باید مخاطب را بشناسیم

پيشينه ذهنی اكثر فعالان فضای اينترنت شبيه به فضای رسانه‌های قديمی است؛ يعنی آن‌ها تنها به توليد محتوا می‌پردازند و از توجه به ساختار و قالب‌های جديد رسانه مجازی خود غافل می‌شوند و در نتيجه به جای جذب مخاطبين جديد و جهانی تنها موجب تجميع همفكران مذهبی می‌شوند.

به گزارش«وبلاگ نيوز» ندا مفاخری، مديرعامل شركت مديريت اطلاعات پويا مهارت، در گفت‌وگو با ايكنا، در مورد جايگاه رسانه‌های فضای مجازی دينی در سطح جامعه اظهار كرد: در اين مورد بايد گفت كه به نظر می‌رسد فعلا آن جايگاهی كه در شأن سايت‌ها و وبلاگ‌های دينی است را ندارند.

وی در تبيين علت اين مسئله گفت: سبب آنچه كه امروز در رسانه‌های مجازی دينی وجود دارد، اين است كه رسانه‌ای به نام اينترنت عملا شاخص‌ها و فاكتورهای خاص خودش را دارد كه بدون شناخت كامل آن‌ها عملا در عرصه اطلاع‌رسانی فضای اينترنت حاصل پربركتی نمی‌توان دريافت.

عضو هيئت مديره پايگاه جامع اطلاع‌رسانی مديران ايران در ادامه تحليل خود از جايگاه رسانه‌های مجازی دينی تصريح كرد: اكنون فعاليتی كه احساس می‌كنم در وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌های دينی وجود دارد خيلی كمتر از آن چيزی است كه می‌تواند و يا بايد باشد. لذا ضروری است كه در اين زمينه تحول عظيمی صورت گيرد تا در آينده اين رسانه‌ها در جايگاه اصلی خود قرار گيرند.

مفاخری، به تفاوت‌های دنيای معاصر با دنيای قديم پرداخت و افزود: تفاوت اينترنت با ساير رسانه‌های قديمی شبيه فرق آدم‌های اين عصر با آدم‌های عصرهای قديم است؛ يعنی قبلا اگر يك روزنامه منتشر می‌شد، اكنون به شكل دقيقه‌ای، وب‌سايت‌ها و وبلاگ‌های جديد با مطالب متفاوت، متنوع و جديد عرضه می‌شود. بنابراين اگر قرار بر اين باشد كه يك وبلاگ يا وب‌سايت در اينترنت طرفدار و مخاطب داشته باشد قبل از هر چيز بايد جذابيت‌های كافی داشته باشد.

مدير دپارتمان يادگيری الكترونيكی مديران ايران در تحليل سخنان خود تصريح كرد: اين يعنی اين‌كه بدانيم همين اندازه كه مطلب خوب و ارزشی را در رسانه مجازی خودمان ارائه بدهيم كافی نيست و بايد مخاطب را بشناسيم و فاكتورهای مختلفی كه می‌تواند مخاطب را جذب رسانه ‌مان كنيم را به كار بگيريم.

اين تحليل‌گر و پژوهشگر آی ـ تی تأكيد كرد: رسانه‌های مجازی دينی علاوه بر تلاش جهت جذب مخاطب بايد بكوشند با رعايت اصول و قواعد حاكم بر فضای اينترنت همانند مخاطب‌شناسی و نيازسنجی مخاطبان، برای كسی كه برای اولين‌بار به رسانه مجازی آمده است، انگيزه‌ای ايجاد كنند تا به مطالعه وب‌سايت و يا وبلاگ‌های دينی بپردازد و به يك مخاطب ثابت برای رسانه مجازی تبديل شود.

وی گفت: به هر حال در اين مورد بنده معتقدم بايد رسانه‌های مجازی دينی ما يك سری اصول جذب مخاطب را رعايت كنند تا بتوانند در جذب مخاطب موفق عمل كنند و در غير اين صورت نبايد انتظار داشته باشيم كه مطالب ارزشی و دينی ما در فضای مجازی كسی را به خود جذب كند.

مفاخری تصريح كرد: بر اين باور هستم كه اين پيشينه ذهنی كه فضای اينترنت شبيه فضای رسانه‌های قديمی است دقيقا اين مشكل را به وجود آورده كه رسانه‌های مجازی ما فقط به توليد محتوا می‌پردازند و از توجه به ساختار و قالب رسانه مجازی خود غافل‌اند؛ يعنی اين نوع نگاه به فضای مجازی در رسانه‌های مجازی دينی ما باعث شده است كه ما بخواهيم همان ديدگاه و همان نگاه قديمی را در يك رسانه جديد كه نياز به قالب جديد دارد پياده و عرضه كنيم.

وی در تبيين بيشتر اين مسئله بيان كرد: به عنوان مثال می‌توان به تفاوت اينترنت با منبر اشاره كرد. نگاه كنيد در منبر كسی آمده است كه به سخنان گوش كند، اما در فضای اينترنت آدم‌ها را بايد علاقه‌مند كنيم كه بيايند و آن منبر را بشنوند؛ لذا بايد مطالبی را در اينترنت عرضه كنيم كه مخاطبان ما در فضای مجازی جذب شوند.

وی اظهار كرد: اگر نتوانيم تفاوت اين رسانه‌های متفاوت را در عمل لحاظ كنيم آن وقت وب‌سايت‌ها و وبلاگ‌هايی را در حوزه دين راه‌اندازی كرده ايم كه مخاطبينش خودمان و آدم‌هايی هستند كه از لحاظ فكری اطراف ما هستند. در حالی كه كسی كه وارد اينترنت می‌شود بايد هدفش پيام‌رسانی جهانی باشد و نهايتا جذب جهانی مخاطب را به عنوان هدف برای خود تعريف كنند.

اين تحليل‌گر و پژوهشگر آی ـ تی بيان كرد: بايد اين شاخص‌ها را در رسانه‌های مجازی دينی لحاظ شوند تا اين رسانه‌ها برای همه كسانی كه در سراسر جهان دسترسی به اينترنت دارند جذابيت داشته باشد، تا ما در واقع بتوانيم ارزش‌ها و معارف دينی خودمان را از طريق رسانه‌های مجازی به جهانيان برسانيم و اگر اين شاخص‌های اطلاع رسانی را خوب رعايت نكنيم آن وقت طبيعتا نمی‌توانيم شاهد مخاطب جهانی برای وب سايت‌ها و وبلاگ‌های دينی‌مان باشيم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول