ادبيات وبلاگ‌‌های دينی بايد موجز، گويا و دوستانه باشد

زبان ادبيات وبلاگ‌نويسی بايد موجز، گويا و مؤثر باشد؛ اگر كسی بدون در نظرگرفتن ادبيات وبلاگی صرفاً به انتقال محتوای دينی بدون توجه به ادبيات و نوع گويش حاكم بر اين فضا بپردازد، كاری كاملاً بی‌نتيجه را انجام داده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، “مصطفی آجرلو”، روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی، در گفت‌وگو با ايكنا، درباره راهكارهای جذب مخاطب به پايگاه‌ها و وبلاگ‌های دينی اظهار كرد: در دوران كنونی با توجه به تغييرات ذائقه‌ها و تغيير نوع رسانه‌ها و با توجه به فضای تكنولوژی كه در عرصه‌های خاص ديده می‌شود، نگاه به وبلاگ هم بايد يك نگاه اين‌چنينی باشد؛ يعنی جوانی كه طی تربيت ويژه‌ای رشد پيدا می‌كند و در دوره‌ای كه احساس می‌كند بايد در متن جامعه حضور پيدا كند و نقش داشته باشد و آن نقش هم نقش تاثيرگذاری باشد حضور خودش را در فضای مجازی را مثل آن جوان شهيدی كه حضور در انجمن اسلامی مسجد يا مدرسه يا در جاهای مختلف و يا حضور در فعاليت‌های بسيج را يك اصل ثابت در زندگی‌اش می‌دانسته ببيند.

اين روزنامه‌نگار افزود: اگر جوانی در اين فضا قرار بگيرد و بيايد در فضای وب كار فرهنگی انجام دهد به حتم فعاليت مؤثری در فضای مجازی خواهد داشت و فعاليتش با آن زمانی كه بدون احساس وظيفه به اين عرصه ورود پيدا می‌كند قطعا متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به روحيه فرهنگی جامعه در دوران دفاع مقدس، بيان كرد: در دوران دفاع مقدس، شاخص‌هايی وجود داشت كه می‌توانيم در اين فضای كنونی هم از آن‌ها نهايت استفاده را ببريم. يكی از آن شاخص‌ها اين است كه بزرگتر‌هايی هميشه بوده‌اند كه افراد را دعوت می‌كرده‌اند برای حضور در جاهايی مثل بسيج؛ آن افراد در دوران‌های كوتاهی با توجه به اين‌كه جنگ شروع شده بود و فضا يك فضای آرمانی خاصی بوده است خيلی سريع رشد می‌كردند و مسئوليت قبول می‌كردند و نقش مؤثری را ايفا می‌كردند.

اين فعال فضای مجازی در اين رابطه تصريح كرد: هنگامی كه پرونده يكی از شهدای را مطالعه می‌كردم متوجه شدم كه اين شهيد در دوران اندكی سه انجمن اسلامی در سه محل مختلف تأسيس كرده بود، حالا وظيفه انجمن اسلامی در آن زمان كه همزمان بوده با ورود اعتقادات التقاطی منافقين به جامعه و عضوگيری‌ها و تبليغات اين گروهك در جامعه اين بوده است كه در مقابل اين ورودها و عضو گيری‌ها و تبليغات، بدنه فكری و مذهبی موجود در جامعه را حفظ كند و در آن نبرد فكری و انديشه‌ای كه بعدها به ترورهای كور كشيده شد نقش مؤثری را ايفا كند.

آجرلو با بيان اين‌كه در شرايط كنونی نياز ما به بصيرت‌بخشی زياد است اظهار كرد: امروز هجمه دشمنان بسيار بيشتر از آن دوران است و با توجه به رسانه‌هايی كه در برگيرنده افكار دشمنان ماست اعم از كانال‌های ماهواره‌ای، رسانه‌های مجازی و سالن‌های گفت‌وگوی مجازی، در اين فضا بايد مثل دوران دفاع مقدس، يك انگيزه بسيج‌گونه وجود داشته باشد و الگوگيری در جوان‌های امروز ما به وجود آيد.

مدير وبلاگ “نگارستان” عنوان كرد: در خيلی از وصيت‌نامه‌های شهداء، بسيار وصيت كرده‌اند كه بسيج و انجمن اسلامی را خالی نگذاريد؛ اين مسئله نشان‌ می‌دهند نگاه شهداء به حضور در اين محيط‌ها، نگاهی فريضه‌ای بوده است؛ يعنی انگار كه مسئوليت و وظيفه دينی در حوزه فرهنگی دارند.

وی در ادامه اظهار كرد: در حوزه كارهای رسانه‌ای و وبلاگی و عموما در هر حوزه‌ای كه خروجی فرهنگی داشته باشد جوانان بايد نگاهی فريضه‌ای به آن مسئله داشته باشند. به نظر می‌رسد اگر افراد بتوانند طبق همين الگو در عرصه فرهنگی كشور از جمله فضای مجازی حضور پيدا كنند، ان‌شاءالله كار ثمربخشی خواهند داشت.

آجرلو با اشاره به زبان خاص وبلاگ‌نويسی گفت: هر تكنولوژی با خودش يك فرهنگی را به وجود می‌آورد؛ به عنوان مثال ادبيات «فنگليش» يعنی نوشتن فارسی با استفاده از حروف انگليسی كه متأسفانه خيلی به ادبيات ما ضربه می‌زند و با آمدن موبايل و چت‌روم‌ها، به فرهنگ ما ورود پيدا كرده است. اين را كه بيان كردم يك نمونه است. در مورد وبلاگ هم همين‌طور است و قطعا يك نوع ادبيات را با خودش وارد كرده است.

وی در اين رابطه تصريح كرد: البته بخشی از ادبيات وبلاگ‌نويسی كه روزگاری بر فضای وبلاگ‌نويسی ما حاكم بود، ادبياتی مخرب به شمار می‌رفت و اديبان ما جوان‌ترها را ترغيب می‌كردند به اين‌كه وبلاگ‌نويسی نكنيد چراكه ادبيات‌تان خراب می‌شود.

وی به تشريح بيشتر اين موضوع پرداخت و گفت: اما آن‌چه كه منظور من از زبان وبلاگ‌نويسی است آن چيزی است كه در خيلی از وبلاگ‌های خوب و موفق مذهبی ما ديده می‌شود؛ يعنی همان زبان موجز، گويا و مؤثر كه از آن در ادبيات عرب به فصاحت و بلاغت و در فارسی به كم‌گويی و گزيده‌گويی تعبير می‌شود.

مدير وبلاگ نگارستان در تعريف ادبيات وبلاگ‌نويسی بيان كرد: ادبيات وبلاگ‌نويسی، ادبياتی است بين محاوره و زبان رسمی كه نويسنده وبلاگ بتواند با اين زبان منظور خود را به مخاطب برساند و آن‌چه كه بر روی آن اصرار دارم و معتقدم كه در سبك نوشتن وبلاگ‌ها ملاحظه شود اين است كه بايد نويسنده وبلاگ، حال و هوای مخاطب وبلاگی را در نظر بگيرد و آن ادبياتی كه در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها وجود دارد و يا در صدا و سيما استفاده می‌شود را به كار نبرد و به حتم اگر اين انواع ادبيات وارد وبلاگ شود موفق نمی‌شود، چرا كه هر رسانه ادبيات مختص به خود و مخاطب خاص خود را دارد و قطعا تأثيرگزاری هر كدام با توجه به آن ساخت خود آن رسانه ديده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی وبلاگ شخصی دارد و علاقه‌ای دارد كه برای آن هدف می‌نويسد. در عين حال مايل است در حوزه دين و مذهب هم بنويسد، لذا بدون در نظر گرفتن ادبيات وبلاگی به انتقال محتوا می‌پردازد. اما وی بايد بداند كه صرفا انتقال محتوا بدون توجه به قالب كاملا بی‌نتيجه است؛ برای نمونه سايت‌های متفاوتی راه‌اندازی شده كه عمدتا عناوين مذهبی هم دارد و اين خيلی مؤثر هم هست، اين‌ها می‌آيند و صرفا انتقال محتوای كتاب‌های دينی را كنند؛ يعنی عين مطالب يك كتاب را در رسانه مجازی خود قرار دهند.

وی درباره نتيجه اين نوع عملكرد در فضای مجازی اظهار كرد: اين نوع عملكرد باعث می‌شود كه اين وبلاگ‌ها تنها می‌توانند يك مركزی برای كسی باشد كه اگر در جست‌وجو مطلبی نياز داشته است، ولی برای مخاطب وب شما نتيجه خاصی ندارد چرا كه مخاطب وبلاگ به صورت اتفاقی شما را يافته و بر اساس نيازهايش بوده است و جذب دائمی نمی‌شود و اصولا وقتی مطلب زياد باشد و كپی هم باشد مخاطب جذب نمی‌شود.

وی ادامه داد: در اين‌جا وظيفه و مأموريتی كه هست اين است كه وبلاگ‌نويس بتواند آن اساس و خلاصه نوشته‌اش را ولو در حد يك روايت هم كه باشد را در وبلاگ بنويسد؛ يعنی وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌های دينی نبايد بدون توجه به به نوع رسانه كه وبلاگ و وبسايت است به انتقال محتوا بپردازند.

اين روزنامه‌نگار در مورد عدم رعايت اديبات وبلاگی و رعايت اين مهم در وبلاگ‌ها تأكيد كرد: اگر اين‌گونه با وبلاگ برخورد شود آمار وبلاگ‌ها بالا می‌رود ولی خروجی آن بسيار پايين می‌آيد، اما به نظر می‌رسد اگر فعالان فضای وب بر اساس نوع رسانه كه اين‌جا وبلاگ است به توليد محتوا بپردازند مطمئن باشيد كه در ترويج معارف دينی و مذهبی بسيار موثر خواهد بود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول