تشكيل اتاق‌ فكری جوانان؛ راهكار تبيين دين در فضای مجازی

عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است تشكيل اتاق فكر برای معرفت‌بخشی و افزايش خودباوری و اميد در جوان‌ها راهكاره مناسبی است كه رسانه‌های مجازی برای تبيين معروف و منكر و ترويج آموزه‌های دينی می‌توانند از آن بهره برند.

به گزارش «وبلاگ نيوز» حجت‌الاسلام و المسمين مهدی همتی، امام‌جمعه شهرستان دره‌شهر، در گفت‌وگو با ايكنا، درباره راهكارهای ترويج دين در فضای مجازی اظهار كرد: تشكيل اتاق فكر معرفت و اميدبخشی به جوان‌ها راه‌كارهايی هستند كه رسانه‌های مجازی بايد به كار ببرند تا با محتوايی عميق‌تر به ترويج آموزه‌های دينی در جامعه بپردازند.

وی با بيان اين‌كه هر جامعه دارای نقاط ضعف و قوت است تصريح كرد: جامعه ما به طور طبيعی ضعف‌هايی دارد كه رسانه‌ها و از جمله رسانه‌های مجازی بايد مراقب باشند تا اين ضعف‌ها را با سياه‌نمايی به جامعه منتقل نكنند. البته يك مسئله ديگری كه هست اين است كه رسانه‌ها نبايد آن‌چه كه داريم را هم با سفيدنمايی محض بيان نكنند كه اين خود موجب دوری از واقعيت‌ها و نهايتا موجب بازماندگی جامعه از پيشرفت می‌شود.

وی درباره نقش نرم‌افزارها در آموزش‌های دينی در دانشگاه‌ها تأكيد كرد: مشكل ما در دانشگاه‌‌ها اين است كه منابع درسی در زمينه دينی بسيار ضعيف است و مبانی دينی بايد در دانشگاه‌ها تقويت شود و مسلما يكی از ابزارهايی كه می‌توان با آن دانشجويان را با مبانی اصيل دينی آشنا كرد، نرم‌افزارهای دينی هستند؛ لذا استفاده از نرم‌افزار‌هايی كه بر اساس معارف اصيل دينی توليد شده‌اند به آشنايی دانشجويان با معارف اصيل دينی كمك می‌كند؛ لذا به نظر می‌آيد كه بهره‌گيری از نرم‌افزارهای دينی خوب به دانشجويان به عنوان منبع درسی در دانشگاه‌ها ضروری است.

عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دره‌شهر در تعريف معروف و منكر در فضای مجازی افزود: معروف و منكر در فضای مجازی را نمی‌توان خارج از تعريفی كه دين برای ما ارائه داده است، تعريف كنيم؛ لذا معروف چيزی است كه با طبع انسان سازگار باشد؛ يعنی انسان آن‌را بپذيرد و بر روی انسان و جامعه تأثير مثبت داشته باشد. در يك جمله معروف مسائلی است كه در پيشبرد اهداف الهی انسان نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: در مقابل مسئله معروف، منكر قرار دارد. منكرات چيزهايی هستند كه موجب دوری انسان و جامعه از سعادت می‌شود و می‌توان گفت آن عواملی كه برای انسان و جامعه مشكلاتی ايجاد می‌كند «منكر» است.

امام‌جمعه دره‌شهر درباره بسترهای ترويج امر به معروف و نهی از منكر در فضای مجازی بيان كرد: ببينيد ما بايد به اين باور داشته باشيم كه در جنگ سايبری قرار داريم و در اين جنگ، شناخت معروف و منكر و انجام فريضه امر به معروف و نهی از منكر مهم به نظر می‌رسد.

وی در ادامه اين مطلب افزود: هرچند كه در جنگ سايبری توانسته‌ايم دشمنان را به حاشيه ببريم و در اين فضا به يك قدرت تبديل شويم، اما نبايد فراموش كنيم كه هنوز جنگ سايبری تمام نشده است و بايد به تلاش خود ادامه دهيم. در اين مسئله نبايد دچار افراط و تفريط شويم و با تكيه بر آموزه‌های اصيل دينی و آن‌چه كه بر اساس طبع فطری انسان است ما می‌توانيم بسياری از اين آسيب‌ها را كنترل كنيم.

همتی گفت: با توجه به ظرفيت‌های خاص موجود و نيز توانمندی‌های ويژه كشور در تمام جنبه‌ها، رسانه‌ها و از جمله رسانه‌های مجازی‌‌‌‌‌‌‌‌، می‌توانند در ايجاد وحدت بسيار مؤثر باشند.

وی درباره اهداف رسانه‌های مجازی تصريح كرد: تبيين ظرفيت‌های نظام جمهوری‌ اسلامی، دوری از اختلافات حزبی و گروحی و ايجاد وحدت، تقويت و ترويج مبانی نظام اسلامی بايد از اهداف رسانه‌های مجازی باشد و اگر اين رسانه‌ها بر اساس اين اهداف پيش بروند می‌توانند در ترويج معارف دين و مبانی نظام جمهوری اسلامی در كشور و جهان مؤثر باشند.

همتی در تشريح عمل‌كرد اصحاب رسانه‌های مجازی، عنوان كرد: وبلاگ‌نويسان و اصحاب رسانه‌های مجازی با توجه به ظرفيتی كه دين در اختيار ما قرار داده است می‌توانند با تكيه بر آموزه‌های دينی مثل عدالت‌خواهی، مهرورزی، شهامت، معنويت‌گرايی و … يك تحول فرهنگی بسيار مهم، اساسی و اثرگذار را نه‌تنها در داخل كشور بلكه در سراسر جهان به وجود آورند و جامعه جهانی را به سمت يك جامعه با معيارها و ارزش‌های الهی و انسانی سوق دهند.

امام‌جمعه دره‌شهر درباره نقشه راهبرد رسانه‌های مجازی اظهار كرد: رسانه‌های مجازی بايد به دور از جناح‌بندهای تند سياسی و به‌دور از غرض‌ورزی‌ها و نيز با كنترل و تغذيه فكری نخبگان جامعه به فعاليت خود در يك مسير الهی ادامه دهند كه در اين صورت می‌توانند تأثير شگرفی بر روابط و مناسبات فرهنگی و حتی سياسی كشور، منطقه و جهان داشته باشند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول