بي‌توجهي به اهميت توليد محتواي فارسي درمحيط مجازي ادامه دارد

صابر فيضي، مديرعامل شرکت مخابرات ايران با اعلام اين مطلب تصريح کرد: محتوايي که بايد روي پهناي باند اينترنت يا اينترانت به مردم عرضه شود، داراي اهميت خاصي است که متاسفانه هنوز اين موضوع در کشور ساماندهي نشده است. از طرف ديگر کاربران براي استفاده از اينترنت بايد از ترافيک بين المللي استفاده کنند که اين موضوع هم محدوديت هايي را ايجاد مي کند و موجب پايين آمدن سرعت اينترنت در کشور مي شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از هموطن سلام، به گفته فيضي، هم اکنون حدود ۲۰۰ هزار کيلومتر فيبر نوري در کشور وجود دارد که اين ميزان نياز کشور را براي استفاده کاربران اينترنت برطرف مي کند و پهناي باند نامحدودي را در اختيار کاربران قرار مي دهد.

مديرعامل شرکت مخابرات اضافه کرد: هدف از ايجاد شبکه فيبر نوري، تسريع ارتباطات بود که در قانون برنامه چهارم توسعه کشور پيش بيني شده بود، اين پهناي باند هم اکنون آماده استفاده و منتظر ارائه محتوا روي آن است.

در حالي که کشورهاي دنيا، آمارهاي دسترسي به اينترنت را با واحدهاي مگابيت و بزرگ تر از آن ارائه مي کنند، در ايران آمارهاي سرعت اينترنت همچنان با واحد کيلوبيت ارائه و اعلام مي شود.

از طرف ديگر هر لحظه کاربرد اينترنت در سراسر جهان گسترش مي يابد و امکانات و فناوري هاي استفاده از آن به شکل چشمگيري تغيير و تحول پيدا مي کند و روزانه فناوري هاي جديدي براي استفاده کارآمدتر و سريع تر از اينترنت عرضه مي شود.

در حال حاضر کارشناسان و پژوهشگران IT معتقدند در بسياري از کشورها سرعت 1.5 مگابيت بر ثانيه سرعت براي اينترنت پرسرعت معمول است اما در ايران حداکثر سرعت اينترنت ۱۲۸ کيلوبيت بر ثانيه است، بنابراين مي توان نتيجه گرفت که در حال حاضر در ايران اينترنت پرسرعت هنوز براي کاربران به طور ملموس و به معناي واقعي عرضه نشده است.

اين در حالي است که مديرعامل شرکت مخابرات معتقد است هم اکنون در کشور پهناي باند نامحدود براي استفاده از اينترنت وجود دارد، اما محتواهايي که بايد روي اين باند قرار بگيرد، هنوز ساماندهي نشده است.

در جهان امروز هر کشوري براي توليد علم، نيازمند دستيابي به جامعه اطلاعاتي است و اين موضوع بايد به طور جدي مورد توجه برنامه ريزان کشور قرار گيرد و در زمينه توليد و عرضه محتوا و اطلاعات به زبان فارسي اقدام و از صاحبان محتواها حمايت و براي توليدات آن ها سرمايه گذاري شود.

هم چنين براي کسب سهم مناسب از بازار اطلاعات و ارتباطات بين المللي و توسعه زيرساخت هاي ارتباطي تدابير لازم اتخاذ شود. به تازگي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ماده ۱۱ لايحه برنامه پنجم توسعه را تصويب کردند که براساس آن دولت موظف است براي ساماندهي فضاي رسانه اي کشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بيگانه و جرايم و ناهنجاري ها در چارچوب سياست و ضوابط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسانه اي و فراهم کردن زمينه بهره برداري حداکثري از ظرفيت رسانه اي کشور اقدام کند و سياست هاي لازم براي ساماندهي نظارت و پالايش محتواي ديداري، شنيداري و نوشتاري تدوين شود.

در همين راستا، صابر فيضي، مديرکل شرکت مخابرات ايران مي گويد: هم اکنون ۲۰۰ هزار کيلومتر فيبرنوري در کشور وجود دارد و اگر بخواهيم به اين پرسش پاسخ دهيم که آيا اين ميزان فيبرنوري نياز واقعي کشور است يا خير، بايد در ابتدا محتوا را تعريف و درباره آن سياست گذاري کنيم.

وي با بيان اين که ما فقط مسئول ايجاد شبکه هستيم، گفت: اين شبکه ۲۰۰ هزار کيلومتري فيبرنوري در کشور آماده استفاده است و بيشتر از اين ميزان را هم مي توانيم داشته باشيم اما بايد صاحبان محتوا، آثار خود را روي سرورها و در اختيار توزيع کننده ها قرار دهند تا کاربران قادر به استفاده باشند که فعلا چنين امکاني در کشور فراهم نشده است.

وي ادامه داد: ما طبق برنامه چهارم توسعه کشور پيش رفته و شبکه کشور را آماده کرده ايم و ۳۰ درصد آن هم، زيربار قرار گرفته و آماده استفاده است اما محتواها بايد ساماندهي شده باشد تا روي اين شبکه قرار بگيرد.

فيضي در پاسخ به اين سوال که آيا با داشتن فيبرنوري، سرعت اينترنت افزايش پيدا مي کند و محدوديت سرعت براي کاربران خانگي برداشته مي شود، اظهار مي دارد: بدون فيبرنوري هم داشتن اينترنت پرسرعت امکان پذير است و فناوري هاي موجود امکان ارائه پهناي باند بيشتر را دارد اما اين امر، نيازمند شرايط و مقررات خاص است که بايد اين مقررات تصويب شود تا پس از آن بتوان از فيبرنوري استفاده کرد.وي اضافه کرد: فيبرنوري پهناي نامحدود باند را در اختيار کاربران قرار مي دهد و وقتي که پهناي باند نامحدود باشد، سرعت نامحدود خواهد بود. البته بايد ديد قرار است چه محتوايي روي اين پهناي باند به مردم ارائه شود. فيبرنوري يکي از روش هاي ارائه اين محتواهاست.

مديرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به اين سوال که پيش از اين اعلام شده بود که نيمي از خانواده ها مي توانند به فيبرنوري متصل شوند، گفت: فرض کنيد فردي در منزل خود فيبرنوري و پهناي باند ۱۰۰ مگ دارد، اگر بخواهد با اين پهناي باند از اينترنت استفاده کند چون سايت ها در خارج از کشور ميزباني مي شود لذا بايد از ميزباني کشور خارج استفاده کند و دوباره داخل کشور برگردد که اين موضوع سبب ايجاد ترافيک بين المللي مي شود در حالي که در تمام دنيا، پهناي باند براي استفاده از اينترنت بسيار کمتر از پهناي باند در ايران است.

وي در اين رابطه يک مثال آورد و گفت: فرض کنيد شخصي در مشهد است و مي خواهد به حرم امام رضا(ع) مشرف شود و براي اين کار نياز باشد به قوچان برود و دوباره به مشهد برگردد. حال اگر همه زائران مجبور باشند اين کار را بکنند آيا جاده قوچان مي تواند پاسخگوي اين تعداد از حجم زيارت کنندگان باشد؛ اين موضوع امکان پذير نيست. براي شبکه اينترنت هم همين مسئله است و براي استفاده از هر محتوا در هر بار، بايد سري به خارج زد و برگشت حال اگر محتوا در داخل کشور وجود داشته باشد و اين ارتباط در کشور برقرار شود مي توان به راحتي از آن استفاده کرد. در واقع پهناي باندي که در ايران براي اينترنت اختصاص يافته، خيلي بيشتر از ديگر کشورهاست. اما اين که اين پهناي باند پاسخگو نيست، دليل آن رفت و برگشت به خارج از کشور است.

معاون وزير ICT:بيشترين درخواست‌هاي مردمي اينترنت پرسرعت است

محمد خواجه‌پور در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين که بيشتر درخواست‌هاي مردمي در سفر دور اول دريافت ارتباطات ثابت و سيمي و در دور دوم خدمات تلفن همراه بود، افزود: اين درخواست‌ها در دور سوم، بيشتر در قالب درخواست اينترنت پرسرعت به‌ويژه در روستاها بود. اين مقام مسئول، از تبديل شدن دفاتر ICT روستايي به پيشخان دولت طبق آخرين تصميم مجلس در آينده نزديک خبر داد و اظهار کرد: با اجراي اين طرح، روستاييان مي‌توانند همه فعاليت‌هاي خود را مانند استفاده از خدمات بانکي، مخابراتي، پستي، بيمه‌اي، بهزيستي، کميته امداد، به سهولت و بدون نياز به مراکز شهري انجام دهند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول