رسانه‌های نوین گزارشگر واقعیت نیستند

رئيس دانشكده علوم حديث خواستار ورود حوزه و حوزويان به عرصه مجازي و سياست‌گذاري در اين عرصه شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام هادي صادقي با اشاره به دستاوردهاي سفر مقام معظم رهبري به قم گفت: معظم‌له در بيانات خود در جمع اساتيد و فضلاي نخبه حوزه، رئوس كلي منشور روحانيت را ترسيم كردند، بر اين اساس ما بايد با بهره‌گيري از اين رئوس، چشم‌انداز آينده و بيانيه ماموريت روحانيت را استخراج كنيم.

وي رسانه‌هاي جديد، هنر و فناوري اطلاعات را از جمله محورهاي سخنان خود در ديدار اساتيد و فضلاي حوزه با مقام معظم رهبري عنوان كرد و اظهار داشت: امروز رسانه به كمك هنر و با استفاده از پيشرفت فناوري، فضاي جديدي در عالم خلق كرده‌ و روز به روز عرصه‌هاي بيشتري مي‌آفريند.

رئيس دانشكده علوم حديث افزود: هر كدام از فضاهاي مجازي ويژگي خاص خود را دارند ولي ويژگي‌ مشترك تمام آنها اين است كه تا حد زيادي استقلال از جهان واقعي دارند و دنيايي را كه درست مي‌كنند، تاثيرات زيادي بر مردم دارد.

وي با بيان اينكه دنياي مجازي با اقدامات خود جهان واقعي را به تبعيت در‌مي‌آورد، بيان داشت: رسانه‌هاي امروز گزارشگر واقعيت نيستند بلكه بيشتر تبيين و كشف جديد كرده و ضمن جهت‌دهي افكار يك فضاي جديد بر اساس قوه خيال مي‌آفرينند.

صادقي يادآور شد: آمادگي روحانيت در ارتباط با رسانه‌ها و اينكه چه اندازه توانسته خود را مهياي مواجهه با اين رسانه‌ها و فضاي جديد يا هنرهاي مدرن و فناوري‌هاي نوين كند، از جمله بحث‌هايي بود كه در محضر مقام‌ معظم ‌رهبري بيان شد.

مدير انجمن كلام اسلامي حوزه با بيان اينكه فضاهاي مجازي محيطي كاملا متكثر و متعدد است، خاطرنشان كرد: با وجود اين فضاها ديگر نمي‌توان از ورود و گسترش اطلاعات مختلف جلوگيري كرد، به همين دليل لازم است روحانيت به جاي برخورد سلبي با ورود اطلاعات، به هدايت و سياست‌گذاري در اين فضا بپردازد.

استاد حوزه علميه قم يادآور شد: يكي از وظايف امروز روحانيت اين است كه كانون حقيقي خود را در فضاهاي مجازي عرضه كند.

رئيس پژوهشكده علوم حديث تصريح كرد: براي محقق شدن اين امر، روحانيت بايد آموزش‌هاي رسانه‌اي، هنري و فناوري را فرا بگيرد و در فضاهاي ديجيتالي حضور پيدا كند.

حجت‌الاسلام صادقي افزود: امروز بايد با گسترش آموزش‌هاي نوين براي طلاب، گامي در گسترش معارف نوراني اهل ‌بيت‌ عصمت و طهارت ‌(ع) در قالب‌هاي متنوع هنري و با زبان‌هاي مختلف رسانه‌اي برداريم.

وي پژوهش در عرصه‌هاي مختلف رسانه‌اي و هنري را مهم دانست و خاطرنشان كرد: امروز سؤالات زيادي پيرامون رسانه و هنر وجود دارد كه حوزه بايد پاسخگوي آنها باشد.

حجت‌الاسلام صادقي خاطرنشان كرد: بايد مراكز و پژوهشگاه‌هايي براي امر پژوهش در عرصه‌هاي نوين رسانه، هنر و فناوري در حوزه ايجاد شود.

رئيس دانشكده علوم حديث با تاكيد بر اينكه هر طلبه بايد در فضاي مجازي يك مبلغ باشد، بيان داشت: اين شعار بايد برجسته شده و با آموزش طلبه‌ها در اين زمينه آنها را توانمند كنيم تا جهان‌هاي مجازي را به‌دست بگيرند.

وي فراگيري زبان‌هاي خارجي براي روحانيت را ضروري دانست و يادآور شد: دنياي مجازي فرهنگ، آداب و رسوم خاصي را به همراه دارد بنابر‌اين بايد براي شناخت آنها به زبان‌هاي زنده دنيا تسلط كامل داشته باشيم.

رئيس انجمن كلام اسلامي حوزه زبان را نهاد انديشه ذكر و اضافه كرد: اگر زبان‌هاي مختلف را نشناسيم، نمي‌توانيم ذهنيت نسل امروز و فردا را بدانيم و با آنها گفت‌وگو و تعامل كنيم.

حجت‌الاسلام صادقي با بيان اينكه بايد فضاي مجازي را به سمتي ببريم كه بر اساس معارف ديني شكل بگيرد، تاكيد كرد: فضاهاي مجازي جديد عمدتا متكي به قوه تخيلي بشر بوده و با استفاده از اين قوه مي‌تواند بشر را به هر سمتي كه مي‌خواهد، هدايت كند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: تمدن غربي با استفاده از قوه خيال، بشر را به سمت ماديت و هواهاي نفساني پيش مي‌برد و ما به عنوان متوليان دين، موظفيم اين قوه را به خدمت عقل و عقلانيت ديني درآوريم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول