استراتژي‌هاي سياست خارجي معرفي شده است.

آغاز ديپلماسي الكترونيك
در بخش آغازين اين مقاله نويسندگان آن به تعريف ديپلماسي وب‌محور كه شاخه‌اي از ديپلماسي عمومي است پرداخته و مي‌آورند: پس از انتصاب “هيلاري كلينتون ” به عنوان وزير خارجه، وي با حرص و ولع زياد رو به سوي استراتژي “ديپلماسي الكترونيك “، بسيج افكار عمومي آمريكا به منظور “مشغول شدن در اينترنت ” و همچنين كنش متقابل گسترده با مخاطبان خارجي آورد تا برخي استراتژي‌هاي ديپلماسي عمومي آمريكا را به پيش راند.

به نوشته نشريه “نيوزويك “، علاقه وافر كلينتون به ابزار وب كاملا موجه است زيرا “اين ابزار، نويدبخش ترويج دموكراسي در كشورهايي هستند كه هم‌اكنون دردسر بزرگي براي آمريكا محسوب مي‌شوند؛ كشورهايي مانند ايران،‌ چين و روسيه “.

نويسندگان مقاله در ادامه به اهميت رسانه‌هاي جديد ديجيتالي از ديد سازمان‌هاي دولتي آمريكا اشاره كرده و مي‌نويسند: سازمان‌هاي دولتي آمريكا مانند “سيا ” از همان اوايل سال 2000 اهميت زيادي براي استفاده از رسانه‌هاي جديد ديجيتالي قائل بودند. براي مثال در نظر سيا، اينترنت مي‌توانست يك ابزار كمكي باشد.

توييتر؛ دارايي استراتژيك عظيم آمريكا
محبوبيت و شيوع سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوك و ماي‌اسپيس و وب‌سايت‌هاي اشتراك تصاوير ويدئويي مانند توييتر، دولت آمريكا را تشويق كرده كه تاثير بيشتري بر ساختار سياسي كشورهاي ديگر بگذارد.

“رابرت گيتس ” وزير دفاع آمريكا در ژوئن 2009 اعلام كرد، تكنولوژي‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي به مانند توييتر كه نقشي حياتي در مستندسازي و هماهنگي اعتراضات در ايران بويژه تهران داشتند، “يك دارايي استراتژيك عظيم براي آمريكا محسوب مي‌شوند “.

به گزارش شبكه ايران، اين مقاله سپس به انتخابات دوره دهم رياست جمهوري ايران اشاره كرده و در اين‌باره معتقد است كه پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران (2009)، “محمود احمدي‌نژاد ” كه در دور اول تصدي خود بر مسند رياست‌جمهوري، غرب (به ويژه آمريكا) را به علت اتخاذ موضعي جسورانه در قبال برنامه هسته‌اي ايران بسيار خشمگين كرده بود، در انتخاباتي جنجالي به پيروزي رسيد.

نويسنده مي‌افزايد: بلافاصله توييتر، يوتيوب، فيس‌بوك و فليكر تبديل به واسطه‌ها و پلت‌فرم‌هاي انتشار اطلاعات و سازماندهي اعتراضات و آشوب‌ها توسط گروه‌هاي مخالف و حاميان غربي آنها شدند. در گذشته، كشورهاي غربي بويژه آمريكا، از رسانه‌هاي سنتي مانند ايستگاه‌هاي راديويي بين‌المللي براي تحريك و سازماندهي مخالفان استفاده مي‌كردند. با اين حال، غربي‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري ايران تنها به ايستگاه‌هاي راديويي يا خبرگزاري‌ها براي دستيابي به برنامه‌هاي سياسي‌ خود اتكا نكردند؛ آنها با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي جديد توانستند اين كار را بهتر و موثرتر انجام دهند.

حمايت دولت‌ها غربي؛ پشت‌پرده آشوب‌هاي اينترنتي در ايران
نويسندگان در ادامه به چگونگي طرفداري و حمايت دولت‌هاي غربي و رسانه‌هاي وابسته از اعتراضات و آشوب‌هاي پس از انتخابات ايران اشاره كرده و مي‌نويسند: گروه‌هاي مخالف از طريق رسانه‌هاي اجتماعي شبكه‌اي كمك‌ها و پشتيباني‌هاي زيادي از جانب غرب كسب كردند. براي مثال، گوگل و فيس‌بوك بلافاصله زبان فارسي را نيز به خدمات خود افزودند تا به معترضان ايراني ياري رسانند. علاوه بر اين،‌ وزارت خارجه از توييتر خواست كه تعطيلي موقت وب‌سايت را به علت تعميرات به تعويق اندازد تا در روز انتخابات نيز كاربران بتوانند از آن استفاده كنند.

در بخش ديگري از اين مقاله آمده است‌: در حين ناآرامي‌هاي ايران، برخي رسانه‌هاي دولتي در غرب همكاري نزديكي را با وب‌سايت‌هاي رسانه‌اي اجتماعي بزرگ آغاز كردند. براي مثال، گروه‌هاي مخالف از وب‌سايت‌ها و تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي “صداي آمريكا ” و “BBC ” براي بسيج كردن حاميان موسوي استفاده مي‌كردند.

فعالان سياسي معتقدند ايدئولوژي آمريكا از طريق فعاليت‌هاي اينترنتي تهاجمي نفوذ بيشتري پيدا كرده و كشورهاي در حال توسعه را در حالت تدافعي قرار مي‌دهد. اين بار سيا يك ميدان جنگ پربازده يافت.

استفاده از اينترنت براي انجام برنامه‌هاي مورد نظر، حساسيت بسيار كمتري نسبت به دخالت مستقيم برمي‌انگيزد و كشورهاي در حال توسعه نيز به سوي موضع منفعلانه سوق داده مي‌شوند حتي اگر فعاليت‌هاي آنها مشروع و قانوني باشد. پس از انتخابات، وضع تهران شاهد تغييرات عديده‌اي بود؛ ماموراني كه در خاورميانه مستقر بودند همه بهت‌زده شدند و امكان فرستادن مامور بيشتر بدان‌جا وجود نداشت.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول