نشست «اف‌بي‌آي» با رؤساي «گوگل» و «فيس‌بوك» براي شناسايي مخالفان آمريكا

رئيس اف‌بي‌آي به منظور شناسايي مخالفان سياسي آمريكا در نسشتي از رؤساي گوگل و فيس‌بوك خواست كنترل و ضبط مكالمات كاربران آنلاين شامل ايميل، پست‏هاي فيس‏بوك و تلفن‏هاي اينترنتي را تشديد كنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، “رابرت اس مولر سوم ” (Robert S. Mueller III) مدير دفتر تحقيقات پليس فدرال آمريكا، هفته گذشته براي ملاقات با مديران ارشد چندين شركت فناوري به “سيلكون والي ” (Silicon Valley) سفر كرد تا پيشنهادي مبني بر تسهيلات بيشتر براي ضبط و كنترل مكالمات كاربران اينترنتي ارائه دهد.

آقاي مولر و “والري كاپروني ” (Valerie Caproni) مشاور عمومي “اف‌بي‌آي “، طبق برنامه قرار بود كه با مديران ارشد چندين شركت بزرگ از جمله گوگل، فيس‏بوك و چند نفر كه با اين مباحث آشنا بودند ملاقاتي داشته باشند.

“اندرو نويز ” ( Andrew Noyes) مدير سياست‏هاي عمومي فيس‏بوك، تأييد كرد كه رابرت مولر در طول سفر خود به سيليكون ولي از فيس‏بوك بازديد خواهد كرد، “مايكل كورتن ” (Michael Kortan) سخنگوي اف‌بي‌آي نيز با تأييد تشكيل جلسات، توضيحي در مورد آن ارائه نداد.

به نوشته نيويورك تايمز، مولر درصدد است تا قانون 1994 مبني بر همكاري شركت‏هاي ارتباطي براي اجراي قانون مزبور را به شركت‏هاي اينترنتي تحميل كند.

بر اساس اين قانون شركت‏هاي ارائه دهنده خدمات تلفن و شبكه پهناي باند مانند وريزون (Verizon) و كام‏كاست (Comcast) بايد مطمئن باشند زماني كه حكم ضبط و كنترل مكالمات به آن‏ها داده مي‏شود بتوانند به موقع و بسيار سريع اقدام كنند.

از آنجا كه مردم به طور فزاينده‏اي به صورت آنلاين ارتباط برقرار مي‏كنند، مقامات مجري اين قانون خواستار شدند كه قانون 1994 شركت‏هاي اينترنتي را نيز پوشش دهد، به همين منظور يك گروه از طرف دولت اوباما در تلاش است كه لايحه‌اي مبني بر گسترش توسعه قانون مزبور را آماده و اوايل سال آينده به كنگره ارائه كند.

وزارت بازرگاني و وزارت امور خارجه آمريكا نيز اعلام كرده‌اند كه ممكن است حكومت‏هاي سركوبگر نيز از چنين ظرفيتي استفاده كرده و از اين طريق براي شناسايي مخالفان سياسي خود استفاده كنند.

بر اساس اين پيشنهاد، شركت‏ها مجبور به طراحي سيستم‏هايي براي رهگيري، باز كردن رمز‏هاي پيام‏هاي رمزگذاري شده هستند و خدمات خارج از كشور نيز بايد از طريق سروري كه در خاك آمريكا است صورت بگيرد تا عوامل آمريكايي قادر به استراق سمع باشند.

از مقامات گوگل كسي در اين مورد اظهار نظري نكرد و آقاي نويز هم در مورد فيس‌بوك گفت كه فعلاً براي فيس‌بوك زود است كه موضعي در قبال اين پيشنهاد بگيرد.

اف‌بي‌آي به منظور اعمال فشار براي ضبط و كنترل مكالمات كاربران اينترنتي با فيس‏بوك و گوگل ديدار مي‏كند، دولت اوباما به منظور گسترش استراق سمع كاربران آن‏لاين، شامل كنترل ايميل‏ها، پست‏هاي اينترنتي و تلفن‏هاي اينترنتي، اعمال فشار را تشديد كرده است.

دولت اوباما از كنگره خواسته است كه در اسرع وقت، اجراي طرح نظارت دولت بر پيام‏هاي رمز‏گذاري شده و ارسال شده از طريق اينترنتي را به تصويب برساند.

دولت آمريكا از چند سال پيش بدين سو چندين بار بدليل دخالت مستقيم در زندگي خصوصي كاربران و دسترسي به اطلاعات آنها در فضاي اينترنت مورد انتقاد شهروندان اين كشور قرار گرفته است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول