وبلاگ‌های دینی و انقلابی فضای مجازی را فتح کرده‌اند

به باور يك شاعر انقلابی، هنگامی كه صحبت از ادبيات دينی می‌كنيم يعنی می‌خواهيم هنرمندانه عرضه از دين را در زيباترين بافت كلامی داشته باشيم؛ فضای مجازی نيز بهترين زمينه برای خلق و طرح ادبيات دينی برای طرح انديشه‌های مذهبی است.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمدرضا سنگری، شاعر مطرح انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایكنا، درباره مفهوم‌شناسی ادبيات دينی در فضای مجازی، آن‌را جدا از ديگر حوزه‌های امروز ندانست و اظهار كرد: وقتی می‌گوييم ادبيات دينی، اين عبارت تركيبی است از دو واژه، يكی ادبيات و ديگری دين، دين در ذات خودش ادبيات دارد، چراكه خداوند متعال هميشه سخن خودش را هنرمندانه بيان كرده است و قرآن نشا‌ن‌دهنده كامل يك بافت هنری و ادبی است.

وی در اين رابطه ادامه داد: اما وقتی صحبت از ادبيات دينی می‌كنيم، يعنی عرضه‌كردن هنرمندانه دين در زيباترين بافت كلامی. وقتی ما از زيباترين بافت و بهترين واژگان بهره‌گيری كنيم برای طرح انديشه دينی، آن‌گاه است كه ادبيات دينی خلق می‌شود و ممكن است در قالب داستان، نثر ادبی، شعر، ادبيات نمايشی، خاطره و يا زندگی‌نامه داستانی باشد.

مؤلف كتاب «بررسی ادبيات منظوم دفاع مقدس» در مقايسه ذهنيت اوليه در مورد فضای مجازی و آن‌چه كه امروز شايع است تصريح كرد: در سال‌های ابتدايی پديدآمدن فضای مجازی انگاره‌ها اين بود كه فضای مجازی موجب آفت دين خواهد شد، به صورتی كه عمدتا به مسائل ضددينی اختصاص پيدا خواهد كرد. اما اگر هم‌اكنون با يك نگاه صوری و ظاهری مجموع سايت‌ها و وبلاگ‌های مذهبی را بررسی كنيم می‌بينيم كه آرام آرام در دنيای امروز سايت‌ها و وبلاگ‌های دينی و انقلابی بر ساير سايت‌ها و وبلاگ‌ها غلبه پيدا كرده‌اند و فضای مجازی را فتح كرده‌اند.

وی افزود: فضای مجازی يك فرصت و يك مسير است كه ما بايد از اين مسير و بزرگراه كه در اختيار داريم نهايت استفاده را ببريم. نگاه كنيد هيچ‌گاه به خاطر اين‌كه يك ماشين در بزرگراهی تصادف می‌كند، بزرگراه را تعطيل نمی‌كنند؛ لذا همين‌طور در فضای مجازی، اگر كسی از اين فضا بد استفاده كرد به معنای بد بودن فضای مجازی نيست.

اين شاعر انقلابی گفت: چون جوانان از فضای مجازی بسيار بيشتر استفاده می‌كنند، فضای مجازی يك موقعيت بسيار مناسب برای آشنايی ايشان با معارف دينی است ولی متأسفانه اين اثبات شده است كه هميشه بزرگ‌سالان وقتی با يك پديده نو آشتی می‌كنند كه جوانان از آن پديده خداحافظی می‌كنند. ما بايد مراقب اين مسئله باشيم و اين اختلاف را از ميان برداريم.

سردبير مجله رشد زبان و ادبيات فارسی با اشاره به گروه سنی كاربران فضای مجازی عنوان كرد: با توجه به اين مسئله كه اكثر مخاطبان و كاربران جامعه ما در فضای مجازی جوانان و نوجوانان و حتی كودكان هستند بايد تلاش كنيم تا ادبيات دينی را بايد برای جوانان و نوجوانان و كودكان در فضای مجازی تدارك ببينيم ونه‌تنها اين فضا را خالی نگذاريم بلكه از اين فرصت نهايت استفاده را ببريم و مطمئن باشيد كه امروزه فضاهای مجازی از فضاهای غير مجازی مؤثرتر، گسترده‌تر و پرمخاطب‌تر از ديگر رسانه‌ها هستند.

سنگری با اشاره به وجود برخی منكرات در فضای مجازی عنوان كرد: در مواجه با منكرات، به اين معتقد نيستم كه منفعل باشيم؛ منفعل بودن يعنی اين‌كه منتظر باشيم كه جبهه مقابل چه می‌كنند و بعد ما در مقابل با آن كاری انجام بدهيم و عكس‌العملی نشان دهيم.

وی در ارتباط با اين موضوع گفت: ما بايد كار خودمان را بكنيم و معارف اسلامی خودمان را در قالب هنری و اديبانه و جذاب در فضای مجازی ارائه دهيم و بدانيم هميشه آن‌ها كه منفعل عمل می‌كنند، شكست خورده‌اند. بنابراين ما نبايد منتظر اقدامات آن‌ها باشيم كه ما هم در مقابل اقدام آن‌ها اقدامی انجام دهيم و در مقابل‌شان بايستيم بلكه معتقدم ما خودمان بايد با استفاده از ظرفيت‌های هنر و ادبيات دينی‌ و ديگر ابزارهای ممكن در اين زمينه فعال باشيم و خودمان با فعاليت‌های وسيع، اين فضا را فتح كنيم.

اين عضو هيئت علمی دانشگاه با اشاره به آيه‌ای از قرآن كريم در تشريح اعتقاد خود دراين زمينه اظهار كرد: اگر ما وارد فضای مجازی شويم، يعنی حق وارد شود معلوم است كه باطل نمی‌پايد. اگر فضای مجازی گاهی وقت‌ها انباشته می‌شود از مسائل متأسفانه انحرافی، ناشی از اين است كه ما از اين فضا بهر‌ه‌گيری كافی نكرده‌ايم.

وی افزود: مطمئن باشيد كه اگر ما خوب وارد فضای مجازی بشويم و و به طور سنجيده و برنامه‌ريزی شده و با استفاده از شيوه‌های اديبانه و هنری از اين فضا استفاده كنيم و اين‌گونه مثبت و فعال وارد فضای مجازی بشويم مسلما عرصه بر كسانی كه در فضای مجازی به تروج انحرافات و منكرات می‌پردازند تنگ خواهد شد.

سنگری در توصيه‌ای به جوانان تأكيد كرد: توصيه‌ای كه به وبلاگ‌نويسان و صاحبان سايت‌های دينی دارم مطالعه عميق، پرهيز از قشری‌گرايی، سطحی‌گرايی، شعارزدگی، كتاب‌زدگی است و مخصوصا اين‌كه بدون مطالعه و آگاهی مطلبی را در وبلاگ يا سايت خودشان منعكس نكنند.

اين پژوهشگر ادبيات دينی در ادامه توصيه خود اظهار كرد: گاهی پيش می‌آيد كه افرادی برای اينكه وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌های خودشان را به‌روز كنند نوعی دچار شتاب‌زدگی می‌شوند و ممكن است هر چيزی را در رسانه مجازی خودشان عرضه كنند در حالی‌كه اين عرصه بيش از عرصه‌های ديگر مثل كتاب مخاطب دارد بنابراين صاحبان وبلاگ‌های دينی بايد در انعكاس مطالب دقت نظر بيشتری داشته باشند.

وی در پايان سخنان خود در پيشنهادی اظهار كرد: با توجه به اهميت و نقش فضای مجازی در گسترش معارف دينی در جهان، بنده پيشنهاد می‌دهم كه صاحب‌نظران را با هم طی يك ميزگردهای دعوت كنيد تا اين مسائل و موضوعات به طور دقيق‌تری بررسی و در رسانه‌ها نيز اين مسائل به صورت گسترده‌تری منعكس شود.
انتهای پیام/.

  • farhad

    “وبلاگ‌های دینی و انقلابی فضای مجازی را فتح کرده‌اند”

    بهتر است خیالات را کنار بگذاریم و واقعیت ها را ببینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول