توییتر: کلی پول در بانک داریم!

با وجود رشد قابل توجه توییتر، این سایت وبلاگ‌نویسی خرد هنوز هم درآمد‌ساز نیست.

اوان ویلیامز، (Evan Williams) بنیانگذار این شرکت که هم‌اکنون سمت مدیرعاملی آن را به عهده دارد، بارها و بارها با اعتماد به نفس بسیار اعلام کرده که عدم درآمدسازی توییتر مساله‌ای را برای این شرکت ایجاد نمی‌کند. ویلیامز قبل از توییتر چند شرکت دیگر را نیز تاسیس کرده که Blogger یکی از آنهاست که در نهایت به گوگل فروخته شد، اما درسی که وی از کل تجربیاتش گرفته، این است: “کاری را انجام دهید که جای آن در جهان خالی است،”.او می‌گوید: وقتی به من می‌گویند شکست خواهی خورد، تازه انگیزه پیدا می‌کنم. از آن زمانی که توییتر توانست توجه کاربران آنلاین را به خود جلب کند، عده‌ای به فکر این بودند که این سرویس چگونه درآمدزایی خواهد کرد.

آنها معتقد بودند که اگر یک سرویس منبع درآمد نداشته باشد، دیر یا زود از بین خواهد رفت. درآغاز همه به فکر کسب درآمد توییتر از راه نمایش تبلیغات بودند، اما مدیران توییتر اعلام کردند قصد ندارند با نمایش تبلیغات موجب رنجش‌ خاطر کاربران را فراهم کنند و به هیچ وجه حاضر به کسب درآمد از این راه نیستند.

چند صباحی گذشت و توییتر موفق شد با بستن قرارداد با بینگ و گوگل برای نمایش توییت‌ها در نتایج جست‌وجو، درآمد خوبی کسب کند، اما ظاهرا این درآمد کافی نبوده است.بعد از جذب 100 میلیون دلار سرمایه از جانب سرمایه‌گذاران در سپتامبر گذشته، ویلیامز هنوز هم در پی تعریف مدل درآمد‌سازی خاصی برای شرکتش نیست و می‌گوید که “بیشتر در پی ایجاد ارزش است”. به‌طور مثال فهرست توییتر به کاربران امکان می‌دهد که آدرس دوستان خود را به‌صورت خصوصی یا عمومی منتشر کنند. همچنین می‌توانند نویسنده‌های مورد علاقه‌شان را برحسب موضوع فهرست‌بندی کنند و سپس این فهرست‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند تا آنها نیز به این نویسندگان دسترسی پیدا کنند.

گفته مي‌شود جك دورسي، آيزاك استون و اوان ويليامز در سال 2006 ميلادي با دو هدف اصلي اقدام به راه‌اندازي شبكه تویيتر کردند: 1- ايجاد روش ارزان‌تر و آسان‌تر براي فرستادن پيامك به تعداد زيادي از افراد به منظور استفاده در تبليغات، ارتباطات اجتماعي و در كنار آن تشويق به استفاده بيشتر از سرويس پيامك و در نتيجه درآمدزايي براي شركت‌هاي ارتباطاتی 2- استفاده از فرهنگ دنبال كردن ديوانه‌وار افراد معروف به منظور جلب توجه تبليغاتچي‌هاي هاليوودي

شاید همین دو دلیل است که باعث شده بنیانگذاران توییتر هنوز به فکر درآمدزایی برای این شرکت نیفتاده‌اند.

توییتر کلی پول در بانک دارد
حال اوان ویلیامز اعلام کرده که به رغم گزارش‌هایی مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری توییتر، این شرکت هیچ تصمیمی برای سرمایه‌گذاری ندارد. وی روز چهارشنبه گذشته در نشست وب 2 در حضور فعالان صنعت در سانفرانسیسکو اعلام کرد که توییتر کلی پول در بانک دارد. وی همچنین گفت که تلاش‌های اولیه این شرکت برای درآمدزایی از طریق تبلیغات بیش از پیش‌بینی‌ها جواب داده و درآمد بسیاری را برای این شرکت وبلاگ‌نویسی خرد به ارمغان آورده است.

این در حالی است که توییتر قبل از این گزارش داده بود که می‌خواهد با افزایش میزان سرمایه‌گذاری، ارزش آن را به 3 میلیارد دلار برساند. بر همین اساس DST Globe، شرکت سرمایه‌گذاری روسی در صنعت فناوری تمامی تلاش خود را کرد تا یکه‌تاز این سرمایه‌گذاری شود که این امر بیش از 100 میلیون دلار برای آن آب می‌خورد.گزارش‌های تک کرانچ نیز حاکی است که چندین شرکت نیز برای سرمایه‌گذاری در توییتر اعلام آمادگی کرده‌اند، اما سخنگوی توییتر این گزارش‌ها را شایعاتی بیش ندانسته‌ است. گفتنی است که توییتر در سال گذشته 100 میلیون دلار سرمایه‌اش را افزایش داد و ارزش خود را از مرز یک میلیارد دلار گذراند.

توییتر به فیس‌بوک چشم دارد
اوان ویلیامز در این مراسم اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره با فیس‌بوک، شبکه اجتماعی شماره یک جهان است تا همکاری تنگاتنگی با هم داشته باشند. وی اظهار ناامیدی کرد که فیس‌بوک یک‌سری خدمات را ارایه می‌دهد که جای مانور برای توییتر ندارد. وی افزود: ما به دنبال راهی بودیم که با فیس‌بوک تعامل داشته باشیم، اما هر چقدر بیشتر دنبال آن می‌گردیم، کمتر آن را می‌یابیم.وی عنوان کرد که توییتر قصد دوستی با فیس‌بوک را دارد، اما این ستاره‌های محبوب اینترنتی امکان هیچ تعاملی را برای انجام کار مشترک ندارند. وی گفت: هدف ما این است که کاربران‌مان را مجاب کنیم تجربه استفاده از توییتر بهتر از فیس‌بوک است، البته موقعیت آنها را درک می‌کنم، زیرا کاربران فیس‌بوک این شبکه اجتماعی را به عنوان یکی از دارایی‌های اساسی‌شان فرض می‌کنند.

آخرین آمار از توییتر
تعداد کاربران توییتر هم‌اکنون 175 میلیون نفر گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود روزانه 370 هزار نفر کاربر جدید به تعداد مشترکان توییتر افزوده شود. تعداد کاربران توییتر تا پایان سال 2009، نزدیک به 58 میلیون نفر گزارش شده و انتظار می‌رود اگر تعداد مشترکان این میکروبلاگ به این شکل افزایش یابد توان رقابت با فیس‌بوک را داشته باشد.(1)

قصد خرید توییتر توسط گوگل
اگر بخواهید گزارشی که به تازگی از سوی بخش اخبار مالی یاهو منتشر شده است را باور کنید، باید در جریان باشید که گوگل، اوایل سال جاری میلادی، پیشنهادی را برای خرید توییتر به این شرکت داد. هرچند که این پیشنهاد به صورت عمومی مطرح نشد اما ظاهرا از سوی توییتر نیز مورد قبول قرار نگرفت و توییتر مبلغ آن‌را توهین آمیز خواند. مبلغ این پیشنهاد ۲.۵ میلیارد دلار بوده که گویا توییتر آن‌را بسیار ارزان تلقی کرده است.

اما ظاهرا گوگل دست از تلاش برنداشت و دوباره پیشنهاد دیگری را حدود ۳ ماه پیش به توییتر ارائه کرد؛ این بار به ارزش ۴ میلیارد دلار با به عبارتی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان! اما طبق شواهد، توییتر این پیشنهاد گوگل را نیز رد کرد و آن‌را نپذیرفت!

از طرفی همزمان با پیشنهاد گوگل، گویا مایکروسافت نیز پیشنهاد مشابهی را به توییتر ارائه داده است. رویترز چند روز پیش در یکی از مقالاتش عنوان کرد که ارزش فعلی توییتر، مبلغی حدود ۳ میلیارد دلار است و این یعنی پیشنهاد ۴ میلیاردی گوگل، ۱ سوم بالاتر از ارزش فعلی این سایت است. شاید عمومی نکردن این پیشنهادات از سوی توییتر به دلیل بالا بردن قیمت پیشنهاد دهنگانش باشد و شاید هم این سایت اصلا قصد فروش خود را نداشته باشد! به هرحال اگر چند وقت دیگر خبر خرید توییتر توسط یکی از غول‌های بزرگ دنیای فناوری را شنیدید تعجب نکنید، فقط باید منتظر ماند و دید که آیا این فروش میلیاردی اصلا صورت می‌گیرد یا خیر و این‌که چه کسی برنده این دوئل بزرگ خواهد شد.(2)

1. نسترن صائبی، هموطن سلام
2. آرش زاد، وبلاگینا

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول