بررسی سپهر وبلاگستان فارسی در حوزه فرهنگ و سیاست

شبکه تلویزیونی بی.بی.سی فارسی در گفت‌وگوی اخیر خود با «جان کلی»، بنیانگذار موسسه “مورنینگ آنالیتیکس” فضای محتوایی وبلاگستان فارسی را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» این موسسه در تحقیق اخیر خود، به نقشه برداری عرصه مجازی ایران با محوریت سیاست و فرهنگ پرداخته و آن را مورد بررسی قرار داده است.

در این تحقیق بیش از 60هزار وبلاگ فارسی مطالعه شده‌اند و در آن از ترکیبی از روش‌های نقشه برداری محاسباتی شبکه اجتماعی و تحلیل محتوا توسط انسان و رایانه استفاده شده است.

گفتنی است این مطالعه بخشی از مجموعه پژوهش‌های صورت گرفته تحت عنوان پروژه «اینترنت و دموکراسی» است که در مرکز اینترنت و جامعه برکمن انجام شده است.

مطالعه روی وبلاگستان فارسی و تأثیرات احتمالی آن بر فرآیندهای سیاسی و دموکراتیک به عنوان سومین هدف این مرکز انتخاب شده است.

گفتنی است پیش از این، مرکز اینترنت و جامعه برکمن دانشگاه هاروارد امریکا تأثیرات سایت‌های خبری ایجاد شده توسط کاربران در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در سال 2002 را به عنوان نخستین هدف انتخاب کرده بود و پس از آن درباره به‌کارگیری رسانه‌های غیر مرسوم در انقلاب نارنجی اوکراین پژوهشی را انجام داده بود.

برای دریافت عکس سپهر وبلاگستان فارسی اینجا، برای مشاهده برنامه تعاملی سپهر وبلاگستان فارسی اینجا، و برای دریافت متن کامل این پژوهش به زبان فارسی اینجا را کلیک کنید. هم‌چنین می‌توانید صفحه مربوط به این پژوهش را در مرکز اینترنت و جامعه برکمن از اینجا ببینید.

در زیر می‌توانید گفت‌وگوی بی.بی.سی فارسی را با جان کلی به مدت 4:34 ببینید.

۵ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول